Vilka ska in i karet först?

#1 - 18 juli 2006 19:14
Jag har ett 200L som behöver befolkning. Det finns inga fiskar där än, och jag ska ha scalarer, guldbarber och guramisar (guld och mosaik). Nu undrar jag om det spelar nån roll vilka man sätter in först, och vilka man i så fall ska börja med?

Har tex hört att guramis inte gillar alltför nytt vatten, men samtidigt är det kanske bra att de får göra sig hemmastadda innan man sätter in livligare fiskar som barberna?
#2 - 26 juli 2006 11:56
Det är bäst om du kan vänta ungerfär en vecka innan du har i någon fisk alls för att vattnet ska stabilisara sig. Har du mycket växter och röter så det finns gömställen är det ingen fara och läga i alla olika fiskar på en gång. Guldbarberna kan kanske bita lite i fenorna på scalarena men det ska nog inte va något problem, gurami är rätt så tuffa av sig så det e nog barberna som ska akta sig, tänk även på att gurami är lungast om varge hane har minst 2st honor. Lycka till;)

MVH /Jonas
#3 - 26 juli 2006 12:15
Jag vill inte på något sätt förstöra glädjen med ditt nya kar, men 200 liter är för litet för scalarer. Scalarer är relativt stora ciklider (som ofta sälja små) och behöver större utrymme för att må bra.

/Jocke
#4 - 26 juli 2006 13:20
Jag hade ett 200l med 10st scalarer för några år sen det funka hur bra som hälst, men du har rätt dom blir rätt så stora upp till 15cm ungefär men ett 200l som är minst 45cm högt är det inga problem. Mina trivdes så bra så det vart ungar dok så dog dom tyvär för föräldrarna tog inte hand om dom:(
#5 - 26 juli 2006 13:23
tackar för alla svaren!
#6 - 26 juli 2006 16:40
Lägg inte i alla fiskar på en gång. Det behövs en bakteriekultur som tar hand om nitrit och andra skadliga ämnen. Det finns heller ingen anledning att vänta en vecka för att vattnet ska stabilisera sig innan man lägger i den första fisken. Ett dygn räcker.
#7 - 26 juli 2006 17:25
Jag har också haft scalarer som har lekt i mindre kar. Där emot säger mina erfaranheter att scalarer som har växt upp i större kar ofta är finare, och den litteratur man läser säger att de behöver större utrymme för att komma till rätta. Mitt syfte var bara att informera om att det kanske är i minsta laget, även om det säkert fungerar (ett tag i alla fall). Men 10 scalarer i vuxen storlek som tar revir i ett 200 liters låter som ett slagfält för mina öron.... I min ungdom hade jag Zebraciklider, Oscars, Jack Dempsey och Eldbukar i ett 170 liters (samtidigt). De lekte också, men jag inser nu i efterhand att det inte var särskilt lämpligt.

/Jocke
#8 - 26 juli 2006 19:07
Det beror ju på hur karet är inret samt tempratur, ljus matning. Mitt 200l kar var 60cm högt med 2 ganska så stora röter samt massa växter. Jag hade aldrig någon skadad scalare så några värst stora bråk kan det inte varit, starka fäger hade dom också, men det e klart jag kan ju ha haft ovanlig tur och fått väldigt snälla och tåliga scalarer... Klart det kan funka med ett dygn med det är en onödig risk plus att jag sa det BÄSTA skulle va en vecka inte Måste. Plus att jag har alltid lagt ner alla fiskar sammtidigt aldrig varit något problem för mig, dok har jag redan haft bra vatten värden redan innan så det är såklart skilnad. Och vist det är inte så bra att lägga ner typ 50 fiskar på samma gång i ett nystartat kar men så va inte fallet.
#9 - 26 juli 2006 20:46
Jag vill bara påpeka att karet stått i tre veckor innan första fisken åkte i, så det är inte det som är problemet. Oh 10 scalarer hade jag inte tänkt, kanske 4 :)

Nu blev det så att guramina (4 st) åkte in först och de verkar må bra tillsammans med guldancistrusen. Det enda jag vill ha in nu är 4 scalarer, är detta ok tror ni?

Annons