Vilka sorter passar i en guldfiskskål?

#1 - 27 juli 2003 20:18
Hej,
Har fått en guldfiskskål i present med en massa tillbehör, dock inga fiskar. Vilka sorters fiskar passar i en sådan skål? Och hur många kan man ha? Jag har ingen luftpump eller doppvärmare.
#2 - 27 juli 2003 20:42
du kan i princip inte ha någon fisk där...
fiskar kräver emr utrymme...
tex. guldfiskar kräver igentligen minst 150 liters akvarium.. det är bara ett "litet" missförstånd
#3 - 27 juli 2003 20:46
Jag rekommenderar fiskar i glas och växter! Det blir skitsnyggt.
#4 - 27 juli 2003 21:00
Hur många liter är skålen på?

/Mona
#5 - 28 juli 2003 09:37
Skålen är på ca 10 liter.
#6 - 28 juli 2003 09:43
Kampfisk.
#7 - 28 juli 2003 10:22
Vildform(!) av guppy eller dvärgtandkarp. Om du täcker skålen så finns det en del killi du kan ha. Det är i princip de enda tänkbara fiskarna och även till dessa så är den absolut i minsta laget. Du borde skaffa luftpump eftersom att den är så extremt liten.
#8 - 28 juli 2003 10:58
Nu börjar föreningen frölundas akvariesällskap gå framåt..
Atrix jag har mailat dig men du svarar ej?!
kolla www.akvarie.sidan.nu
eller maila fredrik13post@hotmail.com för mer info!

#9 - 28 juli 2003 11:05
Rekomenderar att du skaffar en luftpump och ett luftdrivet bottenfilter eller boxfilter.

Vad gäller fiskvalet så är en trio (en hanne, två honor) av någon av de mindre och härdigare ungfödarna t.ex. VF guppy, endleri, gambusia eller liknande. Ett annat alternativ skulle kunna vara ett litet stim på 5 neontetror. Roas du av skaldjur kan du oxå göra det till ett "räkakvarium" med en 2-3 stycken små räkor av valfri sort.

Försök oxå att se till att du får så pass bra ljus ned i skålen att du kan få en hel del enklare växter att växa. Prova med t.ex. vattenpest eller javamossa eller liknande.

Du kommer dock alltid att få vara väldigt noga med skätseln för att en så här liten skål ska funka bra. Skulle rekomendera vattenbyte ca 3L åt gången minst 2 gånger i veckan samt framför allt MYCKET SPARSAM matning. Små fiskar äter mycket mindre än man tror.

LYCKA TILL!
/Bjorn
#10 - 31 juli 2003 08:24
Okej
#11 - 31 juli 2003 08:51
Du ska inte ha någon fisk alls i den lilla behållaren!
hur skulle du känna dig att bli instängd i en etta hela livet på 12 kvm .. köp ett 100 liters akvarie istället. kostar inte många hundralappar. och du ger fisken ett trevligare liv..
skålen kan du fylla med vatten och sand med lite värmeljus i .. som flyter på ytan !
det är allt den duger te ! anser jag!
#12 - 7 augusti 2003 14:44
Jag recomenderar di till att skaffa ett riktigt akvarium istället...
Man kanske kan ha en Kampfiskhane i skålen men det är inget liv för en fisk...
Köp ett störra akvarium på 60-70liter istället...=)
Kjam Linn//=)
#13 - 10 augusti 2003 11:10
Tänk dig själv att bo i ett rum som bara var 5x5m och inte får träffa någon. Jag tycker du ska köpa ett störra akvarium. Vissa fiskar kan få dåligt balansinne och dö i skjukdommar. Så tänk dig för ordentligt innan du stoppar ner en fisk i skålen.
#14 - 10 augusti 2003 12:26
jag antar att alla ni som moraliserar om detta är vegetarianer. Om inte känns det väldigt inkonsekvent.

I ena stunden är det väldigt viktigt med att en guldfisk ska leva under bra villkor, i nästa stund äter man kött och stödjer därmed en djurhållning där djuren har det sämre än en guldfisk i en guldfiskskål och där omfattningen är flera miljoner gånger större (vi äter ju i världen massor av miljarder kilo kött per år medan antal guldfiskskålar...).

Andreas
#15 - 10 augusti 2003 12:54
Den diskutionen hör inte hemma här men det finns köttdjur som har ett behagligt liv.
Jag tänker närmast på en släkting som arrenderar ut sin gård till en köttdjursuppfödare.
Cirka 30 köttdjur har 25 hektar att ströva på och tillgång till friskt vatten ur en bäck.
Dom kan gå flera kilometer om dom vill.
Det verkar ha ett behagligt liv; vara utomhus, äta, dricka och sova.

Men eftersom det handlar om akvariefisk här så brinner säkert besökarna här speciellt för fisk.
Förutom att det är trångt så är det svårt att hålla stabila vattenvärden i 10 liter[:-141]

Bara för att fisken överlever så betyder det ju inte att allt är bra.
Man kanske kan få en vuxen Frontosa att överleva i ett 100liters.
Men vilket liv[:-28]

Åtminstone 150liter borde alla ha tycker jag.
Köper man begagnat behöver det inte kosta mer än några hundralappar.

#16 - 10 augusti 2003 13:09
visst finns det köttdjur som har ett bra liv. Men hur många promille av alla köttdjur lever som de din släkting har. Det är en droppe i havet.

Det moraliseras ju (väldigt ofta) över hur fiskarna skall ha det på ett ganska så bror duktig sätt. Och ska man vara moralisk så måste man vara konsekvent, åtminstone i någon utsträckning. Och jag tror att de flesta i stort sett inte är konsekventa överhuvudtaget. och då är inte de som moraliserar moraliska...

Men det är väl upp till var och en om man vill sila mygg och svälja elefanter och vara en inkonsekvent moralist.

Andreas

ps
är själv inte vegetarian, men bir heller inte uprörd över guldfiskskålar.
#17 - 10 augusti 2003 15:36
Jag anser inte att det är inkonsekvent moralism att försöka undvika i onödan försämrad välfärd hos djur. Jag ser inga problem med att rekomendera att undvika guldfiskskål samt att påpeka att en sådan endast är lämplig för några få fiskar.

Ps. Själv äter jag vilt och KRAV-märkt kött när folk bjuder men inget annat däggdjurs eller fågelkött. Fisk som inte är hotad äter jag också även om de inte dör på bästa tänbara vis.
#18 - 13 augusti 2003 19:11
hejsan!
Jag hadde skål i ca. 1 dygn
När jag gick ner till grovsoperna finns det återbrukshylla eller nått liknande stog 2 akvarier det ena va ca. 60 men inte stabilt och det andra va på ca. 25 så jag gick upp och kolla om det läckte vilken tur det läckte inte stoppa i fiskarna där man märkte att de trivdes!!! jag hadde tur för när jag hadde köpt skålen av en kompis fatta jag att fiskarna kanske inte tyckte det var så kulö direkt efter en vecka köpte jag ett 60liters med tillbehör och jag har märkt att jag har blivit betydligare bättr akvarist!

//CARROOOOOOOOO
#19 - 13 augusti 2003 19:12
ooops jag skrev lite konstigt fatta själv inte så bra!

Annons