Vilka räkor går att köra i samma kar?

#1 - 21 januari 2011 22:07
Som rubriken lyder, läste något om att visa arter gärna parar sig med varandra och att det blir oönskade blandningar.
Har just nu körsbärsräkor i mitt 125l kar och vill gärna ha några andra sorter och färger, men gärna undvika konstiga mutationer av färger och sorter.:confused:

Skall jag bara undvika alla Neocaridina eller måste undvika alla Caridina?
#2 - 21 januari 2011 22:23
Här finns en korsningstabell som nog kan hjälpa dig! :)

http://www.redbee.se/content.php/33-Korsningstabell
#3 - 21 januari 2011 22:33
Smuckert, den där skall kontrolleras närmare
#4 - 22 januari 2011 08:51
De som har kört räkor ett tag brukar inte rekommendera olika sorter i samma akvarium, även utan korsningsrisk. Någon av arterna brukar vara snäppet tuffare på käk/favvoplatser och då för den andra arten en tynande tillvaro. En del kombinationer som jag inte trott skulle funka har ändå funkat, t ex körsbär ihop med "grosarmgarnele", större räkor med klor. Jag trodde småttingarna skulle bli uppätna men de var för kvicka.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#5 - 22 januari 2011 17:44
Patrik det där va ju betänkansvärt men är risken stor när man kör dom i lite större kar? Vad jag förstått så är väl inte 125l direkt nått ordinärt räkkar.
#6 - 22 januari 2011 19:51
Skulle satsa på ett större antal av bara en art även om karet är stort. Blir ett mycket snyggare intryck ,med massor med individer av samma sort än lite blandat.
125L +massa med mossa , och ett stort bestånd crystal red kan vara riktigt snyggt...
#7 - 23 januari 2011 07:43
Sant, det blir inte samma konkurrens lika snabbt i en större burk. Jag hade nog ändå kör på bara en art. White pearl ser rätt kul ut i stora mängder.

Hilsen,

/P
#8 - 23 januari 2011 09:08
Kanske köra vidare på körsbärsräkorna i 125:an då och helt enkelt fixa ett nytt kar till en ny sorts räkor :)
Har ju en 10 - 15 st där redan som inte skäms för sig det minsta.

Annons