För att försöka förtydliga mig, Jag vill kunna zoooma in nära på en sak/fisk/blomma/whatever, utan att det blir suddigt.. Jag vill alltså ha möjligheten att ta en riktigt när bild på kanske en insekts öga, (lite överdrivet kanske, men du hänger med)
Min kamera, eller objektiv, vill bara ge mig bilder på typ 5-8cms håll ungefär skulle jag tro.
Jag förstår om det inte är helt enkelt. Makro på objektiv står för närbildsfoto, och ett riktigt makro har avbildningsskala 1:1 eller större, Canon har t ex ett 5:1 makro. Sen finns det många zoomar med "fuskmakro" som ligger på runt 1:3.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man rent fyskist kommer nära med objektivet när man fotograferar, utan snarare att man kommer nära motivet på bilden (makro latin för stor=motivet avbildas stort). Man kan fota makro på flera flera meters avstånd om objektivet har en lång brännvidd.
Säg att du använder ett normalzoom med avbildningsskala 1:4, då blir en 5 cm fisk 1,25 cm på din bildsensor. Med ett 1:1 makro blir den 5 cm och med 2:1 blir den 10 cm.
Ett 60 mm makro ger 1:1 vid ca 18 cm avstånd.
Ett 180 mm makro ger 1:1 vid ca 50 cm avstånd.
Med dessa båda objektiv kan du alltså ta lika närgångna bilder trots att du är olika långt från motivet.
Sen kan du ta ännu mer närgångna bilder genom att använda mellanringar eller telekonvereter för att öka avbildningsskalan.
Mellanringarna minskar närgränsen och då ökar avbildningsskalan när du kan flytta närmre.
Telekonvertern ger bibehållen närgräns men ökar brännvidden, avbildningsskalan blir större utan att du går närmre.
Hoppas att det inte rörde till det ännu mer.