Vilka nyheter vill ni ha på Zoopet?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 27 augusti 2008 21:06
Har ni några önskedrömmar om något ni tycker saknas på Zoopet? Nya avdelningar, nya funktioner, nya tävlingar etc etc.
Kläm fram med dom bara - vi vill ha tips och ideer om vad som kan förbättras. Är det något som ni sett på någon annan hemsida som ni också tycker skulle finnas här?
Kanske går din önskedröm inte att förverkliga av ekonomiska och/eller praktiska skäl - men oavsett vilket - kläm fram med den så att vi i alla fall får reda på den.
#2 - 27 augusti 2008 21:12
Har ni några önskedrömmar om något ni tycker saknas på Zoopet? Nya avdelningar, nya funktioner, nya tävlingar etc etc.

Kläm fram med dom bara - vi vill ha tips och ideer om vad som kan förbättras. Är det något som ni sett på någon annan hemsida som ni också tycker skulle finnas här?

Kanske går din önskedröm inte att förverkliga av ekonomiska och/eller praktiska skäl - men oavsett vilket - kläm fram med den så att vi i alla fall får reda på den.

En chat kanske..?
#3 - 27 augusti 2008 21:12
Zoopet är jättebra som det är :D

Men jag skulle tycka det var roligt med en fototävling där man fotar sådant som inte har med akvaristik att göra. Men så är det här ju en akvariehemsida...[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 augusti 2008 21:15
NIC skrev:
En chat kanske..?

Vi kommer att testa detta igen senare i höst - förra gången floppade det ju.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 augusti 2008 21:17
Solid skrev:
Men jag skulle tycka det var roligt med en fototävling där man fotar sådant som inte har med akvaristik att göra. Men så är det här ju en akvariehemsida...[:o]

Ja som sagt, det är ju en akvariehemsida;)

Däremot är det ju OK att lägga in andra foton för bedömning i fotokategorin i forumet - det har hänt flera gånger.
#6 - 27 augusti 2008 21:20
Vi kommer att testa detta igen senare i höst - förra gången floppade det ju.

Jaså, ok. Var det ingen som använde chatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 augusti 2008 21:21
NIC skrev:
Jaså, ok. Var det ingen som använde chatten?

Nej - det var tyst som i graven
#8 - 27 augusti 2008 21:25
Vet inte hur chatten såg ut innan, men det får väl isf ligga så det går att chatta samtidigt som man kollar forumet eller :confused:
#9 - 28 augusti 2008 03:18
Lite flera artiklar vore ju trevligt - även medlemsförfattade, och som sagt en chat så man slipper blaj-trådarna :)

//C
#10 - 28 augusti 2008 03:54
Fler artiklar,repotage,filmer om vildfångat Bla annars så är väl det bra.
#11 - 28 augusti 2008 05:25
Möjlighet att koppla varje art i artregistret till "sitt eget profilakvarium" för att på det sättet se vad andra har för fisk/växter hemma och därmed möjliggöra enklare handel om intresse finns.
Det behöver inte stå på artbeskrivningen att dessa 254 personer har denna fisk men att man kan se vad det är för fisk denna goldmedlem har när jag besöker deras profil.
#12 - 28 augusti 2008 09:12
Ang, chat så har det väl varit så, förr iaf, att web-chattar ofta varit för sega för vara någon direkt höjdare. Numer finns ju lite andra tekniska lösningar som gör det hela möjligt.
Jag föreslår, om det nu skulle komma, att man kör en web-baserad IRC klient, då kan man, om man så vill, köra sin egen fristående klient också.
#13 - 28 augusti 2008 09:31
Det blir väl säkerligen väldigt tjorvigt och tar mycket tid, men du sa att vi ska kläcka idéer, så här kommer en:

