vilka pH-svängningar är ok?

#1 - 3 januari 2009 08:57
Mitt kranvatten har pH 8 och kh 6.
Med nuvarande dos mäskad CO2 får jag ner akvarievattnet till 7 och kh 6.

Har hittills bytt 20% per vecka med 1/2-dos PMDD 3 ggr vecka och 2/3 dos EC 3 ggr vecka, men funderar på att öka till 50% vattenbyte och mer PMDD och EC, för att motverka lite cyano.

MEN: mer kranvatten in i karet kommer väl att leda till högre pH i karet strax efter vattenbyte och därmed större svängningar. Mår firrarna bra av det? För stora pH-svängningar triggar ju vissa alger dessutom.
#2 - 3 januari 2009 09:29
Jag kör med controller i mitt kar och har det inställt på 6,5 medans kranvattnet ligger på ca 8 och kH 3. Vid ett 50% vattenbyte stiger pH:t i karet bara marginellt, sedan om det är vattnet som är kvar i karet som buffrar såpass (tror jag inte;)) eller att det nya vattnet sjunker ganska snabbt när det väl lämnat kranen vet jag inte.
Vad jag vill säga är att du behöver troligen inte oroa dig för att det blir så värst stora pH-svängnngar av vattenbytet, då riskerar du nog större svängningar om din mäsk tryter;).
Säkerligen kan Defdac eller Heeke detta bättre med vattenkemi, så vi kan hoppas att de kikar in i tråden:)!
#3 - 3 januari 2009 13:31
Vad som är intressant är vilket kH ditt akvarie har, eftersom du har ett stabilt värde på kH 6 så ser jag ingen anledning till oro, skulle däremot kH sjunka under 3 så kan du höja med bikarbonat.

Annons