Vilka rör ska vi skaffa?

#1 - 26 januari 2012 20:41
Vi håller på att konvertera från salt till Amazonas och behöver därmed skaffa lite andra rör. I dagsläget har vi mestadels blårör, lila och rena actinicrör.

Vår ramp har 8x39W T5.

I min dröm är akvariet inrett med ganska mycket rötter och växter och relativt mörk botten (bakrutan är svartmålad). Hur belyser man karet för att få en lite "mystisk" och lite dunkel belysning...men ändå ljust nog för att växter skall trivas?

Jag funderar på om vi skall behålla några blåljus för att få fram det blå ljuset i de fiskar vi nu väljer.

Vad mer skall man skaffa för lysrör!?
#2 - 26 januari 2012 21:05
Hur stort är akvariet? 8x39W är ganska vanlig mängd för saltvatten standard men ska du ha det i ett växtkar så måste du antagligen både göda och tillsätta koldioxid för att växterna ska ta upp allt ljus utan att det blir algexplosion. Så det kan vara bra att dra ned på antalet rör.

För mörkare och mer dunkel belysning kanske ni ska byta rören mot något annat? Några bra LED spottar kanske tex kan användas för att med fördel skapa "ljuspunkter" i akvariet där det är starkare ljus och mörkare runt om. Då får ni ju kraftig skuggbildning med av fiskar och växter och lite glimmer i vattnet. Sedan lite flytväxter med som blockerar en del av ljuset. Det kanske kan bli tufft, bara en tanke iofs.
#3 - 26 januari 2012 21:47
Vårt kar är 455L 100x65x70 (70 högt).
Det där med alger hade jag inte tänkt på. Då är det ju ganska givet att ha mindre antal. Rören drivs med 3 drivdon (2x2x4). Kanske 4 rör är mest lämpligt.
Är det någon mening att behålla nått blårör eller kanske ett actinic, eller bör man köra andra rör helt och hållet? I mitt gamla ciklidkar jag hade en gång, så körde jag med ett blårör och resten aquarelle aquastar (om jag minns rätt) Tyckte det ljuset var snyggt...men kanske inte så bra för växter?

LED vore grymt, men nu har vi ju denna Giesemann-ramp, som kostar en del...så de vore lite synd att byta den. Möjligen att man kanske skulle kunna sätta in nått LED-lysrör för att få lite glitter...men de är rätt dyra...
#4 - 26 januari 2012 23:17
Ah, vilket högt kar. Där vågar jag inte råda riktigt för där börjar mina kunskaper om växter och ljus ta slut. Då kan det ju behövas en del rör för att ge en ordentlig penetration av vattnet... Fast det kan räcka med fyra rör som du har möjlighet att köra.

Du kan nog ha ett blått rör om du vill, fast det blir nog huvudsakligen kosmetiskt. Växterna får nu mycket mer nytta av något med dagsljus färgat. Men det blir inte dåligt av ett blått rör, det förstör inte och du kan ju som sagt köra resten av rören för tillväxt. Gillar blått ljus jag med :-)
#5 - 26 januari 2012 23:38
Jag hade behållt allt du har men kört på fyra rör ca 8-10 timmar och någonstans mitt på dagen fläskat på med allt i ett par timmar!
Men som sagt var så går det åt mycket gödning och mycket kol! om du inte vill ha co2 kan du köra med easy carbo:D
Jag har fyra 80w t5 2 reef 10000K och två åt lite blå hållet till ett 540kar som är 60 högt! Blir inga alger där inte även om det är för mycket ljus enligt vissa! Har visserligen allt tänt i 8tim och massa växter!
Tror ditt kommer se grymt ut med det ljuset! Blir du missnöjd är det ju bara att byta rör efteråt:D
#6 - 27 januari 2012 07:44
Philips TLD-865 är ett bra växtrör i T5 utförandet. Ger ett lite gulgrönaktigt ljus som ska motsvara solens färgtemperatur. De finns till bra pris i vvanliga lampafärer.

Det är en stor skillnad jämfört med saltvattensrör men jag hade nog tagit bort dessa och kört med Philips aquarelle framtil och TLD-865 längre bak.

mvh

olof

Annons