Vilka tester behöver man?

#1 - 18 april 2010 15:52
Har ett dropp-test för ph. Men det är alla test jag har.
Kollade runt lite på pwss och hittade massa olika teststickor för flera olika värden på samma sticka.
Är dessa bra? Vet att de flesta säger att stickor inte är tillförlitliga men dropp-test seten är så sjukt dyra... (inte i längden men just nu ;))
#2 - 18 april 2010 16:03
Det är bättre att lägga pengarna på ett fåtal tester som visar rätt, än att du köper sticktest som inte visar rätt över huvudtaget.
Har du pH-testet är det kanske bara ett par till som kan vara bra att ha, det första är kH och det andra nitrit. Skulle du nu vilja köpa ytterligare ett kan nitrattest vara nästa offer i samlingen.
#3 - 18 april 2010 16:07
Vad säger kh då?
Har JBL i ph-test, är deras nitrit test bra?
Behövs egentligen nitrat? Det är väl inte "farligt" och så byter man väl bort det med regelbundna vattenbyten?
har tydligen högt nitrit nu, så kan ju vara bra att följa upp.
#4 - 18 april 2010 16:17
Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig ägt ett test innan för något år sedan när jag fick problem med cyano. Och då köpte jag ett nitrattest som visade skyhöga värden, men med dubbel dos PMDD var dag, co2 och massor av ljus i ett växtkar så kan det bli på det viset.
Här förklarar Kjell på ett ganska lättfattat sätt vad kH är: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139705
Men gör du inget särskilt i eller med karet, räcker det länge med pH och nitrittest:).
#5 - 18 april 2010 16:20
odlar guppys? (fast det gör man ju varken man vill eller inte:d)
#6 - 18 april 2010 16:22
mollsan skrev:
odlar guppys? (fast det gör man ju varken man vill eller inte:d)

Så sant:p:D!
#7 - 18 april 2010 16:24
Tack för hjälpen!
Ska besöka pwss på onsdag, så jag lägger till ett nitrit-test på min redan lååånga order... (korkat att göra en sån utflykt före lön, jag vet)
#8 - 18 april 2010 20:19
mollsan skrev:
Tack för hjälpen!

Ska besöka pwss på onsdag, så jag lägger till ett nitrit-test på min redan lååånga order... (korkat att göra en sån utflykt före lön, jag vet)

Se det som ett skydd mot för höga utgifter! ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 april 2010 20:20
pH, KH och NO2 tycker jag att man bör hålla koll på.
Sedan ytterligare några tester om man börjar köra med växtgödning
#10 - 18 april 2010 20:24
Vilka rekommenderar du om man kör med gödning? Själv har man pH, KH, GH, NO2, NO3 och NH3/NH4.
#11 - 18 april 2010 20:30
Fast en inarbetad rutin hur man skoter karet ar overlagsen alla test...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 april 2010 20:34
Vilka rekommenderar du om man kör med gödning? Själv har man pH, KH, GH, NO2, NO3 och NH3/NH4.

Den frågan kan helt säkert någon annan svara bättre på än jag - men NO3 som ansjo nämner är viktig
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 april 2010 20:37
Xul skrev:
Fast en inarbetad rutin hur man skoter karet ar overlagsen alla test...

Det ena utesluter väl inte det andra;)
Men visst, tester kan aldrig utesluta en fast inarbetad rutin.
Dock en bra fast inarbetad rutin inkluderar ju också att man testar (speciellt i uppstartsfasen)

Annons