Vilka passar ihop med Labeotropheus trewavasae?

#1 - 1 juli 2009 10:01
Hej, ska flytta våra 4st Labeotropheus trewavasae till ett 200L akvarium.
Det är två hanar o två honor, ska väl förmodligen köpa in fler honor eller vad säger ni? Har 2st små malar tillsammans med dem nu och i det nya akvariet har ja en stor mal på 20-25 cm eller så. Undrar nu vilka fiskar som kan passa att ha ihop med dom nuvarande cikliderna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 juli 2009 10:07
det är alltid bra med fler honor - men det kan vara svårt att släppa ner dessa i efterhand.
Annat lämpligt sällskap är andra mbunas
#3 - 1 juli 2009 10:51
Okej, men det är lika bra o testa att köpa till några eller?

Såg i andra forum ämnen där folk föreslog att man ska ha olika fiskar som håller sig på olika nivåer i akvariet. Dom ja har nu håller väl sig mer eller mindre på botten va?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juli 2009 12:42
Dom flesta malawiciklider håller sig i akvarium på alla nivåer om de bara känner sig trygga i akvariet
#5 - 1 juli 2009 12:58
Okej, det låter juh bra det. Då får jag leta efter någon mer Mbuna-art, man ska bara satsa på en sort till va i o med att det bara är ett kar på 200L?
#6 - 1 juli 2009 13:14
Förresten, kan ja köra med mitt ytterfilter fluval 205. Eller ska man satsa på något annat? Ska man ha några fler prylar än doppvärmare o den pumpen?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 juli 2009 13:22
fimbultyr skrev:
Okej, det låter juh bra det. Då får jag leta efter någon mer Mbuna-art, man ska bara satsa på en sort till va i o med att det bara är ett kar på 200L?

en smaksak - jag tycker det är snyggare med få arter och många av varje. Absolut max 3 arter i ett 200 tycker jag

Pumpar vet jag inget om - men de bör i alla fall cirkulera minst 1000 liter i timmen för ett malawiakvarium på 200 liter
#8 - 1 juli 2009 13:25
Okej då vet ja. 650L/s är fluvalen 205. Gjord för akvarie upp till 250L men det är klart det är kanske för lite drag i den?
#9 - 1 juli 2009 13:31
fimbultyr skrev:
Okej då vet ja. 650L/s är fluvalen 205. Gjord för akvarie upp till 250L men det är klart det är kanske för lite drag i den?

Det flåset funkar väldigt bra till de flesta SA / CA / Asien / Västafrikakar.

Men för TA och MA är det nog för snålt.

I mitt 240 med Demasonis har jag ett flås på 1000 + 600 liter, och det tycker jag är lite för lite, så det skall uppgraderas inom kort med
ytterligare 4-500 liter.

.
#10 - 2 juli 2009 06:07
Okej det var juh mindre roligt. Hur märker man om det är för lite flås i den? Tycker du att man ska köpa nån cirkulationspump då?
#11 - 2 juli 2009 09:24
Vilken slags botten ska man ha till Mbuna, läste i nån tråd att det ska vara mycke sten o stenrös. Det ska inte vara någon sand eller?
#12 - 2 juli 2009 16:07
fimbultyr skrev:
Vilken slags botten ska man ha till Mbuna, läste i nån tråd att det ska vara mycke sten o stenrös. Det ska inte vara någon sand eller?

Sand ska du ha, prova julas blästersand (tror den kallas "filtersand till blästring"). Den kostar 49 kr/25 kg. Gör stenrösen med vanlig svensk granit som du plockat ute och tvättat. Se till att lägga en frigolitskiva under sanden bara, annars kan bottenglaset krascha :S

Spola till 5:10 så får du kanske lite inspiration
" target="_blank">

Iofs är det där från Tanganyika, men det ser i princip likadant ut i Malawi. Se förresten gärna hela Jewels of the Rift! Grym dokumentär!
#13 - 2 juli 2009 18:40
DAHLBERG skrev:
Sand ska du ha, prova julas blästersand (tror den kallas "filtersand till blästring"). Den kostar 49 kr/25 kg. Gör stenrösen med vanlig svensk granit som du plockat ute och tvättat. Se till att lägga en frigolitskiva under sanden bara, annars kan bottenglaset krascha :S

Spola till 5:10 så får du kanske lite inspiration
" target="_blank">

Iofs är det där från Tanganyika, men det ser i princip likadant ut i Malawi. Se förresten gärna hela Jewels of the Rift! Grym dokumentär!