I artbeskrivningarna borde det finnas en bild för varje fisk hur deras naturliga miljö ser ut, under vattnet dvs. :)
Bilagor:
#14 - 28 augusti 2008 09:45
Så du menar att Kjell skall åka världen runt och slänga sej i allehanda vattendrag (med eller utan parasiter - eller krokodiler för den delen) och ta biotopbilder.
Då blir det allt en höjning av goldavgiften.
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 augusti 2008 09:48
Nina82 skrev:
Vet inte hur chatten såg ut innan, men det får väl isf ligga så det går att chatta samtidigt som man kollar forumet eller :confused:

Men den måste ju funka för män också - för du vet väl att män inte kan göra 2 saker samtidigt:D
Vi får se hur och var vi lägger den - men det blir så synligt som möjligt
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 augusti 2008 09:49
Lite flera artiklar vore ju trevligt - även medlemsförfattade, och som sagt en chat så man slipper blaj-trådarna :)

//C

Har väl tyvärr aldrig blivit någon större fart på medlemsförfattandet - skall i alla fall själv försöka skärpa mig och åstadkomma lite mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 augusti 2008 09:50
Fler artiklar,repotage,filmer om vildfångat Bla annars så är väl det bra.

Hur får man tag i sådana?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 augusti 2008 09:51
Möjlighet att koppla varje art i artregistret till "sitt eget profilakvarium" för att på det sättet se vad andra har för fisk/växter hemma och därmed möjliggöra enklare handel om intresse finns.

Det behöver inte stå på artbeskrivningen att dessa 254 personer har denna fisk men att man kan se vad det är för fisk denna goldmedlem har när jag besöker deras profil.

Kollar om det kan genomföras
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 augusti 2008 09:52
heeke skrev:
Ang, chat så har det väl varit så, förr iaf, att web-chattar ofta varit för sega för vara någon direkt höjdare. Numer finns ju lite andra tekniska lösningar som gör det hela möjligt.

Jag föreslår, om det nu skulle komma, att man kör en web-baserad IRC klient, då kan man, om man så vill, köra sin egen fristående klient också.

Den gamla vi hade var nog inte seg direkt tyckte jag - men detta överlåter jag åt Christian att lösa
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 augusti 2008 09:56
Johanski skrev:
Det blir väl säkerligen väldigt tjorvigt och tar mycket tid, men du sa att vi ska kläcka idéer, så här kommer en:

I artbeskrivningarna borde det finnas en bild för varje fisk hur deras naturliga miljö ser ut, under vattnet dvs. :)

Som erikthur skriver - kanonbra idé. När vi är 100.000 goldisar så kommer jag att susa runt med min privatjet och fota biotoper:D
Så lite svårgenomförbart - men ändå kul att veta vad som står på önskelistan
#21 - 28 augusti 2008 09:57
3D akvarium, alltså olika sorters akvarium från olika miljöer (Alltså typ SA kar, Asien, ciklider, osv) där man kan styra en kamera inne i akvariet och sse hur inredningen ser ut i ett typiskt kar som är perfekt för den sortens fiskar.

Ungefär som OS bilden du la upp Kjell, fast inne i akvarium!
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 28 augusti 2008 10:08
JojjeN skrev:
3D akvarium, alltså olika sorters akvarium från olika miljöer (Alltså typ SA kar, Asien, ciklider, osv) där man kan styra en kamera inne i akvariet och sse hur inredningen ser ut i ett typiskt kar som är perfekt för den sortens fiskar.

Det skulle nog kräva rätt dyr specialutrustning och sedan så har jag lite svårt att förstå syftet. Vill man se hur inredningen "skall vara" är detväl lättare att fota akvariet framifrån på vanligt sätt - eller?
#23 - 28 augusti 2008 10:15
Det skulle nog kräva rätt dyr specialutrustning och sedan så har jag lite svårt att förstå syftet. Vill man se hur inredningen "skall vara" är detväl lättare att fota akvariet framifrån på vanligt sätt - eller?

