Vilka sorts malar i mitt 350L?

#1 - 23 maj 2008 10:56
Så, då har jag ordnat med mitt akvarium och åker och hämtar det på tisdag. Jag har nu ett litet akvarium met lite tetror och en mycket liten mal i, som får gå i akvariumet i några veckor innan jag sätter i mer fisk, såklart.

Sen tänkte jag, vad för sorts bottenfisk bör jag ha? Jag har varit väldigt sugen på praktbotior, de är så stiliga. Plus att de äter snäckor, vilket jag haft problem med i mitt lilla akvarium.

Sen har jag även varit sugen på ancistrus, då jag såg de är lättskötta. Sen att de förökar sig relativt ofta är ett plus, då jag har ett 30L kar som kommer stå med lite sniglar / Räkor / växter, som jag kan använda som yngelkar.

Hur många bottenätare bör jag ha i ett ca 350liter, 138cm långt?

Edit: Vet att praktbotia är en sorts karpliknande fisk, men ville hålla mig till en tråd ^^

Tack på förhand!
MVH Johan
Guest
#2 - 23 maj 2008 15:15
Vill du ha en L-mal som äter snäckor så kan jag rekommendera Leporacanthicus släktet, mina L264 fullkomligt rensar karen på snäckor.
Jag tror också att Pseudacanthicus äter snäckor också, lite osäker dock.
#3 - 23 maj 2008 17:16
Låter ju bra! Fungerar det att ha två st ancistrusmalar med ca 3-5 prakbotia (blir 3 till att börja med) i 350 Liter?
#4 - 24 maj 2008 14:51
johanski skrev:
Låter ju bra! Fungerar det att ha två st ancistrusmalar med ca 3-5 prakbotia (blir 3 till att börja med) i 350 Liter?

börja inte med praktbotia, dom är kännsliga fiskar, och sen tycker jag du ska ha typ 10st, då är dom finast + att dom trivs i stim:)
#5 - 24 maj 2008 16:26
MalMannen skrev:
börja inte med praktbotia, dom är kännsliga fiskar, och sen tycker jag du ska ha typ 10st, då är dom finast + att dom trivs i stim:)

Nej, tänkte inte börja med praktbotior, blir efter jag haft igång akvariumet någon månad med lite tetror i.

Jag tror nog det blir fler botior efter ett tag, men kommer inte ha råd att köpa 10 st direkt, tror jag. Vad ligger de på i pris? 100-200?

Funkar det att ha ett gäng praktisar med 2 st ancistrus? (hane och hona)
Guest
#6 - 24 maj 2008 17:54
No problemo men se till att Ancistrus-malarna får mat bara för botior är bra på att käka.
Praktbotian ligger väl runt 60-80kr för en 5cm:are.
#7 - 24 maj 2008 21:01
Haha, jag har hört det! Läst på en del om botior. Tack för svaren, mycket uppskattat!

Snart kommer bilder upp när jag fått hem det.

Annons