Vilka ska jag välja?

#1 - 26 september 2007 19:07
Jag är nyfiken på vad ni anser att jag skulle kunna ha i mitt nu fisktomma akvarium som jag vill fylla med ciklider

Akvariet är på 222 L, jag har Haley svart sand (1-2mm) jag har vita kalkstenar och fler stenar kommer till i morgon, vill ha en "klippvägg" på ena sidan. Det blir ett par stenrösen med ganska många stenar. Lite växter skall inhandlas i morgon och då tex; anubias, javaormbunke och nån sort av chryptocoryne.
Pumpen jag har är en Fluval 4+ men jag har en extra som fiskarna skulle kräva kraftig ström
Doppvärmare med termostat och ställbar i temp.
En lysrörsramp som är 90 cm och med 2 rör.
En fotobakgrund med sten, helst mörka kommer till imorgon.

Jag vill ha färgstarka kontrastfulla ciklider pga av den svarta sanden.
Blå, röd, gul men även svart/vita

Jag vill ha ganska "snälla" fiskar där jag inte behöver oroa mej för att de ska käka upp varandra eller jaga ihjäl varandra.

Har jag förstora krav? Hur många arter kan jag ha? och hur många av varje? osv, osv. ja och sen ska de ju förstås funka ihop med ;)
Hjälp mej med tips snälla
#2 - 26 september 2007 23:45
Färgstarka ciklider låter som malawis. 222 liter med svart sand lär bli rätt effektfullt med några Golden (Labidochromis caerulus). Tillsammans med dom kanske du kunde ha Acei?
För att vara malawiciklider är de ganska snälla.
Jag hae nog haft de två arterna ihop med en ancistrus och några siamesiska algätare för att hålla koll på algerna, till en början. Sedan kanske jag hade fixat en tredje malawi också, jag vet inte.
#3 - 27 september 2007 18:52
De här blev det

Ps.acei "Ngara" (svart med vita fenkanter")(inte hittat den på nätet än)
Tropheops sp. "Chilumba" (honan orange och hanen blå/orange)(likadant med den)

Sen bröt jag malawi gruppen med
Hemiochromis lifalil (Handelsnamn: Röd juvelciklid)

Om ett par veckro kommer jag införskaffa
Aulonocara sp. "Eureka"
och en Ancistrusmal

Fint som attan :D
#4 - 27 september 2007 18:58
Det finns annars en vit variant av labidochromis caerlus (golden) som är skitsnygg. Jag har också svart sand (och svart bakgrund och svarta stenar, kolsten) och till det har jag vanliga golden och demasoni. fundear på att komplettera med flavus, socolofi eller hongi och eventuellt göra mig av med demasonin.

Annons