Vilka tester bör man ha hemma.

#1 - 28 mars 2006 14:32
Hej!

Jag har läst här på Zoopet om vilka tester som rekommenderas, måste säga på en gång att det är otroligt bra sida. Så glad i hågen, så gick jag till min Zoo butik här på orten (köper ej gärna fiskar där). Men annars går det väl att handla där, men efter detta..svar jag fick idag. Ja då åker jag de 5 mil till nästa zoo.

Jag gick dit och köpa bla.dessa tester, JBL dropptest för Nitrit. Fick till svar, att det hade han inte hemma, för de funka inte här uppe. VA??? vadå funka inte. Man funderar vart man bor?? På månen? Nä.. närmare bestämt i hälsingland. Hade heller inte Nutrafins nitrittest:mad: .

Det som fanns var Sera Nitrit och Sera Ammonium. Det var två viktiga test sa Zoo gubben. Någon ph-test hade han inte hemma. Han hade däremot stickor, som han rekommendera. Men jag sa att det har jag redan, och i för sig så visa väl det bra värden på vattnet. Men efter jag har läst här på Zoopet att man inta kan lita på dem, så villa jag ha dropptest. Sa att jag inte lite på dem, då fråga han varför och undra om det var gamla jag hade. Dem kunde man gått och väl använda tyckte han, men visst han kunde ta hem ett paket, som innehöll alla tester. Det gick på över 600 kr. Men eftersom jag fick sådan svar, så lugnar jag mig, tills jag får åka iväg till något annat Zoo. De verkar veta vad de snackar om (tror jag).

Men jag vill höra med er också vad ni reko. för märken och vilka test jag behöver ha hemma. Så jag inte springer iväg och köper något test jag inte behöver ha tex...

Och ni som bor i Gävleborgslän. Har ni något Zoo som ni kan rekommendera, som kan akvarium och fiskar. Och även har bra fiskar och växter. Så man slipper känna som man spelar på lotto varje gång man köper en fisk. Ni förstår säkert vad jag menar.

Tack på förhand!!

"En vacker sång sopar dammet från hjärtat"
#2 - 28 mars 2006 14:36
Nitrit o PH eventulet Kh

nitrat mäter ja inte inte heller gh eller amonium
#3 - 28 mars 2006 14:40
Måste fråga, men det är så man lär sig på:( . Vad är Kh?
#4 - 28 mars 2006 15:11
JBL var länge betraktat som ett udda fabrikat och är väl mest känt av besökarna på Zoopet.

Vill du veta hurdant vatten du har bör du ha pH, gH, KH, NH3 Nh4, NO2, No3, PO4, Fe, Cu, Ca, Cl, CO2, Mg, O2, då vet du vilket vatten du har. [}:)]
#5 - 28 mars 2006 15:13
Det där var väl lite onödigt som svar till en som undrar vad man i första hand bör ha hemma?!

KH = vattnets alkanitet eller buffringsförmåga. Lågt KH kan leda till snabba pH förändringar
#6 - 28 mars 2006 17:21
Jag har alla utom Mg, Fe, Po4, som inte behövs då jag inte har växter.
I ett nystartat akvarium med kranvatten som vanligen har ett pH på 8-8,5 behöver man NH3 NH4 då risken för ammoniakförgiftning är stor de första 10 dagarna.
#7 - 28 mars 2006 17:27
Kör med Sera´s produkter, dom är enkla att använda, har en låg felmarginal och är dryga (=billiga att använda). Däremot använder jag gärna Åleds Ph-test av samma anledningar som jag använde till sera..
JBL tyckte inte jag om använda men smaken är ju som baken..:-)
Dom testerna som man behöver (tycker jag) är Ph, No2 och eventuellt Kh. Men det beror ju naturligtvis på var man bor och hur vattnet är där. I dom flesta djurbutiker (i gbg) kan man lämna in ett litet vattenprov (kostar ibland någon tia) och få svar på dom vanligaste vattenvärdena (typ Ph, nitrit osv.) ser man då att något är fel kan man köpa det testet..
#8 - 28 mars 2006 19:15
Jag är relativ nybörjare och kan varmt rekommendera Nutrafins Test Kit (basvärde) Där är allt i det paketet (utom laboratorierock o gynekologhandskar ;-)).
199 kronor kostade det. Att du inte provar handla på nätet istället??
#9 - 28 mars 2006 20:00
[QUOTE=Kramfors]Jag har alla utom Mg, Fe, Po4, som inte behövs då jag inte har växter.
I ett nystartat akvarium med kranvatten som vanligen har ett pH på 8-8,5 behöver man NH3 NH4 då risken för ammoniakförgiftning är stor de första 10 dagarna.[/QUOTE]Tycker synd om din plånbok Kramfors. Se till att förebygga problemen (engångskostnad) istället för att leta och korigera felaktigheter. En och annan krona lär du spara iaf. ;)
#10 - 28 mars 2006 20:10
Jag bukar testa vattnet åt de som är dumsnåla när deras fiskar blivit sjuka eller dött.
Har man ett värde fel tex något lågt pH så är det inte direkt farligt för fisken,
men när flera värden är något fel gör att sammantaget blir fiskar sjuka och dör tillsynes utan orsak, då behövs tester.

