Vilka växter fungerar med malawiciklider?

#1 - 5 september 2007 11:52
Hej!
Jag har en liten fundering om man kan ha malawiciklider ihop med växter. Jag hade tänkt att ha rödzebra, golden och acei fungerar det att ha växter ihop med dem?
Jag såg nämligen en akvariebild med malawifisk som det var växter i.
http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=contest2006/Mikael_Mattsson_1.jpg
http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=600/1889.jpg

Javaormbunke har jag hört ska fungera, men gör fungerar den med de fiskar som jag hade tänkt, och finns det andra växter som borde funka?

vad har ni för växter ihop med era malawisar?

MvH / Johanna
#2 - 5 september 2007 12:11
jag har hongi röd zebra och eureka i mitt kar tillsammans med lite anubias och vallisneria. Anubiasen låter dom vara hela tiden, men vallisnerian blir uppriven och uppkäkad hela tiden. Dom ända "växt bovarna" i mitt kar verkar vara hongin, dom verkar inte alls förtjusta i vallisnerian, medans dom andra fiskarna inte bryr sig för 5 öre. Man brukar säga att anubias och vallisneria funkar, även om det sist nämnda inte funkar så bra i mitt.
Javaormbunke har jag sett att folk har ibland också.
#3 - 5 september 2007 13:13
Crinum-lök, Tigervallisneria, hornsärv, Anubias och javaormbunke
#4 - 5 september 2007 13:15
Jag har liknande erfarenheter som fredd.
Började med 3 olika sorters vallisneria i mitt 420-liters, men efter att två sgs dött (uppätna, sönderrivna, fula) införskaffade jag anubias istället som klarar sig mycket bättre.
#5 - 5 september 2007 17:40
Vi har Vallisneria, Anubias och hade Jawaormbunke. Vallisneria och Anubias har fungerat ganska bra men Jawaormbunken var helt uppäten inom en vecka från det att vi planterat den.
I det kar Jawaormbunken gick åt gick det enbart yngel av Socolofi och Rödzebra. Det tog bara några dagar så hade vi bara ett skaft kvar.[B)]
#6 - 6 september 2007 09:23
Javaormbunken jag har fungerar bara fint

sen har jag som alla andra här även Anubias

mvh

Kristoffer
#7 - 6 september 2007 11:35
Kör med Anubias (som blir skitfula av alla svarta alger på bladen :( ), Crinum-lökar, Skruvvallisneria, Windelöv (händer ibland att någon fisk nafsar på dem),
samt två andra sorter jag glömt namnet på, den ena lite rödaktig på undersidan. Ger mina fiskar mycket veg. käk (hemgjord räkmix och gröna pellets), tror det är därför de låter växterna vara i fred.
#8 - 7 september 2007 09:37
Jag skulle skippa växter faktiskt..Dem ställer bara till problem i ett malawi kar..Filter som sätts igen fortare..Alger i massor vilket är bra när man har mbunas..Växtdelar som flyter omkring...Mbuna är ju växt/algätare som du kanke vet..Ser mer naturligt ut utan växter också..Bygg mycket grottor istället.. :-)
#9 - 8 september 2007 10:03
+ att det är svårt att hitta växter som trivs i hårt vatten...
#10 - 8 september 2007 23:02
Javaormbunke har funkat bra för mig :)

Annons