Vilka trädrötter vågar man använda?

#1 - 10 maj 2004 15:11
När man är ute på promenaderna med hunden så ser man ju massvis med rötter man gärna skulle använt, Gran har jag ju förstått att man inte skall använda, men övriga arter då?

Hittade en fruktansvärt intressant rönnbärsvariant som såg ut som något man kunde hitta i amazonas.. såg ut som en massa små rötter i ett litet knippe.. avlängt..
#2 - 13 maj 2004 06:54
Du kan använda vad som helst för arter, tall går även bra! Bara grenarna/rötterna legat och torkat till sig. Krut-torrt skadar inte!
Eller släng in skiten i en bastu/pannrum om du har tillgång =)
#3 - 13 maj 2004 06:55
krut-tort lär dock va djääävligt svårt å få ner i karet =) . Trä som har legat vääääldigt längre i vatten bör också vara okey.
#4 - 13 maj 2004 07:15
Vad är det för speciellt ämne man inte vill ha ner i vattnet då?
#5 - 13 maj 2004 08:53
Gosatta.. hehe de har du nog rätt i ;) .. men trä som legat i sjöar/bäckar osv kan ha många olika smådjur/bakterier i sig, som sedan lever vidare i akvariet. Dom kan ju iofs lika gärna vara nyttiga som onyttiga.
#6 - 13 maj 2004 09:07
Är roten riktigt torr så får man koka den i någon timma och sedan sjunker den nog:

Kokningen tar bort ev oönskade små levande varelser och minskar även det färgutsläpp rötter brukar medföra i akvariet.
#7 - 13 maj 2004 09:47
Blöter man en snustorr rot, så brukar förmultningen gå mycket snabbare än en som redan är blöt och ligger i vatten...
#8 - 13 maj 2004 10:02
koka.. hmpf.. dom rötterna jag vill ha ryms inte i någon kastrull, möjligtvis med kokande vatten i badkaret.. men ja.. då ska man ju ha i kokande vatten i det oxå..
#9 - 13 maj 2004 10:14
Tallträd(allt som innehåller kåda i nån grövre form- ni vet att man gör terpentin av tall? ;) inte så nyttigt kanske) och Ek har jag för mig att man ska undervika, de innehåller Garvsyra som tar lååång tid på sig att försvinna....
Har själv planer på att bege mig ut och kolla lite i skogsjöarna när temperaturen har kommit upp till en nivå som är hälsosam för kroppen ;) eller åtminstonde lite behagligare!

En för mig intressantare fråga, de rötter man plockar och slänger i... kan malarna som använder trät ha nytta av våra svenska sorter?!

#10 - 13 maj 2004 10:27
Tumregeln är: lövträ = bra, barrträ = dåligt. Detta pga terpenerna i kådan.
Ek innehåller mycket garvsyra, och kan sänka pH, ja. Inte alltid ett problem, men kan vara det.

De svenska träd-arter jag sett rekommenderade är dels tusentals år gamla tallstubbar ur myrar (kommer fram vid torv-brytning, man brukar kunna få dem gratis. De behöver dock slipas eller sandblästas för att bli snygga), och alrötter (även färska).

Trä som legat i vatten några år kan nog anses ofarligt, ur kemisk synvinkel, oavsett ursprung. Är man orolig kan man testa att borra ett hål eller knäcka roten - finns det färskt trä i mitten, eller om det luktar tjära/kåda, så bör man inte använda roten.

Det som oroar mig mest när jag tar in sjunket trä är om det gömmer sig fiskiglar eller trollsländelarver i det, och kokning löser som sagt det problemet.

(Föreningen för meningslöst vetande kan f.ö. notera att inte bara myrstubbar ofta är tusentals år gamla, trä man hittar i sjöar är också ofta mycket gammalt. Trä ruttnar långsamt i vatten.)

