Vilka ska bort-malawi-barb-regnbåge?!

#1 - 16 maj 2004 13:16
Hjälp mig nu...jag har en salig blandning som jag lyckats skaffa mig genom att ta över andras fiskar som dom vill bli av med.

Mitt akvarium är som ett hotell, fiskarna bara kommer och går...och jag blir aldrig nöjd. Har nu helt fel mix; 6 st ganska unga malawi golden, 4 st Tigerbarber och 4 st regnbågsfiskar. Egentligen skulle jag vilja ha lugna fiskar, typ lite guramis och scalarer. Men cikliderna är faktiskt väldigt färgglada.

Kom med råd é ni snälla!!
#2 - 16 maj 2004 13:18
Kanske ska tillägga att karet är på 130 lit och pH ligger på 7.5.
#3 - 16 maj 2004 13:24
Ja du...

Golden - Akvariet anser jag vara för litet för Golden.
Barber - Eventuellt passande till dessa.
Regnbågsfiskar - För litet akvarium...för stora fiskar.

Med andra ord så skulle jag sparat Barberna...om jag skulle sparat någon. Alternativt...köp ett större akvarium och spara Golden enbart.

Gurami är relativt färgrika också...riktigt snygga en del av dom. 130L tycker jag känns litet för vuxna Scalare.
#4 - 16 maj 2004 13:25
Du säger inte vilka regnbågsfiskar (många blir för stora för ett 130 liters), men det första du kan göra är att antingen göra dig av med tigerbarberna, eller köpa 6-10 till. Som det nu är kommer de att göra livet surt för alla andra fiskar; blir de fler så sägs de koncentrera sig på att göra livet surt för varandra istället.

För mig vore valet lätt: jag HATAR tigerbarber. De och kinesiska algätare är fiskar som aldrig kommer i närheten av mina akvarier, nånsin igen. De går f.ö. absolut definitivt inte att kombinera med långfenade fiskar typ skalarer, och inte med de flesta guramis heller.

Regnbågsfiskar och malawis går dock överlag bra ihop, fast malawis kan förstås inte heller kombineras med skalarer.
#5 - 16 maj 2004 15:05
Varför ha fiskar du inte vill ha? Gör dig av med klabbet och börja om med arter du vill ha. När du börjat om så ha som policy att bara ta emot fiskar som utökar stimmen du redan har.
#6 - 16 maj 2004 19:27
Jag menar att jag vill skaffa guramis el scalare som alternativ, om jag inte ska spara några. Men visst scalare för stora, man ska ju tänka på att fiskarna växer. Guramis kanske bättre då, och nån mindre stimfisk.

Regnbågarna är M. maccullochi, som inte brukar bli så fasligt stora.

A det är sant med barberna, gillar inte dom heller, skaffar sig alltid någon att mobba, hitills en annan barb.

Annons