Vilka sugproppar kan passa???

#1 - 27 januari 2004 07:55
Hejsan!
Har en Eheim 2006 som jag skall ha i mitt yngelakvarium som jag skall starta upp på nytt. Det är bara det att tidigare har jag haft problem med sugpropparna till pumpen. De lossnar från pumpen och sitter kvar på rutan så att pumpen ramlar ned och "virvlar runt" i akvariet. Nån med liknande problem som vet om det finns några andra sugproppar som kan passa? Har provat Hydor men de var ännu sämre. Fluval kanske? Eller piratmärken? Någon annan lösning. Eftersom insuget sitter nedtill kan jag inte ställa den på bottenoch stötta med stenar o.dyl.
MVH Sara
#2 - 27 januari 2004 12:24
Propparna är väl ungefär alla lika bra/dåliga. Men tänk på att gummi är en färskvara. Oftast så tycker man att propparna man köpt är dåliga för att dom har legat i akvariebutiken ett par år och är värdelösa därför. En zoobutik med stor omsättning har störst schans att hålla propparna färska.
MVH
Magnus
#3 - 27 januari 2004 12:28
Jag har läst någon stans om några proppar i silikon som tydligen ska vara jättebra, men dyra. Har dock aldrig sett några.
#4 - 28 januari 2004 08:31
Problemet är inte att de lossnar från rutan, för de sitter fast. De passar inte till pumpen. Sugpropparna sitter kvar på glaset och själva pumpen ramlar ner. Jag tänkte om det fanns något annat märke som kunde passa till Eheim 2006????????
#5 - 28 januari 2004 08:49
Skulle Eheims sugproppar inte passa till Eheims filter, har jag förstått det rätt då ?
Jag har ett 2008, och på den sitter propparna så in i bomben. Man riskerade nästan filtret när man skulle försöka byta sugkopparna.
#6 - 28 januari 2004 09:27
Jag hade exakt samma problem med eheim 2006. Löste det av misstag när jag tappade ner en av propparna på botten av akvariet. När jag satte dit den igen var det lite smågrus på den. Tack vare det sitter den riktigt hårt nu. Gjorde samma sak med alla proppar och nu lossnar de inte i första taget..
#7 - 28 januari 2004 20:55
Om proppen lossnar från själva pumpen kanske man kan testa med en klutt silikon och sen klämma dit dom.Borde bita
Fredrik
#8 - 1 februari 2004 13:25
okey, jag testar det där med gruset, det låteer billigt och bra =)

Annons