Och javisst har L-malar glädje av svenskt trä. De vill ju ha cellulosa, som även våra träd består av.
#11 - 13 maj 2004 10:41
Hmm ok, har 7st L204 som sätter i sig/skalar av skapliga mängder från de rötter jag har, lite trist när man pröjsade 700spänn för en snygg rot för 6 mån sen och nu är det inte så mycket till rot kvar... ser mer ut som en 60kr rot nu! men rötter ska de ju ha :)
#12 - 13 maj 2004 11:34
Det finns inget som säger att det måste vara rötter. Det går precis lika bra med grenar. David Sands, en av de mer rutinerade malsnubbarna här i världen brukar propagera för att ta sågen med sig ut i en bokskog. Han poängterar inte ens att se till så grenarna ifråga är döda. Just bok är ju för övrigt det träslag som historiskt sett använts till förvaringskärl för matvaror och husgeråd, just för att det visat sig avge minimalt med ämnen av olika slag. Näst lämpligast torde al vara och allra sämst en men man bör nog helst undvika alla typer av barrträ.

Personligen så går jag för tillfället och kastar långa blickar mot en nyplanterad trollhassel hemma i föräldrarnas trädgård, hmmm...
#13 - 13 maj 2004 14:21
;) ska lägga upp några bilder på lämpliga lövträd jag har funderingar på att såga ner isf.. ÄR riktigt kass på det där med Al å sånt (pollenallergiker)..sen dom stubbar jag sett halvvägs ner i myrarna vet jag inte vad det är för träslag men.. ja..
#14 - 13 maj 2004 14:28
Alen är ganska lätt att identifiera, det är det enda lövträd vi har med kottar. Mörkt bruna, cirka en och en halv centimeter långa, kottarna altså. Växer oftast vid vatten eller på blöt mark.
Bok har slät grå bark, ganska uppenbart när man väl ser det och blad som är helt jämna i kanten utan att vara hjärtformade (som Lindens är).

#15 - 13 maj 2004 15:28
Varför måste du ha rötter, testa grenar istället??!

Sluta snacka skit om Tall, Jag har använt Tallgrenar i 8 år nu och har aldrig haft problem. Tvärtemot är det en skitbra trädart som mina L-malar uppskattar.
#16 - 13 maj 2004 16:36
Jag har haft ett par grenar av bok i akvariet ett tag nu och det fungerar bra...
Vet ej om de var helt torra när jag tog dem, men de låg på marken och var i alla fall döda.
Har också funderat på att ha grenar av trollhassel i akvariet.
Har ett par grenar som jag haft som prydnad i ett antal år nu.
Provade precis att lägga i dem i akvariet - jätteläckert!
Är det någon som vet om jag kan låta mina trollhasselgrenar ligga kvar i karet??
#17 - 13 maj 2004 17:12
Hej.
Ni kan gå in på min sida på Zoonen.Där finnes gren av bok samt löv som jag har skrivet om förut här när det har varit uppe om rötter i akvarier.
MVH Mats
#18 - 13 maj 2004 19:01
Jag sökte på trollhassel och fick då reda på att det används till bl a naturläkemedel ( blad och bark ).
Barken ( som satt kvar på mina grenar ) innehåller även 8-10% garvsyra.
Läste någonstans att det kan vara skadligt för vattenlevade djur.
Har tagit ur mina vackra trollhasselgrenar så länge...
Någon annan som vet om just trollhassel kan vara skadligt för fiskar???
#19 - 13 maj 2004 20:13
Hej.Ek och vissa andra trädslag innehåller garvsyra som används inom skinngarvning och beredning av skinn,så enligt min mening så använd aldrig något som ni är osäkra på,Ta aldrig något som är sjödränkt,för det går aldrig att fastställa ursprunget av vilket trädslag det är.Det finns bara ett träd som är garanterat ogiftigt och det är trädslaget bok.Har användt bok i mina kar utan missöden under ett antal år.
MVH Mats
#20 - 13 maj 2004 20:29
Mats, har du använt färsk bok då eller?
#21 - 13 maj 2004 20:31
Jag slängde precis ut mina bokgrenar från balkongen.... [V]
Får väl ut och plocka nya imorgon då.... [;)]
#22 - 13 maj 2004 20:44
Att använda träslaget tall till malar som äter trä (Panaque & Cochliodon) är inte snällt, nu kanske inte mindre grenar innehåller så mycket terpentiner och andra toxider men nyttigt är det inte.
Dessa två släkten är de enda som man bevisligen vet äter trä (lignin) för att utvinna energi och kan tom bara leva av det, al är perfekt för dessa även färsk och har man inte sådana malar i karet är bok bättre eftersom den bryts ner mycket långsamt vilket al inte gör.
Al förbrukar alltså mycket syre under nedbrytning om den inte äts upp av några malar medans bok är för hårt för dessa malar men perfekt som dekoration.

