Vilka rör ska jag välja?

#1 - 6 maj 2004 23:29
Jag har en liten fråga:
I min ramp får det plats 2 rör. Då jag köpte karet fick jag med ett antal olika rör:

2x Floura (varmt vit?)
2x Philpis Aquarelle
2x Philips td840 tror ja de hette.

Vilken är den bästa kombinationen då jag vill att växterna ska växa så bra som möjligt och då jag vill ha så lite alger som möjligt på den ljusa botten av faxekalk?

Tillsätter i nuläget ingen näring till vattnet ej heller vattenberedningsmedel.

#2 - 7 maj 2004 00:08
Det spelar mindre roll vad du väljer för kombination på rören, välj ett som du tycker är vacker. Viktigare att rören är i god kondition (dvs ej för gamla och orkeslösa, max 1 år är rekomendationerna) och lyser tillräckligt starkt. Man brukar rekomendera upp till 0,4-0,5 Watt/liter. Om du får alger beror på balansen i akvariumet. Dvs växer (och alger) lever i princip på CO2, Ljus, C, K, Mg, Fe etc(dvs närigsämnen). Om växterna "äter" slut på något av dessa, så slutar de att växa. Och slutar växterna att växa, så kommer algerna och tar det som blir över (de är inte så noga att alla ämnen skall finnas). Så om du ger dina växter det de behöver (extra CO2, tillräckligt ljus, samt gödningsämnen ex. TMG eller PMDD) så kommer de att konkurera ut algerna (fast inte helt, LITE alger visar bara på att vattnet är bra).

Det är därför man vill ha snabbväxande växter när man startar ett nytt akvarium, de konkurerar ut algerna.

Om du inte har väldigt känsliga fiskar eller egen brun som du tar vattnet ifrån, så behöver du normalt inte vattenberedningsvatten (utom möjligen vid nystart av akvariumet). Om du har egen brun, så kan du behöva lufta vattnet i en dunk ett dygn innan du byter vatten i ditt akvarium.
#3 - 9 maj 2004 01:06
jackson, tack så mycket för svaret!

Annons