Okej då vet ja, jag har något som kallas Råsand som ja kan lägga i om man får använda det tro? Då ska ja börja leta granit, ska man köpa kalksten också eller?

Ska titta igenom den.

Funderar på att köpa en cirkulationspump, Hydor Koralia 2 eller 3-4?...vad tror ni om den? Skulle det funka med den o fluvalen? Hur ställer man strömmarna sen? med varandra eller olika?
#14 - 2 juli 2009 18:56
Rådasand fungerar lika bra. Vill du ha kalksten synligt i karet så kan du ha det. Om du inte vill att kalkstenen ska synas så kan du lägga brunnskalk (lantmännen, ca 60kr/25kg) i en nylonstrumpa och sätta strumpan i ytterfiltret.
#15 - 2 juli 2009 19:01
Okej det låter bra det...det passar inte o ha kalksten synligt eller? du menar att ja ska lägga det i någon av korgarna eller i vatten delen av pumpen?
#16 - 2 juli 2009 19:14
fimbultyr skrev:
Okej det låter bra det...det passar inte o ha kalksten synligt eller? du menar att ja ska lägga det i någon av korgarna eller i vatten delen av pumpen?

Jag tycker att det skulle se onaturligt ut med en vit kalksten mitt bland graniten. Ska du köra på naturlig malawibiotop tycker jag inte att du ska ha kalkstenen i akvariet, men det är bara jag.

Brunnskalk i nylonstrumpa ner i en korg. Du kan säkert också lägga direkt i korgen, men det är smidigt som tusan med nylonstrumpa. Håller allt på rätt plats osv.
#17 - 2 juli 2009 19:20
Okej neh då kanske inte det gör det.

Då fattar ja, vad ska ja köra i de andra korgarna? Har sådana dära keramikrör, o sen har ja kört med kol? Eller ska man köra med bollar?

Vilken sådan dära extra pump tycker du ja ska ha? större desto bättre eller? Hydor eller Tunze eller nån annan? För det var väl så dom menar att ja kan köra på fluvalen men komplettera med en cirkpump eller streampump?
#18 - 2 juli 2009 19:43
fimbultyr skrev:
Okej neh då kanske inte det gör det.

Då fattar ja, vad ska ja köra i de andra korgarna? Har sådana dära keramikrör, o sen har ja kört med kol? Eller ska man köra med bollar?

Vilken sådan dära extra pump tycker du ja ska ha? större desto bättre eller? Hydor eller Tunze eller nån annan? För det var väl så dom menar att ja kan köra på fluvalen men komplettera med en cirkpump eller streampump?

I de andra korgarna kan du ha keramikrör om du vill, men jag använder blå filtermatta som är klippt i kuber.

Välj en cirkulationspump som du tycker att du har råd med. Runt 1000-2000 l/h borde bli bra. Hur du sen riktar den får du experimentera lite med. Blir det för mycket blås så kan du rikta den lite mot en av rutorna.
#19 - 2 juli 2009 19:51
Okej, strax under 1000spänn låter bra. men det är såna väggar med filtermatta i pumpen...tänkte om det var nåt som var extra bra att ha där för mbunas cikliderna

Hittade Koralia 4 för under 600, men det kanske blir för bra med 4600l/h? O sen låter väl den kanske mera än dom mindre?
#20 - 3 juli 2009 06:09
Jag ska kolla dom lokala affärerna först tror ja.
#21 - 3 juli 2009 17:11
fimbultyr skrev:
Jag ska kolla dom lokala affärerna först tror ja.

Dom hade bara Blupower 1200, sen var det en som hade aquael men det känns väl inte som kvalite direkt? Vad tycker ni ska ja köra på Blupower eller ska ja beställa en Tunze eller Hydor?
#22 - 6 juli 2009 07:47
Funderar på att beställa en Hydor Koralia 2, tror ni det blir för starkt flöde med en sådan?

Annons