Mvh Janne
#23 - 13 maj 2004 21:25
Så då ska man alltså leta sig en bokskog.. lär inte finnas allt för många här uppe i norrland.. känns som att det är ett sydligare trädlsag, men jag kan ju ha fel..

sen ska man hitta sådana där fina grenar på marken oxå.. för såga vetefan om jag vågar..
#24 - 13 maj 2004 21:50
Jag frågar igen: Kan man använda färsk bok eller? låter juh konstigt...
#25 - 13 maj 2004 22:19
Så då ska man alltså leta sig en bokskog.. lär inte finnas allt för många här uppe i norrland.. känns som att det är ett sydligare trädlsag, men jag kan ju ha fel..

Så här står det på en sida från Naturhistoriska riksmuseet:
"Utbredning. Bok är skogbildande i Sydsverige, i Småland och Västergötland är den inte lika vanlig och på Öland och Gotland saknas vild bok, längre norrut är den sällsynt. Odlad bok finns norrut ända till Uppland."
#26 - 13 maj 2004 22:20
Hej.
Mindre gren har jag anvädt färska,medan grövre gren på en diameter av 10 m/m och störe använder jag dött trä.
MVH Mats
#27 - 14 maj 2004 06:51
"Odlad bok finns norrut ända till Uppland" *asg* Vilken nöt har skrivit det..

Det måste iaf finnas nån bok någonstans här uppe.. kanske [V]
#28 - 14 maj 2004 07:07
>"Odlad bok finns norrut ända till Uppland" *asg* Vilken nöt har skrivit det..<, vadå nöt, om du skall hitta bok i Umeå skulle man kanske föreslå ett besök på brädgården eller någon möbelaffär ;)
Om man skriver "norrut ända till Uppland" menar man inte att Uppland hör till Norrland, utan att det är så långt norrut som boken kan växa.
Kastanj är ett annat exempel. Hur vanlig är vattenkastanj i Sverige, nä precis...:) Finns den överhuvudtaget, tror inte det.
Hästkastanj däremot är ju inte så ovanlig (exempel på nordgräns om någon undrade varför jag tog upp kastanjer).
#29 - 14 maj 2004 07:20
Ja, det är nog en aning svårare att hitta bok uppe i Norrland än vad det är här nere....

