Vilka T-5 rör?

#1 - 20 juni 2008 07:03
Jag har beställt en ljusramp med 6 st t-5 rör i och jag vet inte vilka rör jag ska ha. Rampen är 150 cm. Akvariet är 200x90x60, utan växter. Detta med lysrör är en djungel... Här är en länk till rampen:http://shop.aqualight.de/product_info.php?info=p913_F-1500-----6x80W--150x36x5-8cm.html&XTCsid=c9432360b74186f2f066e8dff4712bf0
#2 - 21 juni 2008 02:33
Tyvärr är inte Philips Aquarelle 80w T5 mig veterligt tillgängliga ännu, så det blir nog till att söka efter rör på samma ställe som du köpt rampen.
#3 - 5 juli 2008 11:17
Uppdaterar tråden lite... Rampen är äntligen på ingång och jag behöver fortfarande hjälp. Fick ett råd att ha två vita rör fram, tre med lite rött i mitten och ett blått bak. Hur låter det? Och i så fall vilka rör skulle det vara?
#4 - 6 juli 2008 08:30
Om det är till sötvatten så skulle jag nästan skippa dom helt blå rören, vill man ha blå ton så kan man använda Aqua science Duo eller special.
Dom röda rören som jag sett är inte att rekomendera, åtminstone inte att använda många av dom (om du inte gillar bordellkänslan i burken). För att frammhäva färgerna så kanske ett "KZ Fiji purple" vore nåt istället.

Mitt förslag vore att antingen köra med 10k rör och ha 1-2 rör som för att ge den färgen du vill ha i burken.

Eller om du gillar du krispt vitt ljus med lite blåton så kan en uppsättning AS special rör vara nog kombinerat med ett enstaka fidji rör.

Lite krångligt när du inte ger info om vad du vill ha för effekt i karet eller om det är en speciell biotop.

//NiXoN
#5 - 6 juli 2008 09:21
lånar tråden lite:

skall skaffa mig en t5 armatur tänkte ja te mitt 160L där en halvmeter vattenfall skall kompleteras.. några som har ngra förslag då jag är helt ute o trampar vatten när det gäller armaturer.. (har tidigare enbart använt spottar)

sen är ju inte tyska min starka sida, men rekomenderas det att köpa från den sidan som jeppehb visade??

förväntar mig att se en bild av ditt kar sen jeppehb när du fått till armaturen :D
#6 - 6 juli 2008 12:56
Du kan hitta bra armaturer i sverige med, Triton akvarium eller om du vill ha ett budjet alternativ så prova aquastyles armaturer.
Aningen enklare om de blir problem...

//NiXoN
#7 - 6 juli 2008 12:58
NiXoN skrev:
Du kan hitta bra armaturer i sverige med, Triton akvarium eller om du vill ha ett budjet alternativ så prova aquastyles armaturer.

Aningen enklare om de blir problem...

//NiXoN

ok.. tackar.. skall kolla upp detta nu..
#8 - 6 juli 2008 13:11
hmm.. aquastyles produkter var inte så fel.. skall ha detta till ett 160L och ha ett max 40-50 cm högt vattenfall på baksidan karet.. hur högt kan ja hänga armaturen och hur många rör kan ja tänkas behöva??

är t-5 bättre än t-8.. isf varför?
#9 - 6 juli 2008 14:37
Skall du ha växter, eller är de bara fisk som gäller?
Ju högre upp destu mer ljus tappar du, min ramp är ca 20 cm ovanför vattnet och de verkar fungera för mina koraller. Vill du ha en ramp som är högre upp så kanske en metallhalogen vore nåt.
Vad är de för mått på karet? Eventuelt 4x39watt, 2 blåa rör som kvällsbelysning och dom 2 andra som normalt dagsljus.

T5 är lite mer effektiva per watt men mestadels så är fördelen att armaturerna är väldigt kompakta och otroligt mycke snyggare än dom vanliga t8 armaturerna(my 5 cents).

//NiXoN
#10 - 6 juli 2008 19:45
NiXoN skrev:

Lite krångligt när du inte ger info om vad du vill ha för effekt i karet eller om det är en speciell biotop.

//NiXoN

Jag ska ha tanganyikabiotop i karet var det tänkt. Som sagt, kan inte mycket om vilka rör som blir bra att kombinera så därför ber jag er om lite hjälp. Jag ska till PWSS i veckan, finns det något i deras sortiment som passar? 6 rör x 80w...
http://www.pwss.se/home.php?cat=196&sort=orderby&sort_direction=0&page=1
#11 - 6 juli 2008 19:59
Rampen från aqualight, beställde du den från sidan du länka?
#12 - 6 juli 2008 20:20
Machnus skrev:
Rampen från aqualight, beställde du den från sidan du länka?

Nej, från ett Lager i Bromma[:o]...
#13 - 6 juli 2008 20:34
NiXoN skrev:
Skall du ha växter, eller är de bara fisk som gäller?

Ju högre upp destu mer ljus tappar du, min ramp är ca 20 cm ovanför vattnet och de verkar fungera för mina koraller. Vill du ha en ramp som är högre upp så kanske en metallhalogen vore nåt.

Vad är de för mått på karet? Eventuelt 4x39watt, 2 blåa rör som kvällsbelysning och dom 2 andra som normalt dagsljus.

T5 är lite mer effektiva per watt men mestadels så är fördelen att armaturerna är väldigt kompakta och otroligt mycke snyggare än dom vanliga t8 armaturerna(my 5 cents).

//NiXoN

måtten är100x40x40 och räknar med att vattenfallet kommer varaen ca 40-50 cm ovan vattenytan.. har tänkt ha en mängd växter och en hel del fisk.. så många krav..

problemet är nog spridningen av ljuset om den är så högt upp.. får nog bygga en egen armatur som går ner på framsidan rätt rejält.. för att skärma av..

Annons