Tack för alla svar, och tack Bambikill för länken. Det står att koppar kan försvaga immunförsvaret hos fiskarna, så även om det inte primärt i sig skadar fenorna så kan säkert immunförsvagningen göra fiskarna mer mottagliga för exempelvis fenröta. Jag vet inte varför det skulle vara så mycket koppar här iofs- inga rör bytta inom överskådlig tid och kommunalt vatten. Kanske borde jag köpa ett test ändå.
Fenrötebakterier förresten, vad jag förstått av sådant jag läst tidigare, finns väl alltid i alla akvarier men det är först när fiskarna blir försvagade av något annat som de får symptom. Då känns det inte som någon mening med att medicinera eftersom det ändå kommer tillbaka om inte det som var fel har åtgärdats. Tänker jag fel?
Cambru, värdena just nu: ingen ammonium, nitrat knappt befintligt, KH 6, PH 7 (mätt med ordentliga tester, inte stickor). Har inte sett någon nafsa fenor, tror inte att det händer. Finns visserligen två botior i akvariet och de kan vara rätt tuffa när jag matar men jag har inte sett dem bita någon. Temperaturen dock är ett problem. 26 grader på morgonen, 27 när lysrören går igång, tidigare i somras var det 30 ett tag och jag fick inte ner det- en scalare dog men den hade redan innan varit fransig i fenorna av och till. Svårt att få ned temperaturen me har öppnat upp täckskivorna på båda kortsidor en aning. Mycket växter. Just nu för få kompisar för scalare och nyckelhålsciklid men det är för att de andra dött och jag vill ju inte släppa i nya förrän jag ser att allt är ok. Tror du temperaturen är ett problem (Jag syftar på 27 grader)?
Kanske skulle det kunna vara så att det VAR problem med vattnet pga roten, men inte är problem längre, och att fiskarna utvecklade fenröta som ännu inte försvunnit helt därför att den nya balansen inte funnits under så lång tid ännu. Kanske måste jag bara vänta och se.
Det enda som visat på oroväckande nivåer är klor när jag mätt med stickor. Har skrivit om det här tidigare och andra har tydligen upplevt att stickorna visar fel just vad gäller klor. Jag använder ju vattenberedningsmedel dessutom.