Jo, men det skulle vara häftigt att "åka runt" i akvariumet och titta-

Men annars kan man ju som du säger ha något arkiv med avdelningar för varje sorts kar, med bra bilder från olika vinklar, dock ska du bara låta bilder på akvarium som har en perfekt miljö för den sortens fisk vara där, så andra vet.
#24 - 28 augusti 2008 11:09

denna funktion har även jag tänkt på.. hade varit mycket mer intressant och franförallt enklare att hitta individer som har dessa.. enklare=roligare..

kanske om man har en funktion på profilen där man rangordnar sina fiskar efter entusiasm osv och därmed förenklar utbyten sinsemellan..

givetvis krävs det lite av användaren men en sådan funktion för goldmedlemmar skulle vara både mkt roligare och stimulerande..
#25 - 28 augusti 2008 11:59
Funktionen med att lägga upp fiskar i profilen finns ju nästan redan.
Om man lägger upp ett akvarium (som guldmedlem) så länkar man ju in fiskar och växter där.
Akvariumet dyker sedan automatiskt upp i profilen.

Visst man måste klicka en gång extra, men annars så finns ju funktionen där.
#26 - 28 augusti 2008 12:10
Jag tror jag har sett det på You Tube när det har varit nån Länk, så finns gör det i alla sin grad:)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 28 augusti 2008 12:24
Jag tror jag har sett det på You Tube när det har varit nån Länk, så finns gör det i alla sin grad:)

Jodå - självklart finns det, men det är ju inte som så att vi har tillgång till dom och att köpa in videos som redan ligger på You Tube känns lite meningslöst.
#28 - 28 augusti 2008 12:29
Jodå - självklart finns det, men det är ju inte som så att vi har tillgång till dom och att köpa in videos som redan ligger på You Tube känns lite meningslöst.
Det är klart..
#29 - 28 augusti 2008 14:32
Men den måste ju funka för män också - för du vet väl att män inte kan göra 2 saker samtidigt:D

Vi får se hur och var vi lägger den - men det blir så synligt som möjligt

Jo, det vet jag :D.. Men du kan väl göra det för oss tjejer iaf :p.. Kan ju kanske finnas en och annan feminin man som tittar in oxå [:-159]:p
#30 - 28 augusti 2008 15:07
Som erikthur skriver - kanonbra idé. När vi är 100.000 goldisar så kommer jag att susa runt med min privatjet och fota biotoper:D

Du kan ju börja med din lokala sjö och lägga in i svbenska fiskarter ( Jag skulle vilja se ett foto med dig i sjön med badbyxorna på med. =):D
#31 - 28 augusti 2008 15:14

Ja, precis som på NCS fast knutet till akvarium! Kanonidé!

//C
#32 - 28 augusti 2008 15:24
heeke skrev:
Funktionen med att lägga upp fiskar i profilen finns ju nästan redan.

Om man lägger upp ett akvarium (som guldmedlem) så länkar man ju in fiskar och växter där.

Akvariumet dyker sedan automatiskt upp i profilen.

Visst man måste klicka en gång extra, men annars så finns ju funktionen där.

Fast jag vill inte att akvariumkopplat ska vara ett måste. Jag har 8 akvarium och vill inte lägga upp alla bara för att ni ska få se en lista på vad jag har för fisk.

Ja, precis som på NCS fast knutet till akvarium! Kanonidé!

//C
Inte knutet.. NCS variant är inte knuten till akvariumerna. Det är två olika funktioner med möjlighet att kopplas ihop.
#33 - 28 augusti 2008 15:30
Inte knutet.. NCS variant är inte knuten till akvariumerna. Det är två olika funktioner med möjlighet att kopplas ihop.

Ja du menar så, jag som läser slarvigt. Det är ju ännu bättre, typ "Min fisklista". Håller med, med 10 kar blir det lite tröttsamt att hålla på att uppdatera alla såfort man kirrar ny firre :)

//C
#34 - 28 augusti 2008 16:18
De utlovade affärsrecensionerna.
#35 - 28 augusti 2008 21:05
JojjeN skrev:

Ja, lite åt det håller tänker jag med. Lite proffsråd hur man kan inreda, sedan hur avancerat det går att visa upp är en annan grej, tänker jag.
Men i artbeskrivningen kunna länka till fisk som vill ha samma förhålladen som den du har slagit upp.
Eller om du vill skapa ett speciellt kar t ex SA eller Asien, vilka fiskar osv som hör dit och förslag på uppbyggnad.

