sme_h,
vad tycker du om att jag ska köra på, palletciklider, fjärilsciklid eller möjligtvist kampfiskar?fördelar / nackdelar?
Kul att du nämner palettciklider eftersom det var de som fick mig att börja med ciklider för 20 år sedan. Klockrent alternativ! Köp helst ett högklassigt par. Kolla om du kan få hitta (vildfångade) eller F1:or, F2:or (1:a eller 2:a generationen efter VF). Trodde aldrig det skulle ske då de brukar vara otroligt bra föräldrar men för några år sedan köpte jag ett par som inte tog hand om ungarna 100% bra. Återkom med vad du vill ha så kan man diskutera om du kan ha dem ihop med dessa. Det som funkar som jag kan säga direkt fungerar är ungfödare (dock ganska dåligt minne och "glömmer" revirgränserna), tetror (inte 100-tals i 250 för då ryker ynglen fort) och de flesta labyrintfiskar (ej odla dessa) om du vill ha en mix. Corydoras (ej odla corydoras), ancistrus (undvik eventuellt) etc, etc.
Roligare kanske och kika lite efter just västafrikanska fiskar. Bör finnas lite tetror bla därifrån.
Fjärilsciklider leker lätt men är svåra att få att ta hand om ynglen. Känsliga fiskar dessutom men otroligt intressant art när man hållit på med ciklider ett tag. Man vill ju liksom anta utmaningen. Tyvärr tack vare (jag skyller iaf på) mitt uppsalavatten som jag tror är för hårt för att romen ska kläckas och att det är därför det inte gått.
Kampfiskar eller andra labyrintfiskar är tråkigare att odla eftersom de bara vaktar rom men låter ungarna bli uppätna när de väl kläcks. Man måste ordna ett odlingsakvarium åt dessa. Väldigt små unga dessutom som är svåra att få att överleva.