Jag kan inte förstå hur man kan förebygga problemen om man inte vet orsaken till dem.
#11 - 29 mars 2006 01:22
[quote=Kramfors]Vill du veta hurdant vatten du har bör du ha pH, gH, KH, NH3 Nh4, NO2, No3, PO4, Fe, Cu, Ca, Cl, CO2, Mg, O2, då vet du vilket vatten du har. [}:)][/quote]

låter....dyrt ;)

sitter med ph och nitrit själv men kommer bli några till när nästa akvarium startas upp.

föredrar jbl, drygast billigast och är relativt lättlästa oc har bra rykte.
#12 - 29 mars 2006 05:55
[quote=Kramfors]Jag kan inte förstå hur man kan förebygga problemen om man inte vet orsaken till dem.[/quote]Ta O2 t.ex.
Istället för att ha dålig ytcirkulation och mäta syrehalten för att sedan se att man har för dålig syresättning, så kan man ju se till att ha bra ytrörelse från början och slippa oroa sig.
För NO2, NH3 och NH4 så kan man ju se till att ha ett ordentligt filter och inte övermata, starta upp försiktigt osv så slipper du oroa dig där också.
NO3, byt vatten. Osv osv.

Därmed inte sagt att man aldrig har nytta av tester. Som "Nybörjare" kan man gott ha koll på NO2 (NH3 och NH4 i all ära men inte mycket kommunvatten har ett pH på över 8 när det väl är framme i kranen, eller kanske mer korrekt behåller ett pH över 8 efter en tid i karet. Undantag finns).
Har man inte något preparat som fiddlar med pH, tex torv, kalkhaltigt grus mm mm så kommer inte pH att ändra sig speciellt heller. Visst är KH lågt så kan det snabbt bli förändringar, men dom sker inte "av dig själva" utan något som påverkar pH måste till först, men ok pH och KH kan vara bra att ha koll på, men jag skulle säga att det kan man kolla hos zoohandlarn några gånger i början för att få en uppfattning om något händer.