Sen för att odla växtintresset ännu mer i Sverige så skulle man kunna ha ett "växt-abc". "Bygg upp ditt första växtakvarium"... ;) Ett växtakvarium är som ett kemiskt beroende konstverk och svårt att greppa för en amatör. Hur bygger jag upp det från grunden osv... :)

Allts
#36 - 28 augusti 2008 21:10
Fast jag vill inte att akvariumkopplat ska vara ett måste. Jag har 8 akvarium och vill inte lägga upp alla bara för att ni ska få se en lista på vad jag har för fisk.

Jag förstår tanken, men sen blir det fel när en firre inte finns artbeskriven på Zoopet.
Jag har det problemet nu i den funktion som finns.
För att det ska bli riktigt bra måste man kunna länka till andra artbeskrivningar än Zoopets samt lägga in sina egna foton för fiskar som inte finns i Zoopets artbeskrivningar.

För att inte tala om växterna ;)
#37 - 28 augusti 2008 21:22
tycker projekttrådarna är kul att följa men blir ofta utdragna och dåligt uppdaterade.
kanske en sida där hemmafixarna själva kan göra en artikel med bilder och text från början till slut.
det är ju där man får tips och ideer hur man ska göra.
#38 - 28 augusti 2008 21:26
dunderhake skrev:
tycker projekttrådarna är kul att följa men blir ofta utdragna och dåligt uppdaterade.

kanske en sida där hemmafixarna själva kan göra en artikel med bilder och text från början till slut.

det är ju där man får tips och ideer hur man ska göra.

Ja, precis. Men jag tänkte mig en mer strukturerad beskrivning. Här beskrivs mest hur man bygger upp bakgrunden eller bänken som karet ska stå på. Sen växter osv står där bara till sist... Oftast.. :D När karet väl börjar att fyllas så går det så fort jämt, tycker jag.. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 28 augusti 2008 21:32
Den typen av projekt är ju rätt omfattande och dyra att genomföra bara för att få ihop en artikel om detta. Jag har inte heller plats hemma för att göra detta.

Men självklart det vore kanon om någon kunde få ihop sådana artiklar.
#40 - 28 augusti 2008 21:38

Som sagt, säkerligen väldigt svårt att utföra. Men det vore verkligen skithäftigt :p
#41 - 28 augusti 2008 21:53
Affärsrecensioner tycker jag skulle kunna fylla en funktion, speciellt vad gäller webbutikerna. Där finns det bra, mindre bra och urusla. Synd att alla ska behöva gå på en mina, när det går att undvika.
Kan även vara bra för affärsidkarna och ge dem en möjlighet att kolla kritiken och bemöta den samt vidta åtgärder om det behövs.
#42 - 28 augusti 2008 22:20

Finns en del intressanta videos men inte så långa.. kolla in användaren: "fishfromvenezuela". Helt ok videos!
#43 - 28 augusti 2008 22:22

Finns en del intressanta videos på YT men inte så långa.. kolla in användaren: "fishfromvenezuela". Helt ok videos! __________________
#44 - 28 augusti 2008 22:49
Jag skulle kunna tänka mig ett par "snabb fakta" till på artbeskrivningarna (då menar jag den delen där t.ex. pH och vattentemperatur står). Såsom:

