Vilka test är nödvändiga?

#1 - 1 mars 2006 18:55
Hej!

Börjar fundera på om mina fiskar verkligen trivs i mitt vatten. Har aldrig testat mitt vatten och använder bara lite salt och något som heter Aqua Plus som de packade på mig i affären, varje gång jag byter vatten.

Vilka test bör jag köpa? Vad bör jag kolla? Vilka värden är bra på de olika testerna och hur ordnar man upp problemen?

Jag har i akvariet (50 L) ca 10 guppys, 2 black molly, en pansarmal och en mal som bara äter alger.

Tacksam för snabba svar! :)
#2 - 1 mars 2006 19:12
[QUOTE=Mignon]Hej!

Börjar fundera på om mina fiskar verkligen trivs i mitt vatten. Har aldrig testat mitt vatten och använder bara lite salt och något som heter Aqua Plus som de packade på mig i affären, varje gång jag byter vatten.[/QUOTE]

Aqua Plus är vattenberedningsmedel. Det neutraliserar klor och chloramine, samt binder eventuella tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen i kranvattnet.

[QUOTE=Mignon]Vilka test bör jag köpa? Vad bör jag kolla? Vilka värden är bra på de olika testerna och hur ordnar man upp problemen?[/QUOTE]

Nitrit och pH i så fall. Men köp INTE teststickor (de är inte tillförlitliga), utan köp dropptester istället. JBL är enligt mig det bästa märket när det gäller tester - ganska exakta och lätta att läsa. Men det finns andra bra märken.

Nitrit ska vara 0. Beträffande pH så är det olika för olika fiskar. För dina fiskar skulle ett pH-värde på 7 vara bra. Om du tittar i artbeskrivningar kan du se vilka pH-värden som är lämpliga för de olika arterna.

[QUOTE=Mignon]Jag har i akvariet (50 L) ca 10 guppys, 2 black molly, en pansarmal och en mal som bara äter alger.[/QUOTE]

Jag reagerar på att du bara har en pansarmal. De är ju stimfiskar och bör vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Vet du vilken art den tillhör? Det finns en massa olika pansarmalarter. Många av dem behöver tyvärr mer än 50 liter. De är även känsliga mot salt i vattnet och du säger ju att du salter... Visserligen trivs molly med salt i vattnet, så kombinationen molly och pansarmalar är faktiskt inte så lyckad.

Undrar även vad det är för en algätande mal du har? Hur stor är den? Kan det var en ancistrus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315)? Även de behöver ett bra mycket större akvarium. Men du kanske planerar att skaffa ett större akvarium?
#3 - 1 mars 2006 21:13
[quote=batski]Aqua Plus är vattenberedningsmedel. Det neutraliserar klor och chloramine, samt binder eventuella tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen i kranvattnet.

Nitrit och pH i så fall. Men köp INTE teststickor (de är inte tillförlitliga), utan köp dropptester istället. JBL är enligt mig det bästa märket när det gäller tester - ganska exakta och lätta att läsa. Men det finns andra bra märken.

Nitrit ska vara 0. Beträffande pH så är det olika för olika fiskar. För dina fiskar skulle ett pH-värde på 7 vara bra. Om du tittar i artbeskrivningar kan du se vilka pH-värden som är lämpliga för de olika arterna.

Jag reagerar på att du bara har en pansarmal. De är ju stimfiskar och bör vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Vet du vilken art den tillhör? Det finns en massa olika pansarmalarter. Många av dem behöver tyvärr mer än 50 liter. De är även känsliga mot salt i vattnet och du säger ju att du salter... Visserligen trivs molly med salt i vattnet, så kombinationen molly och pansarmalar är faktiskt inte så lyckad.

Undrar även vad det är för en algätande mal du har? Hur stor är den? Kan det var en ancistrus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315)? Även de behöver ett bra mycket större akvarium. Men du kanske planerar att skaffa ett större akvarium?[/quote]

Tack för snabbt svar! Jag ska kolla vattnet redan i morgon tänkte jag! :)
Vidare så hade jag faktiskt många pansarmalar från början men det var bara en av dem som växte och de andra dog efter hand så nu är det bara han kvar. Vet tyvärr inte vilket art det är. Skulle ta foto men batterierna tog slut i kameran så det får bli imorgon istället.
Sedan den algätande malen påminner om den du länkar till men jag vet inte säkert då min är albino och inte har några "morrhår". Den är kanske 7-8 cm lång och ett år gammal. Lite synd om den är det oxå för den var alltid pigg innan men en dag då jag grejade i akvariet så beslutade han sig för att skutta ut ur akvariet vilket resulterade i fritt fall på kanke en meter. Sedan dess har han inte varit lika aktiv längre. Han simmar dock utan problem så jag tror inte han har några fysiska skador. Jag ska skriva upp namnet på den imorgon när jag köper testen så får du veta sen. :)

Hur ska det förresten vara med mjukt resp. hårt vatten? Bor i göteborg och har hört att vattnet här tydligen är väldigt mjukt.