Jag vill påstå att det största problemet för "nybörjare" är att man har aldeles för mycket fisk för tidigt och ett underdimensionerat filter. Lägg där till övermatning så blir det knappast bättre.
#13 - 29 mars 2006 06:17
Man kan ha bra ytcirkurlation och ändå ha syrebrist i vattnet pga. mycket koldioxid.
Det är många som har Malawi som buffrar sitt vatten till över pH 8, ett ammoniumvärde på 0,5 mg/l vid pH 8 är skadligt i längden.
Men vill ni råda nybörjare att inte veta vilket vatten de ha så ok.
#14 - 29 mars 2006 06:27
[QUOTE=heeke]Det där var väl lite onödigt som svar till en som undrar vad man i första hand bör ha hemma?![/QUOTE]
Testerna har väl inte så lång hållbarhet så lämpligt svar borde vara: "Bara dom man för tillfället behöver"
#15 - 29 mars 2006 06:31
Du får inte mycket koldioxid vid kraftig ytrörelse, samt att syre och koldioxid konkurerar inte med varandra om "utrymmet". Koldioxidförgiftning och syrebrist är två olika saker, fråga mig som personligen varit med om båda sakerna.
Visst finns det många som buffrar sitt vatten för malawi då är det en annan sak, helt klart.
Som sagt jag pratar inte när man börjar fiddla med en massa grejjer då kan tester naturligtvis vara till nytta.
Det jag menar är en "nybörjare" som gladeligen tappar upp kranvatten i sin balja och är "nöjd" med det.
#16 - 29 mars 2006 07:11
Syre-/koldioxidbalansen är kritisk för marina fiskars och invertebraters hälsa. Djur använder syre och producerar koldioxid som en följd av normal metabolism.
Celler över hela kroppen avger koldioxid till blodet som transporterar det till gälarna varifrån det sprids ut i omgivande vattnet.
Detta släppande av koldioxid är nödvändigt så att mer syre kan fångas upp och återföras till cellerna över hela kroppen.
När de lösta gaserna i vattnet, koldioxid och syre, är i jämvikt med atmosfären, fungerar denna process väl.
Tack vare de låga mängderna koldioxid i atmosfären, är normala mängden i vatten mindre än i fiskars blod.
Det är således lätt för fiskar att eliminera koldioxid.
Om gaserna inte är i jämvikt, som vid dålig luftning, överbeläggning, eller både och, blir djuren stressade.
När koldioxid tillåts ackumuleras i vatten, blir det allt svårare för en fisk att bli av med denna restprodukt, och då skapas ett tillstånd kallad acidos. Blodcellerna kan inte absorbera oxygen ordentligt när koldioxidnivån är över det normala.
I extrema fall kan fiskar kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt.
Situationen kompliceras ytterligare eftersom
tillstånden som orsakar ökad koldioxid även resulterar i låga syrenivåer och gör det svårt att andas och orsakar stress.
Otillräckligt gasutbyte (dålig luftning) i akvarium kommer orsaka ett kronisk stresstillstånd, som resulterar i dålig hälsa bland akvarieinvånarna.
De flesta fiskar behöver bara använda ca 10 % av deras gälyta för andning, under normala omständigheter.
Däremot när syrenivån är låg och koldioxiden hög, måste de öppna upp deras gälar och ventilera dem snabbare.
Denna häftiga andning kräver mycket energi och tröttar fisken som redan är stressad av de låga syrenivåerna.
Denna trötthet reducerar djurets resistens mot sjukdomar.
Således kan lågt pH, tack vara otillräckligt gasutbyte, leda till sjukdom.
Otillräckligt gasutbyte kan identifieras när pH-nivåer är 7,8 eller lägre och alkalinitetsnivåer är 2,5 meq/l eller högre.

Källa Simontorp.
#17 - 29 mars 2006 08:36
[quote=Kramfors]I extrema fall kan fiskar kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt. [/quote]

nåt som kan hända i akvarier där co2 gödningen haverar, typ magnetventilen låser sej i öppet läge har ju hänt.
eller mäsken är på tok för effektiv.
#18 - 29 mars 2006 09:43
Om gaserna inte är i jämvikt, som vid dålig luftning, överbeläggning, eller både och, blir djuren stressade.
Och undviker man bla dom situationerna, så kommer problemet inte att uppstå.
I extrema fall kan fiskar kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt.
O2 och CO2 konkurerar som sagt inte med varandra. Så vad gör O2-testet för nytta i det här fallet?
I just CO2 fallet är det isf bättre med ett pH test
#19 - 29 mars 2006 09:58
[QUOTE=heeke]O2 och CO2 konkurerar som sagt inte med varandra. Så vad gör O2-testet för nytta i det här fallet?
I just CO2 fallet är det isf bättre med ett pH test[/QUOTE]
Förklara.
#20 - 29 mars 2006 12:37
[QUOTE=Kramfors]Förklara.[/QUOTE]Du har en viss mängd syre som vattnet kan hålla tills det är mättat (ca 9mg/l vid 1atm tryck och 20°C). Bara för att du tillför, säg 100ppm CO2, så kommer inte mängden syre innan vattnet är mättat bli mindre.
Alltså kommer inte heller ett O2 test ge något "utslag" för den kvävningingseffekt extremt höga CO2 halter kan ge. Iofs är det omöjligt att få så höga CO2 nivåer utan att tillföra CO2 utifrån, vilket man normalt inte gör som "nybörjare"
#21 - 29 mars 2006 13:17
Blodcellerna kan inte absorbera oxygen ordentligt när koldioxidnivån är över det normala.
Jag säger som Ingemar Stenmark, om att förklara för dom som inget begriper.
#22 - 29 mars 2006 13:24
låg syrehalt och hög koldioxidhalt ger samma effekt:

lite syre -> fisken kan inte ta upp syre
mycket koldioxid -> fiken kan inte bli av med sitt koldioxid -> fisken kan inte ta upp syre

lite samma sak med växter fast tvärtom, mycket syre gör att det krävs mer koldioxid för att växterna ska må bra.