[LIST]
[*]Vilket skikt i akvariet arten oftast uppehåller sig. (T.ex. botten, mitten ytan)
[*]Mer info om föredragen vattensammansättning (som t.ex. vattenhårdhet)
[*]Antal individer man minst bör ha i ett akvarium (ex. om det är stimfisk eller ej)
[/LIST]
#45 - 29 augusti 2008 07:29
Jag skulle vilja se att menyn högst upp, "Avdelningar, Artiklar, Forum, Blogg, osv.." och dess undermenyer, görs om till "riktiga" länkar så att högerklick -> öppna i nytt fönster/flik fungerar.
Dvs precis som för menyn "Kontrollpanel, Bloggar, FAQ, Medlemslista, osv..."
Som det är nu blir det lite för omständigt att tex öppna en artbeskrivning och länka in den i ett inlägg man håller på att skriva.
admin
Christian Alfredsson
#46 - 29 augusti 2008 11:50
Vi använder www.deluxemenu.com för menyn. Förslag på annan?
Guest
#47 - 29 augusti 2008 11:51
jurn skrev:
Jag skulle kunna tänka mig ett par "snabb fakta" till på artbeskrivningarna (då menar jag den delen där t.ex. pH och vattentemperatur står). Såsom:

[LIST]

[*]Vilket skikt i akvariet arten oftast uppehåller sig. (T.ex. botten, mitten ytan)

[*]Mer info om föredragen vattensammansättning (som t.ex. vattenhårdhet)

[*]Antal individer man minst bör ha i ett akvarium (ex. om det är stimfisk eller ej)

[/LIST]

Mycket bra, skulle vara nice
#48 - 29 augusti 2008 12:34
Jag läste någonstans att Kjell skrev att statisken visade att det var många besökare som läste på artbeskrivningarna men som inte var besökte forumet.

Ett sätt att få dem att hitta till forumet skulle kunna vara att ha en länk vid varje artbeskrivning:
'Se vad som skrivits om denna art på forumet', vilken länkade till en forumsökning i stil med '[vetenskapligt namn] OR [handelsnamn]'. Att autogenerera en sån länk borde inte vara så svårt.

Lite överkurs vore att ha följande info på varje artbeskrivning:
Denna art har diskuterats i X inlägg på Zoopets forum.

Ytterligare ett förslag i samma anda, men mer avancerat, vore att låta de kommentarer som finns under varje artbeskrivning i själva verket vara inlägg i en forumtråd - en tråd för varje art i artbeskrivningen, i en forumavdelning där besökare själva inte kan starta nya diskussioner.

På artbeskrivningssidan visas forumtråden som kommentarer om arten, i forumet ses det som en vanlig diskussion om arten. Med en länk till artbeskrivningen i första inlägget, autogenererat när en ny artbeskrivning läggs in. På så sätt hade artbeskrivningssidorna nog fått ännu mer matnyttig fakta som användarna bidragit med.

Ytterligare en fördel med att använda forumet för att posta kommentarer om en art är att det då finns ett sätt mindre som användarna kan posta texter på zoopet, dvs en funktion mindre att underhålla för admin/utvecklarna (även om funktionen funkar ok som den är idag.) Dessutom skulle artkommentarerna automatiskt få möjlighet att använda de formateringsmöjigheter som finns på forumet.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 29 augusti 2008 13:15
Några kommentarer
Finns en del intressanta videos på YT men inte så långa.. kolla in användaren: "fishfromvenezuela". Helt ok videos

Svar: Jo som sagt - det finns gott om bra videos ute på nätet, men att köpa in videos som redan ligger öppet ute på nätet känns lite meningslöst.

Robins förslag: Vi kommer att titta på detta för att se om det låter sig utföras.

De utlovade affärsrecensionerna

Affärsrecensioner tycker jag skulle kunna fylla en funktion, speciellt vad gäller webbutikerna. Där finns det bra, mindre bra och urusla. Synd att alla ska behöva gå på en mina, när det går att undvika.

Kan även vara bra för affärsidkarna och ge dem en möjlighet att kolla kritiken och bemöta den samt vidta åtgärder om det behövs.

Vet bara inte riktigt hur den skall göras. Har kollat på andra "affärsrecensioner" på nätet och för att de skall ge ett bra utfall så krävdes det a) mängder av recensioner, vilket det aldrig kommer att bli här b) utförliga recensioner, men detta tror jag blir lite för jobbigt för folk att fylla i.
Annars har vi egentliogen gjort 95% av arbetet för att köra igång en sådan modul och anledningen till att den inte startats är helt enkelt att jag tror att den blir en flopp.

