Vilka vattenpreparat?

#1 - 25 april 2007 17:35
Jag undrar vilka vattenpreparat jag behöver använda till mitt akvarium? Jag har aldrig tidigare haft ett akvarium. Jag har ett 18L med 3 Guppies. När jag köpte akvariumet från PWSS köpte jag också ett vattenberedningsmedel, Easy-Life Flytande Filtermedium. Och så här står det om den:

"Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert.
Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer.
Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium, dammar och paludarium.
Easy-life behandlar och förebygger problem.
Använd produkten när du köper ny fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för förbättring av vattenkvaliten, för att hålla vattnet stabilt etc."

Måste jag ha andra medel också? :confused:

// Lisa
#2 - 25 april 2007 17:43
Nä, du behöver egentligen inte ens Easy-Life (som jag dock hört en massa gott om).
Möjligen kan filterbakterierna behöva lite hjälp i början.
#3 - 25 april 2007 17:47
Nä, du behöver egentligen inte ens Easy-Life (som jag dock hört en massa gott om).

Möjligen kan filterbakterierna behöva lite hjälp i början.

Vad behöver jag göra för att hjälpa dom?
#4 - 25 april 2007 17:58
xabiib skrev:
Vad behöver jag göra för att hjälpa dom?

Man kan köpa Nitrivec - eller krama ur ett gammalt, inkört filter.
#5 - 25 april 2007 20:25
eftersom det bara är 18L så är det lätt att det blir ganska stora vattenbyten och då är det bra om man tillsätter aquatan (vattenberedning) för att skona fisken från aggresivt klor som irreterar fiskens slemhud och gälar!
#6 - 25 april 2007 21:28
åheim skrev:
eftersom det bara är 18L så är det lätt att det blir ganska stora vattenbyten och då är det bra om man tillsätter aquatan (vattenberedning) för att skona fisken från aggresivt klor som irreterar fiskens slemhud och gälar!

Lär dock inte behövas med Easy-Life.

Annons