Vilka räkor hoppar?

#1 - 5 november 2010 14:07
Har inrett en 20-litersskål som är på uppstart nu. Funderar på att ha några guppys och lite räkor i. Tänkte först köra typ 4 Amanoräkor och 6 Red crystal eller något sådant. Vill ha räkor som städar lite efter fiskarna, käkar alger och ser fina ut. Såg dock nu att Amanoräkorna kan hoppa. Skålen har inget lock och vattenytan blir ca. 3-5 cm från kanten. Är det läge att skita i Amano?
Är det även fara med Crystal red och andra räkor? Finns det några andra lämpliga än Amano som käkar mycket alger?

Man skulle ju kunna täcka över öppningen, men att kunna kika ner genom öppningen är typ halva grejen.
#2 - 5 november 2010 14:11
i min räkvas har jag amano o cherry o cr o ingen har hoppat. inget täckglas eller så. där emot har de klättrat upp på en gren som hängde utanför o ramlade ner på golvet. men det är åtgärdat o alla räkor håller sig i vasen
#3 - 10 november 2010 16:10
Tack för svaret. Känns som det är lite olika bud. Vissa säger att de hoppar ordentligt, andra har aldrig upplevt det. Bäst att gå till glasmästaren och få ett litet täckglas utskärt ändå ;)
#4 - 10 november 2010 17:06
Jag har hittat både amano och körsbärsräkor på golvet och ibland har dom hoppat ut genom mathålet.
#5 - 11 november 2010 04:51
Amanos klättrar gärna ur akvariet, ffa om det är litet. Hoppar ur gör de inte. Med en rund glasskål tror jag inte de får fäste till att klättra, men de klarar det galant på t ex en silikonsträng. Andra räkor har mycket svårare att ta sig ur akvariet, de har inte alls lika starka ben som Amanon. De enda jag sett utanför akvariet är körsbär, men vet inte helt hur de kommit ut.

Hilsen,

/P
#6 - 11 november 2010 08:34
Jag tycker 20 liter är för litet för guppy, i synnerhet när det är en rund skål. Vattenytan är mycket mindre jämfört med volymen än i ett motsvarande akvarium av rätblocksformat. Det gör att gasutbytet blir svårare, alltså svårare att få ned syre i vattnet.
Nöj dig med räkor, det kommer bli kanonfint.
#7 - 11 november 2010 08:44
Mumin skrev:
Jag tycker 20 liter är för litet för guppy, i synnerhet när det är en rund skål. Vattenytan är mycket mindre jämfört med volymen än i ett motsvarande akvarium av rätblocksformat. Det gör att gasutbytet blir svårare, alltså svårare att få ned syre i vattnet.

Nöj dig med räkor, det kommer bli kanonfint.

Håller med Mumin, precis min tanke.
#8 - 15 november 2010 09:36
Det kommer naturligtvis finnas ett innerfilter som skapar rejält med ytrörelse. Nämnda innerfilter ger ju tyvärr räkorna något att klättra på också.

Om jag upplever att det blir för trångt så kommer jag definitivt strunta i guppys, men i normala fall verkar inte 20 liter vara för litet för några stycken.
#9 - 15 november 2010 11:27
Jag tror helt klart att Guppyna kommer att uppleva att det är för trångt, även om du kanske inte gör det ;), speciellt om det är en skål och inte ett rektangulärt kar med längre simyta. Dessutom skitar Guppys ner en hel del. Det finns ju små rasboror som passar bra mycket bättre i den storleken på kar i sådana fall om man absolut vill ha fisk i. Till exempel de här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1. Kanonfina!
#10 - 15 november 2010 11:54
Kan tyvärr inte se dem, endast för guldmedlemmar. Men du har en mycket bra poäng. Jag har tittat lite på olika rasboror tidigare och de kan vara riktigt fina, särskilt i nanoakvarium med mycket växter i.

Det blir nog nån form av rasbora då. Då kan jag ju dessutom få en liten asien-biotop som kontrasterar mot min flickväns SA-CA :)

Tack för tipset
#11 - 15 november 2010 12:16
Ok, tänkte inte på att du inte är guldis. (Men det finns kanske några andra rasboror du kan se trots allt om du använder sökmotorn.) Lycka till! :) Tror det blir kanonfint!

(Ska själv ha Galaxyrasboror med räkorna i vårt 75-literskar och låta Guppy och tetrasoppan räkorna delar kar med nu flytta till ett annat, lite större.)

Annons