[QUOTE=Mignon]Tack för snabbt svar! Jag ska kolla vattnet redan i morgon tänkte jag! :)
Vidare så hade jag faktiskt många pansarmalar från början men det var bara en av dem som växte och de andra dog efter hand så nu är det bara han kvar. Vet tyvärr inte vilket art det är. Skulle ta foto men batterierna tog slut i kameran så det får bli imorgon istället.[/QUOTE]
Det finns bilder på en del olika arter i artbeskrivningarna.
[QUOTE=Mignon]Sedan den algätande malen påminner om den du länkar till men jag vet inte säkert då min är albino och inte har några "morrhår". Den är kanske 7-8 cm lång och ett år gammal.[/QUOTE]
Det kan vara en albino ancistrushona. Det är bara hanar som får "Sägg".
[QUOTE=Mignon]Hur ska det förresten vara med mjukt resp. hårt vatten? Bor i göteborg och har hört att vattnet här tydligen är väldigt mjukt.
Om jag har dåliga pH-värden, hur höjer resp. sänker jag detta då?[/QUOTE]
Ja, Göteborgsvattnet är väldigt mjuk (KH runt 3-4). Det är många arter som trivs i mjukt, något surt vatten. Mjukt vatten brukar i vanliga fall även vara surt, men VA-verket i Gbg tillsätter lut till kranvattnet för att höja pH:t vilket resulterar i ett ganska onaturligt vatten som är mjukt men basiskt (pH runt 8).
Fast att vattnet är mjukt innebär att det har låg buffringsförmåga och att pH:t därför lätt kan sjunka. Detta gör att vi som bor i Gbg måste vara observanta så pH:t i våra akvarier inte sjunker för mycket. Ett sätt att undvika det är att byta lite vatten regelbundet.
Det finns även preparat som stabiliserar pH:t, som Nutrafin's pH stabiliser (
http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=121&PROD_ID=01077310030101). I ditt fall borde det inte behövas, men det kan vara ganska praktiskt.
När man väljer fiskar bör man tänka på vilka behov av livsmiljö och vattenparameter de har, så man väljer fiskar som kan trivas i samma akvarium. Ungfödare (som t ex platy, molly, guppy) trivs i lite hårdare och basiskt vatten, medans de flesta tetraarterna lever i vanliga fall i mjukt och något surt vatten. För många arter (både ungfödare och tetra) funkar pH 7 bra, andra är lite känsligare och ställer större krav på vattnet.
[QUOTE=Mignon]Tack för all hjälp![/QUOTE]
Det var så lite så. Du får gärna fråga :)