Vilka stenar är häftiga, lämpliga i ett Malawi

#1 - 16 december 2003 20:15
Jag har stoppat i en Mangroverot ( 1,2kg ) i mitt kar ( 190L ) innan jag hann läsa att det är inte så lämpligt att ha i ett Malawi kar med Ciklider. Funderar nu på att lyfta ut den och stoppa i några fina, passande stenar. Vilka stenar förekommer i Malawi sjön? Tips? länkar? Tack.

Har ej alla fiskar på plast än så att det är helt ok hoppas jag.
#2 - 16 december 2003 20:46
jag har Faxe kalk sten, skiffer och kolsten i mitt malawi akvarium.

Det finns lite bilder på min zoon hur de ser ut=)
#3 - 16 december 2003 21:02
Problemet är med så mycket sten att jag inte kan lägga någon frigolit under sanden. :-(

Hade inte planerat att ha så mycket sten från början.
#4 - 16 december 2003 21:10
tycker du ska köra på en sorts sten, blir lite mer enhetligt. kalksten funkar ju bra i malawiakvarium
#5 - 16 december 2003 21:31
Vilken sten är bäst då? Frigoli då? Vågar man ha några stenar ovanpå sanden då?
#6 - 16 december 2003 21:35
hålsten
#7 - 16 december 2003 21:38
Undrar jag med. Snyggast är väl Lavasten, men den är ju jäkligt vass å kantig. Finnsdet risk att fiskarna skadar sig på dom om dom försöker klämma sig in nånstans!?

Ett annat alternativ är ju kolsten...men det blir lite väl svart...iallafall om man som jag tänkt att använda blästersand som bottenmaterial... Mycket ljus sand och svarta stenar...hmm....
#8 - 16 december 2003 22:11
Hej
Jag har massa lavasten i mitt akvarium och det tycker jag är snyggt.
MVH Maria
#9 - 16 december 2003 22:17
Jo, har lite Lavasten i mitt sällskapskar. Tänkte bara så inte fiskarna skadar sig på den då Malawi ofast är lite mer fartfyllda än vad mina sällskapsfiskar är...
#10 - 16 december 2003 22:20
Mina fiskar har inte skadat sig än iallafall, hoppas inte det gör det heller =/ Så det verkar gå bra, vet oxå att många andra har lavasten och det har gått bra.
MVH Maria
#11 - 6 januari 2004 13:41
Jag har ett par fiskar som har rivit sig på lavastenen när de blivit jagade och försökte tagit sig in i en smal springa, eller en liten öppning. Men dom lär sig? Èller? Lavasten är ju snyggt ivf.
#12 - 24 februari 2004 13:23
Ni kan se på min zoon vad jag har.
Kolla albumet som heter "inredning" nåt.
Det kanske inte är malawi biotop men jag tycker att det är fint. =)
Alla har ju delade tankar om fint och icke fint men... men... man kör på vad man själv tycker.
Jag har två slags stenar egentligen 3 men kalk stenarna syns ej.
och så har jag fixat med krukor som inte heller syns men som finns att gömma sig i för malawisarna. Har lavasten och någon fin grå natursten typ gråsten kanske. som sand har jag engelsk sjösten men ska byta till biltemas blästersand då den verkar vara bättre för ex malawi kar åt alla möjliga tänkbara håll.

Lycka Till!
#13 - 24 februari 2004 13:45
Jag har beställt en stor låda med vit hålsten till mitt malawikar. Sen så har jag sen innan blå sodalithsten. Blir en ganska snygg blandning faktiskt.
Men smaken är som sagt som baken...
#14 - 24 februari 2004 13:47
Använd faxikalksten de höjer ph och får att fiken mår bättre.

Annons