Åheim, blandar du in lite ironi nu?
Gibbiceps kan vara rätt griniga på varandra, och mot liknande malar, om de är små nu skulle jag hålla lite koll medans de växer upp, det är ingen drömsits för de två svagare att bo i det akvariet om det är stora individer, men en av dom kan mycket väl trivas i den burken upp till den storlek gibbiceps normalt blir i akvarium.
Kyssguramina kan också bli stora, men sen har vi klarat av de arter som får storlek att tala om i akvarium, om fiskarna du har är relativt små än så länge finns det ingen anledning till akuta drastiska åtgärder. Om du däremot samlat på dig stora gibbiceps (25cm+) och kyssguramis så bör du direkt göra dig av med iaf två gibbiceps.
Glömde svara på det sist, "dåligt nitrit nitratvärde" är inte omöjligt att du har, det går inte att avgöra så här, ofta är det bättre att ha vattenbyten som veckorutin och byta lite mindre åt gången särskilt när man har hårt belastade akvarier, vilket jag inte anser att du så allvarligt om dina potentiellt stora fiskar fortfarande är relativt små och du inte matar särskilt hårt.
Hur du ska göra med fiskarna under "övrigt" tycker jag du får avgöra själv, malawiciklider bråkar mest med andra malawiciklider, och malar bråkar mest med liknande malar. Men det kan ju bli problem för övriga fiskar ändå. En sak man ska komma ihåg är att skoningslöst jagade fiskar blir stressade, immunförsvaret försämras och risken för att de blir sjuka är stor, insjuknar de i någon smittsam sjukdom blir de som en odlingsanstalt för dessa organismer, och övriga fiskar riskerar att smittas.
Växter och alger ja, jo hornsärv som får flyta borde funka, återigen om dina potentiellt stora fiskar fortfarande är små borde du kunna ha vallisneria, anubias, Cryptocoryne usteriana, javaormbunke och många andra. Belysningen är bra om du tänd kort tid tills du skaffar växter, då får du nog öka ljustiden en del.
Vad jag blir fundersam över är hur du kan ha alger med alla dessa alggnagande fiskar, kan du beskriva algerna?