men som sagt så räcker det med ett ph-test och ev ett alk-test för att kolla om man har för mycket koldioxid. även om en koldioxidmätare hade vart fräckt att ha.
#23 - 29 mars 2006 14:28
Ja.
Växter använder koldioxid under fotosyntesen och avger syre.
I akvarium med dålig buffert och för mycket växter, kan pH-nivån stiga under dagen till kritiska nivåer.
I vissa extrema fall, har pH-värden av 9,0 till 10,0 uppmätts. Detta p g a växters användande av koldioxid och slutligen bikarbonatjoner.
Ökningen av pH orsakas av koldioxid under atmosfäriska jämviktsnivåer.
I dessa situationer, när koldioxidnivåer återgår till det normala
över natten, kommer pH-värdet också sjunka.

Nu är det nog "överkurs" och en bit från ämnet.
#24 - 29 mars 2006 18:44
Det jag menade är att O2 testet är onödigt att ha eftersom om man har en god cirkulation och hyffsat normal temperatur i karet så är det isf CO2 som skulle ge firrarna syrebrist, om man så säger, inte låga O2 halter i sig alltså kommer O2 testet visa bra värden trors att fiskarna inte kan tilgodogöra sig syret.
Man lurar sig alltså, i det fallet, på ett test, som iofs visar korrekt
#25 - 1 april 2006 08:12
[quote=jagtep]Kör med Sera´s produkter, dom är enkla att använda, har en låg felmarginal och är dryga (=billiga att använda). Däremot använder jag gärna Åleds Ph-test av samma anledningar som jag använde till sera..
JBL tyckte inte jag om använda men smaken är ju som baken..:-)
Dom testerna som man behöver (tycker jag) är Ph, No2 och eventuellt Kh. Men det beror ju naturligtvis på var man bor och hur vattnet är där. I dom flesta djurbutiker (i gbg) kan man lämna in ett litet vattenprov (kostar ibland någon tia) och få svar på dom vanligaste vattenvärdena (typ Ph, nitrit osv.) ser man då att något är fel kan man köpa det testet..[/quote]

Själv är jag inte fabrikattrogen alls; har JBL foder och vattenberedning, Sera mediciner och Vitaminer och eSHa mediciner och teststickor.
Var och en har sina lyckträffar, eller så..
#26 - 1 april 2006 15:17
har förnärvarnade inga tester hemma och tycker att det funkar relativt bra men å andra sidan tycker jag inte att man ska fippla för mycket med div tillsatser så man måste hålla koll på prylarna
#27 - 1 april 2006 15:45
[quote=robban]men å andra sidan tycker jag inte att man ska fippla för mycket med div tillsatser så man måste hålla koll på prylarna[/quote]

ibland kan man behöva hålla koll även om man inte håller på med tillsatser.
har själv ett mindre problem med att ph sjunker i akvariet.
låg på runt 6.6 igårkväll så de ska tryckas upp med lite bikarbonat.
#28 - 1 april 2006 18:54
Jag har f.n. KH, Nitrit/Nitrat(samma test), och pH.

ph/KH metoden för att läsa av CO2 halt är inge vidare. Den förutsätter att den enda syran i vattnet är kolsyra(CO2). Finns det andra syror än kolsyra visar det för lite, finns det baser visar det för mycket.

delta-pH sättet är bättre men kräver nogranna pH tester(http://www.thekrib.com/Plants/CO2/co2-meter.html)

Jag har aldrig fått de två att visa lika.
#29 - 5 april 2006 12:11
Själv har jag eSHa:s teststickor som mäter Nitrit, Nitrat, KH,PH och GH/TH som standardtest. Har köpt till dropptest som mäter ammoium/ammoniak och syre när jag misstänkt speciella problem vid ett tillfälle.











Annons