Om jag har dåliga pH-värden, hur höjer resp. sänker jag detta då?

Tack för all hjälp!
#4 - 1 mars 2006 22:22
[QUOTE=Mignon]Tack för snabbt svar! Jag ska kolla vattnet redan i morgon tänkte jag! :)
Vidare så hade jag faktiskt många pansarmalar från början men det var bara en av dem som växte och de andra dog efter hand så nu är det bara han kvar. Vet tyvärr inte vilket art det är. Skulle ta foto men batterierna tog slut i kameran så det får bli imorgon istället.[/QUOTE]

Det finns bilder på en del olika arter i artbeskrivningarna.

[QUOTE=Mignon]Sedan den algätande malen påminner om den du länkar till men jag vet inte säkert då min är albino och inte har några "morrhår". Den är kanske 7-8 cm lång och ett år gammal.[/QUOTE]

Det kan vara en albino ancistrushona. Det är bara hanar som får "Sägg".

[QUOTE=Mignon]Hur ska det förresten vara med mjukt resp. hårt vatten? Bor i göteborg och har hört att vattnet här tydligen är väldigt mjukt.

Om jag har dåliga pH-värden, hur höjer resp. sänker jag detta då?[/QUOTE]

Ja, Göteborgsvattnet är väldigt mjuk (KH runt 3-4). Det är många arter som trivs i mjukt, något surt vatten. Mjukt vatten brukar i vanliga fall även vara surt, men VA-verket i Gbg tillsätter lut till kranvattnet för att höja pH:t vilket resulterar i ett ganska onaturligt vatten som är mjukt men basiskt (pH runt 8).

Fast att vattnet är mjukt innebär att det har låg buffringsförmåga och att pH:t därför lätt kan sjunka. Detta gör att vi som bor i Gbg måste vara observanta så pH:t i våra akvarier inte sjunker för mycket. Ett sätt att undvika det är att byta lite vatten regelbundet.

Det finns även preparat som stabiliserar pH:t, som Nutrafin's pH stabiliser (http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=121&PROD_ID=01077310030101). I ditt fall borde det inte behövas, men det kan vara ganska praktiskt.

När man väljer fiskar bör man tänka på vilka behov av livsmiljö och vattenparameter de har, så man väljer fiskar som kan trivas i samma akvarium. Ungfödare (som t ex platy, molly, guppy) trivs i lite hårdare och basiskt vatten, medans de flesta tetraarterna lever i vanliga fall i mjukt och något surt vatten. För många arter (både ungfödare och tetra) funkar pH 7 bra, andra är lite känsligare och ställer större krav på vattnet.

[QUOTE=Mignon]Tack för all hjälp![/QUOTE]

Det var så lite så. Du får gärna fråga :)
#5 - 2 mars 2006 08:24
Inget salt i akvariet då man har pansarmalar!

[quote=Mignon]Hej!

Börjar fundera på om mina fiskar verkligen trivs i mitt vatten. Har aldrig testat mitt vatten och använder bara lite salt [/quote]

Vidare så hade jag faktiskt många pansarmalar från början men det var bara en av dem som växte och de andra dog efter hand så nu är det bara han kvar.

Pansarmalar är känsliga för salt! Kan vara ditt (onödiga) tillsättande av salt i vattnet som slår ut pansarmalarna!
#6 - 2 mars 2006 08:28
[quote=batski]
Jag reagerar på att du bara har en pansarmal. De är ju stimfiskar och bör vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Vet du vilken art den tillhör? Det finns en massa olika pansarmalarter. Många av dem behöver tyvärr mer än 50 liter. De är även känsliga mot salt i vattnet och du säger ju att du salter... Visserligen trivs molly med salt i vattnet, så kombinationen molly och pansarmalar är faktiskt inte så lyckad.[/QUOTE]
Håller med batski till 100% pansarmalar som inte tål salt och black molly som fordrar salt är ingen bra mix!

Annons