vilken apistogramma?

#1 - 26 december 2004 13:43
hej!

jag har ett 222 liters akvarium som jag har tänkt piffa upp med lite nya fiskar. Just nu går där 13 kilfläcksrasboror, 4 siamesis, 4 ganska små scalarer, 2 paletter och en stor mal.

Det är mest paletterna jag är trött på och jag har nu fått upp ögonen för apistogramma släktet.[:-34]
Den jag är mest tänd på är regnbågsciklid. Det verkar vara en ganska vanlig som är lätt att hitta och trevlig på de flesta sätt.
Mitt Akvarium är 110cm långt och 45 djupt,
hur många honor kan jag ha?
bör jag göra mig av med paletterna?

tacksam för svar// Freog
#2 - 26 december 2004 14:00
Paletter kan vara ganska hårdföra, men det kanske kan funka om du gör en ominredning precis innan du släpper i de nya. Har själv aldrig haft paletter själv iofs, så det e bara en gissning. Apistogrammahonorna tar upp ganska små revir, så 3-4 honor skulle kunna gå fin fint om det funkar med paletterna.
#3 - 26 december 2004 14:14
Regnbågscikliden (apistogramma agassizi) kan vara lite känslig. Då är kakaduacikliden (apistogramma cacatouides) enklare och den är minst lika vacker. Dock ganska kortlivad. 3-4 honor är att rekomendera. Är lite tveksam till att ha dom med paletter, du måste iaf ha väldigt många grottor i så fall eftersom både paletter och apistogramma är grottlekare. Du kan ju göra dig av med paletterna eftersom du ändo var trött på dom och skaffa dig några öppet lekande ciklider istället med apistogrammorna. Tex fjärilsciklid, thomasiciklid.
#4 - 26 december 2004 14:33
Andra små söta ciklider är Nannacara anomala, grön bågfensciklid som har ett jätteintressant lekbeteende. Laetacara dorsiger är också en jättevacker liten ciklid (bilden i fiskarkivet här på zoopet gör den inte rättvisa). Laetacara curviceps, kurvciklid är också en vacker liten ciklid. Min erfarenhet av apistogramma består av att vi har haft ett kakaduapar som inte var så värst tåliga. De andra sorterna som jag nämner har klarat sig bra hos oss. De har lekt flera gånger och fått yngel som vi dessvärre inte kunnat få att överleva men själva leken och yngelvården är jätteintressant att följa.

Lycka till
Mvh // Maria
#5 - 26 december 2004 16:45
tack för era svar!

jag tror jag gör så att jag gör mig av med paletterna och skaffar antingen kakadua eller agassizi beroende på vad dom har i affären. Möblera om får jag nog göra om jag ska ha fler än 2 honor...har ändå planerat det.

Har också tänkt skaffa 6-7 pansarmalar men det skulle väl vara helt ok? fast det kanske inte hör till det här forumet..och så nån till stimfisk
#6 - 26 december 2004 16:49
Det brukar funka bra. Ska man ha dem till att leka kan det vara att föredra att ha någon form av inte allt för robust, men ändå utmanande stimmfisk så de håller sig till det de ska. Trevligt att sitta o kolla på dem när de försvarar sina revir också :)

Annons