Tänkte som sagt var ut och plocka lite nya bokgrenar någon dag ( när det inte regnar och blåser så förskräckligt [;)]), mina gamla var ändå inte så snygga.
Är det någon som vet hur man ska göra med barken???
Om träden är väldigt torrt så brukar visserligen barken nästan trilla av när man tar på den, men om den sitter lite hårdare....kan man låta den sitta kvar då??
Eller skräpar den ner fruktansvärt??
#30 - 14 maj 2004 08:28
Hej.
Har alltid barkat mina grenar färska som döda.
MVH Mats
#31 - 14 maj 2004 13:14
Hmm, jo Karon, du har rätt, läste i morse följande: Odlad bok finns i norrland ända till Uppland", och det var detta jag reagerade på, hmm.. skulle gått och lagt mig i tid [:-89] igår kväll
#32 - 14 maj 2004 22:13
karon: är det vattenkastanj man kan rosta och äta?
#33 - 6 juni 2004 19:53
robbanp.
Trollhassel brukar dom sälja färdigtorkade grenar av i blomsteraffärer. Används i blomsterarrangemang.
Jag tror att det korekta namnet är ormhassel men det är nog ovesäntligt..
#34 - 7 juni 2004 06:47
Yepp, det är vattenkastanj man rostar :)
Hörde om en som provade med hästkastanjer, men de lär ha varit duktigt beska ;)
#35 - 7 juni 2004 07:32
En idé? Om man bor i Norrland kanske man kan gå ut på någon kraftverksdamm och sno en rot när de tömt dammen?
#36 - 7 juni 2004 07:56
Jag hittade lite döda torra pinnar i en boskog å slängde ner det i karet... efter 2 veckor så sjönk dom:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/332_sidan.JPG
Fick lite vita utväxter ett tag, men det rensade Panaquen bort omedelbums... populärt att gnaga på boken!
#37 - 7 juni 2004 22:41
karon är du bra på träd eller? för jag tror jag har en vattenkastanj i min trädgård nämligen, men om dom inte kan växa i sverige så måste det vara något annat. =/ ???

förresten, vet någon om det fungerar att ha grenar från vinranka i akvarium? jag har köpt en men har inte lagt i den ännu.
#38 - 8 juni 2004 07:48
Nu får vi nog ta och reda ut begreppen här lite!

Vattenkastanj är de vita krispiga sakerna som brukar finnas i kinamat. Innan de hamnar i maten är de rotknölarna på ett östasiatiskt halvgräs (Eleocharis tuberosa).
Det träd som ni i själva verket verkar tala om brukar kallas Äkta (eller kinesisk) Kastanj (Castanea sativa) och växer naturligt från sydvästra asien till nordafrika och sydeuropa. Den odlas även flitigt i till exempel England för virkets skull. Hur spridda de är i Sverige vågar jag inte uttala mig om men de finns i alla fall som parkträd i Skåne, bland annat finns det en ganska tjusig grupp i parken i Alnarp. Det är kastanjerna från detta träd som brukar rostas och ätas.
De vanliga Hästkastanjernas (Aesculus hippocastanum som naturligt bara växer i Albanien och norra Grekland men spridits flitigt till större delen av världen) kastanjer lär vara svagt giftiga för människor.

Den bästa sidan för att identifiera äkta kastanj som jag kunde hitta:
http://www.natur-lexikon.com/Texte/km/001/00011-esskastanie/km00011-esskastanie.html
#39 - 8 juni 2004 08:30
Och plizken, på tal om trollhassel så är jag medveten om dess förekomst i blomsterhandeln, men tack ändå. Vad gäller namnet vill jag nog påstå att <b>troll</b>hassel är det gällande åtminstone avseende det växande trädet (snarare busken) men det är möjligt att de torkade grenarna brukar rubriceras <b>orm</b>hassel. Epitetet orm brukar i botaniska sammanhang mest användas om vissa genetiska deffekter, exempelvis ormgran som inte utvecklar sidoskott och därför (mer eller mindre) bara har långa oförgrenade grenar. Just i samband med hassel kan jag dock inte påminna mig att ha hört talas om det.
#40 - 9 juni 2004 08:55
ch1mpy: Ehm, å hur ofta tömmer dom dammarna :(
#41 - 9 juni 2004 18:57
tack! robbanp för dom utredda begreppen. det ser definitivt ut att vara samma som på länken, men det har inte blommat ännu.
#42 - 5 juli 2004 21:41
hur är det med rötter som legat i en bäck länge, och sedan tagits upp på land, glömts bort, fått nya kompisar och sedan om man vill ha den i ett akvarium, går det?
tror arten är AL, men inte garanterad, lövträd är det iallafall.

får roten inte vara mjuk på nått ställe när man har i den? eller gör det inget om den är lite, mjuk å så?

PS. roten ligger i mitt badkar just nu vattenfyllt. DS

Annons