Vilken?

#1 - 6 maj 2007 17:58
Ska köpa en mal till mitt akvarium vill att den ska va effektiv men inte röra mina växter då akvariumet är växtinriktad!
#2 - 6 maj 2007 18:04
Hur stort är karet?
#3 - 6 maj 2007 18:13
ansjo skrev:
Hur stort är karet?

115 liter
#4 - 6 maj 2007 18:20
Med Ancistrus är det risk att den gnager på dina svärdsplantor om du har några. Annars är det otocinklus som är bra, men den är lite känslig och du bör ha några stycken tillsammans.
Amanoräkor är ett alternativ, men det beror lite på vad det är mer för fisk du har. Sebrasnäckor äter med alger, men kan vara lite luriga att få att överleva då de ofta är svältfödda redan från affären.
Siamesisk algätare är en bra algätare men kräver större kar än vad du har.
Det är kanske inte så munter läsning det här, men det är ytterligheter i de flesta fall och om jag vore du skulle jag satsa på Ancistrusen då du kan ha ett par och kanske även få lite miniancistrus om du har tur. Skippa svärdsplantorna, då de ändå blir ganska stora i ditt kar;) !
#6 - 6 maj 2007 19:10
Ronja gör såhär istället.

steg 1. kolla här : http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.transfish.de/LCode/L128.jpg&imgrefurl=http://www.transfish.de/L126-150.htm&h=334&w=500&sz=40&hl=sv&start=2&tbnid=2m6_R-aDFaqVAM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DL128%26svnum%3D10%26hl%3Dsv
Steg 2. ta god tid på dig och kolla igenom listan, det är en stor lista men det är helt klart värt att titta på, kan max ta dig 10min att gå igenom hela listan.
steg3. ta L numret på de malar du tycker är vackra och som du kan tänka dig att ha. (L nummer som i tex L-114, L-191 osv)
Steg4. gå in på www.goc.se och gå in på artregistret till vänster. där skriver du in L-numret så kommer info upp om malen.
steg5. kolla vilken mal som passar dig bäst, alltså en ikke Gröntätande mal, minns inte latinska ordet för detta men det kan någon annan säkert tillägga.
steg6. välj ut några som passar dig sen kollar du vilken/vilka du kan få tag på.

Ps L-malar är som du kanske vet lite dyra, en del ligger mellan 100-400 och en del mer.

Att jag skriver ner allt detta är för att jag tycker att du själv ska välja ut en mal och inte fråga folk om vilken mal du bör ha, allt ska vara efter din egen smak, det blir intressantare och roligare då i längden, dvs att du inte tröttnar på malen senare lr liknande :)

som sagt så står allt du behöver veta om malen om du kollar upp det på goc's hemsida. Sen kan du ju alltid skriva ner vilka malar du är intresserad av här på zoopet så kan vi hjälpa dig att välja den rätta av tex 10st som du kan tänka dig ha.

Mvh Amaro
#7 - 6 maj 2007 19:50
Till 115 liter skulle jag rekommendera algätande räkor. De behöver inte lika stort utrymme som malar gör och äter även matrester.
#8 - 7 maj 2007 16:28
batski skrev:
Till 115 liter skulle jag rekommendera algätande räkor. De behöver inte lika stort utrymme som malar gör och äter även matrester.

hade räkor men min ciklider åt upp dem :mad:
#9 - 7 maj 2007 16:34
Oj, vad är det för ciklider? I så fall skulle jag rekommendera snäckor.
Guest
#10 - 7 maj 2007 17:47
Lasiancistrus släktet är riktigt bra algätare har själv haft en men kommer inte ihåg L-numret

Annons