Vilka rör ??

#1 - 24 november 2006 17:54
[FONT=Microsoft Sans Serif]Hej
Undrar vad jag skall ha för rör i ett 420L. Har precis fått i en x-tra armatur så nu har jag 4x36w. Har 2 aquarelle, 1 varmmvitt, 1 dagsljus. Biotopen är sydamerikansk åt svartvatten hållet.

Hade tänkt att byta ut dom 2 senare rören till förmån för life-glo och power-glo som tilltalar mig på dom foton jag sett. Har tänkt mig att försöka främja växterna något men kommer inte att köra med co2, bara lite master grow. Är detta en bra kombination av rör eller :confused: För o nackdelar tack .

Finns det nån risk att rören "tar ut varandra" om man har många olika typer, alltså att ev positiva egenskaper försvinner ?

/Tomas
[/FONT]
#2 - 24 november 2006 19:40
blir inte mkt svartvatten om du kör i så mkt ljus, men men..
powerglo och aquarell é typ samma, det som kan skilja är hur länge rören "håller" (man rekenderas att byta varje år, men aquarell skall förlora 30% av sitt ljus under sin livstid så man brukar hålla dom längre)

ett dunklare ljus kan ju föreslås, och då é det fluora (osram) som är billigalternativet

nej ingen risk.
#3 - 25 november 2006 09:46
blir inte mkt svartvatten om du kör i så mkt ljus, men men..

powerglo och aquarell é typ samma, det som kan skilja är hur länge rören "håller" (man rekenderas att byta varje år, men aquarell skall förlora 30% av sitt ljus under sin livstid så man brukar hålla dom längre)

ett dunklare ljus kan ju föreslås, och då é det fluora (osram) som är billigalternativet

nej ingen risk.

Nope, inte mycke svartvatten, men det är egenligen inte huvudtanken. Jag ville få ner pH till strax under 7 med hjälp av torv i filtret (har egen brunn med 7,5 i kranen). Detta har funkat sådär och det beror förmodligen på att jag har varit osmart att välja Engelsk sjösten/grus (kalkhaltig?) [:o] . Det får bli ett senare problem...
Har kollat på http://saurama.aqua-web.org och jämfört aquarelle/power-glo och där är det ju skillnad på rören (power lite dunklare & "grönare" växter) ? fast i verkligheten kanske det blir marginellt :confused: .
Får fundera, behåller väl aquarelle som jag tänkt och prövar med 1 floura rör (är ju ändå så billiga) & 1 life-glo II ( är det "inbyggd" reflektor i dessa? )

/Tomas

Annons