Idag sitter jag med ett 375liters-kar.
Jag letar lägenhet för fullt, och så fort jag flyttat så har jag funderingar på att omstrukturera min hobby lite. Funderar lite på att skaffa en "akvariehylla" med 3x150liter, och dela upp mina nuvarande fiskar på 3 riktiga biotoper (västafrika/sydamerika och ev centralamerika).
Med denna lösning skulle jag få ett 375liters över. Vad jag idag saknar är lite större "macho"-ciklider. De största fiskar jag har idag är mina NigeriaRed som är straxt under 10cm (gissningsvis).
Vad jag nu undrar är vad för stora ciklider som skulle kunna leva bra i mitt 375? Mina önskningar om fisksorter har mer och mer vridit sig från apistogamma till ciklider i stil med Oscar och Jaguarer... Jaguarerna är ju givetvis inte att tänka på i ett kar av min storlek, men jag har sökt runt efter andra "macho-ciklider", som kan ge både storlek, kaxighet och intressant betéende. Vad jag tidigare funderat lite på är som sagt Jaguarer, Oscar, Jack Dempsey, Guldsöm, Hantelciklider mm mm. Visst skulle blåciklid och Zebraciklid funka, men dom är lite väl små för att falla mig i smaken känns det som.
Har nyss spanat en del på Guldsöm, och det verkar vara en fisk som skulle kunna passa mina önskningar. Oscar har gått i mitt kar hos den förra ägaren, så det funkar ju uppenbarligen (även om det är i minsta laget).
Så...vad skulle ni rekommendera för "STORA" relativt tuffa ciklider som kan leva å må bra i bara 375liter. Skulle ju även vara trevligt om det ev skulle kunna gå att ha t.ex 2 par stora ciklider i karet, kanske Oscar och Guldsöm??? Ge gärna förslag på olika fiskar, och olika kombinationer...även andra saker som skulle kunna vara bra att veta den dagen det kan bli aktuellt med en sådan "omstrukturering".