Vilka rör!

#1 - 1 januari 2007 17:11
Skall byta mina lysrör i min ramp. hade tänkt å köpa Philips Aquarelle 36W
Har ett 450L kar och det är 4st 120 rör i rampen! Frågan är om man skall ha tänt alla samtidigt. Känns som det blir väl bra med ljus eller? Sen kanske man skall ha olika slags rör? En del har ju nått med mer lila färg längst in i karet osv. Någon som vet vad man skall ha för att få det ultimata ljuset?
#2 - 1 januari 2007 17:12
vad har du i akvariet? växter? fisk?
#3 - 1 januari 2007 18:07
Har inte sätt igång det än men blir ciklider lutar det åt. Sen blir det väl även lite växter med, typ Jättevallisneria, svärdsplanta
#4 - 1 januari 2007 18:13
newstream skrev:
Har inte sätt igång det än men blir ciklider lutar det åt. Sen blir det väl även lite växter med, typ Jättevallisneria, svärdsplanta

vissa rör framhäver vissa färger, så bestämm först vilka fiskar du vill ha.

ska du 'bara' ha vallisneria och svärd, så kräver de inte så mycket.
#5 - 1 januari 2007 18:16
Tycker det är rätt snyggt med lite lila sken på något rör kanske. Men blir nog lite malawi tror jag. Vilka rör tar fram färgerna på fiskarna då?
#6 - 1 januari 2007 18:18
newstream skrev:
Tycker det är rätt snyggt med lite lila sken på något rör kanske. Men blir nog lite malawi tror jag. Vilka rör tar fram färgerna på fiskarna då?

jag är växt-nörd, så det får någon annan svara på.
#7 - 1 januari 2007 18:48
Aquarelle rören tar fram färgerna på Malawi riktigt bra. Ska du ha röda fiskar kan även Gro-lux vara ett bra komplement.
Dock tycker jag Gro-lux rören har en tendens att göra övrig inredning rosa färgad, så kör inte med enbart Gro-lux i såfall.

Har i mitt 900 liters 2st Aquarelle, 1st power-glo och 1st Marine-glo rör
#8 - 1 januari 2007 19:10
Vad är Marine-glo & power-glo för rör då?

Annons