Vilken algätare från asien?

#1 - 13 december 2004 14:56
Nystartat akvarium med guramis i. Tyvärr klarade inte mina inköpta kardinaltetrorna miljöbytet och igår fanns endast 4 av 10 kvar (de andra sex har gått under i neonsjukan under helgen). Har inte haft tid att sänka pH-värdet som tydligen ska vara en effektiv metod för att bota neonsjukan och min zoobutik hade ingen medicin hemma mot det heller så jag har tyvärr få se den ena kardinalen efter den andra duka under. Nu har jag funderat ett slag och nog gett upp tanken på kardinaltetror för stunden. Ska låta akvariet gå längre innan jag ger mig på såpass kräsna fiskar. Dock vill jag såklart ha en liten stimfisk som kan sätta lite liv i akvariet, mina gula honungsguramis är iofs trevliga, men de stimmar inte direkt.

Om inte mina kvarvarande kardinaltetror överlever så kommer jag nog att skaffa den betydligt tåligare zebrafisken, den bör tåla ett liv i mitt akvarium. En bonus med detta är att helt plötsligt blir det bara asiatiska invånare i karet. Den planerade Ancistrusen (L144) blir dock en udda fisk helt plötsligt.
Vad jag då är ute efter är en lite trevlig algätande fisk, lättskött men gärna effektiv städpatrull. Är den siamesiska algätaren lämplig, eller finns det andra alternativ att titta på först?

Mitt akvarium idag är ett 112-liters med svart ganska finkornig sand, rätt mycket rötter och växter samt ett fiskbestånd bestående av 4 mosaikgurami, 2 röda dvärggurami och 4 gula honungsgurami.
#2 - 14 december 2004 22:55
Här är några asiatiska fiskar som är mer eller mindre bra på att äta alger.

Siamesisk algätare - Crossocheilus siamensis
Leverett´s botia - Beaufortia leveretti
Flying fox - Epalzeorhynchos kalopterus
Ping´s algätare - Garra pingi pingi
Algätare - Gyrinocheilus aymonieri
Sadelbotia - Homaloptera orthogoniata

jag skulle ha valt siameser eller leveretts botia, men botian vill ha lite för strömt vatten för dina guramisar. Pings algätare och sadelbotia har jag aldrig provat på, så dessa vet jag ingenting om. Flying fox och den "vanliga" algätaren har en tendens att bli lite aggresiva, dessutom så är de inga bra algätare.

//hansh
#3 - 15 december 2004 09:07
Siamensis är suveräna på alger, men de blir femton cm och bör vara några st för att arbeta bra, då blir ditt kar litet....
Flying fox är urdålig på att äta alger, efter ett tag lägger den sig helst under en rot och försöker regera hela karet i stället.
Algätare, de sägs vara suveräna på alger... tills de blir en dm lång och börjar äta fisk i stället ...

Hur är det med Amanoräkor då, är inte de asiatiska??? De sägs i alla fall vara kanonbra på alger...
#4 - 15 december 2004 10:37
Som tant nancy sa: Amanoräkor är från Japan och är suveräna på att äta alger. Jag har 10 st i mitt 250 liters tank och det är rent på alger..... de är hur bra som helst och det brukar jag rekommendera istället för algätande fiskar, samt att de är bra renhållare på annat med.
Lie kul med fler typer av djur i ett akvarium än bara fisk:) de är livliga och roliga att titta på samt kanske mysiga att ha när de går omkring på fingrarna och plockar:)

Annons