Vilka Tropheus kan jag ha tillsammans

#1 - 27 november 2003 16:04
Håller på och startar ett akvarium med Tanganyika ciklider. Trolig storlek 350-400 l (ej inköpt än). Funderar på hur många sorters Tropheusarter jag kan ha och om det finns någon tumregel för vilka som fungerar ihop. Viss revirstrid blir det säkert. Även öppen för förslag om det finns några andra Tanganyika ciklider som fungerar med Tropheus. Gärna också förslag på lämpliga malar.
#2 - 27 november 2003 16:28
Jag skulle köpa 30 st av samma sort. Vill du verkligen blanda sorter skulle jag välja Tropheus duboisi som den ena av dem. Kanske 10 st duboisi och resten av en annan sort.

I den storleken på akvarium ska du kanske kolla efter de snällare sorterna.
#3 - 2 december 2003 14:27
Många tropheusister skulle påstå att man inte skall blanda dem, och absolut inte blanda fler än 2 arter. Det skulle även jag utesluta. Som Christian säger är det vanligaste i såfall att man blandar dubbar med till exempel Tr. moorii "moliro" eller så.

Tips: Köp inte mindre än 400 liter.

Saludos,
Zaphi
#4 - 2 december 2003 17:32
Tackar för svaren! Har insett att det blir ett akvarium 400+. När jag har valt en Tropheus. Är det möjligt att kombinera den med någon annan sorts Tanganyika ciklid? Och så var det frågan lämplig mal eller malar?
#5 - 2 december 2003 22:30
Problemen med att kombinera Tropheus med andra är främst två. Dels är en grupp Tropheus enormt aggressiva då de äter och det är inte många fiskar som vågar sig upp mot maten då 20 stycken "Troffar" roffar åt sig. Julidochromis, Neolamprologus och andra grottlekande ciklider håller sig ofta på avstånd vid utfodring och hoppas att det ska bli något över. Om det blir något över, vilket trots allt oftast är fallet då man matar med räkmix, så är det i regel så proteinfattigt (lämpligt för Tropheus då dessa är algebetare i naturen) att de inte får i sig tillräckligt. Resultatet blir att alla utom Troffarna magrar och tynar bort.

Undantagen enligt mig är Hästnosar, Spathodus erythrodon eller Eretmodus cyanostictus eftersom dessa i naturen lever av samma föda som Tropheus. De har även ett likartat beteende på flera plan. Jag vill även slå ett slag för små snäckskalslekande ciklider som N. similis eler N. multifasciatus. Trots att dessa lever av samma saker som de tidigare nämnda "grottlekarna" så är dessa små snäcklekare så små i växten att de lätt klarar sig på den räkmix som faller till botten då Troffarna äter.

mvh,
#6 - 3 december 2003 19:51
Tack igen! Undrar om cikliderna är så duktiga algätare så att jag inte behöver någon mal?
#7 - 8 december 2003 12:01
Mal är alltid bra att ha! Ancistrusar äter bra med alger innan de blir för stora. Dina fiskar kommer inte äta speciellt mycket av de alger som sätter sig på rutor etc., om du inte matar dem "för lite".

Saludos,
Zaphi

#8 - 8 december 2003 20:53
Hej, Zaphi!

Tack för svaret!

Jag har två ansistrusar, två pansarmalar och två siamesalgätare i ett 164 l. Detta gäng håller väldigt rent och är hyfsat sams. Jag håller dem tillsammans med några olika dvärgciklider; ett par dorsiger, nijsseni (1+2) hannen är akvariets huligan samt ett par dvärgciklider. Nog om sydamerikaner, min undring finns det någon Tanganyikamal som är bra på alger???

Med vänlig undring

V
#9 - 12 december 2003 02:38
såvitt jag vet finns det inga algätare i tanganyika. har själv nyss startat upp ett 310 L tanganyika kar. har 6 st ancistrus och en gibbiceps. sen har jag 4 st synodontis-malar "gökmal".. de lever i tanganyika. de är hur coola som helst! pigga hela tiden och simmar snyggt i stim.. äter dock inte så mycket alger. men det är iaf en tanganyika-mal.. gökmal rekomenderar jag starkt: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=792
häj häj

Annons