1/ Vilket skikt i akvariet arten oftast uppehåller sig. (T.ex. botten, mitten ytan)

2/ Mer info om föredragen vattensammansättning (som t.ex. vattenhårdhet)

3/ Antal individer man minst bör ha i ett akvarium (ex. om det är stimfisk eller ej)

1/ Har varit uppe som förslag flera gånger tidigare och mitt svar är även denna gång. Håller med att det vore bra om detta hade införts från början, men att införa det i efterhand vore ett jättearbete (ca. 1 månads heltidsarbete) så därför är det inte aktuellt
2/ I princip Högt pH = hög hårdhet, lågt pH = låg hårdhet och PH står redan angivet så varför skriva "samma sak" 2 gånger. Speciellt eftersom pH är det intressanta och hårdheten är tämligen ointressant (om en art har specialkrav på hårdhet så står det angivet i artbeskrivningen).
3/ Där detta har betydelse så finns det redan med i artbeskrivningen

Jag skulle vilja se att menyn högst upp, "Avdelningar, Artiklar, Forum, Blogg, osv.." och dess undermenyer, görs om till "riktiga" länkar så att högerklick -> öppna i nytt fönster/flik fungerar.

Som Christian skriver - förslag på lämplig meny efterlyses

Jag läste någonstans att Kjell skrev att statisken visade att det var många besökare som läste på artbeskrivningarna men som inte var besökte forumet.

Ett sätt att få dem att hitta till forumet skulle kunna vara att ha en länk vid varje artbeskrivning:

'Se vad som skrivits om denna art på forumet', vilken länkade till en forumsökning i stil med '[vetenskapligt namn] OR [handelsnamn]'. Att autogenerera en sån länk borde inte vara så svårt.

Vi kollar om detta låter sig genomföras.
#50 - 29 augusti 2008 15:30
Att kunna skicka ett PM till annonsören direkt från annonsen.
admin
Christian Alfredsson
#51 - 29 augusti 2008 16:05
Jag har påbörjat översättning av den nya versionen av vårt annonssystem. Ska ev. surfa runt lite och se om vi kan köpa ett bättre.
#52 - 29 augusti 2008 18:07
ett lite proffsigare utseende vore trevligt, känns lite amatör över hela sidan nu.
hoppas ingen tar illa upp!
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 29 augusti 2008 18:16
dunderhake skrev:
ett lite proffsigare utseende vore trevligt, känns lite amatör över hela sidan nu.

Kom med förslag i så fall.
Dock så prioriteras enkelhet från vår sida - den skall vara både enkel att hantera och att jobba med för administratörer och enkel att använda för brukarna. Jag föredrar också helt klart en relativt enkel och strikt sida framför en överarbetad hemsida.
Men som sagt en hel del kan säkert förbättras så kom med förslag på vad som kan ändra och på sidor med proffisgare utseende.
#54 - 29 augusti 2008 19:07
kan ju absolut ingenting om webbdesign, om det är enkelt eller så.
utseendemäsigt är väl www.fotosidan.se en av dom snyggare jag sett.
svart vitt och grått är aldrig fel.
#55 - 29 augusti 2008 19:08
dunderhake skrev:

En del i hela tanken med Zoopet är att vi som användare delar med oss av vilka vi är och vilka akvarium vi har.

Den ligan leder inte du direkt.
#56 - 29 augusti 2008 19:11
alldeles sant, hemskt sällan jag skriver något i alla forum jag är med i.

kjell ville ha förslag på förbättringar och det har jag kommit med.
#57 - 29 augusti 2008 19:24
Ös på med mer artbeskrivingar! Finns mängder med CA ciklider som ej finns tillgängliga här på zoopet...
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 29 augusti 2008 19:34
dunderhake skrev:
alldeles sant, hemskt sällan jag skriver något i alla forum jag är med i.

kjell ville ha förslag på förbättringar och det har jag kommit med.

Alla förslag är välkomna och det även från dom som är minimalt aktiva på Zoopet.
Tycker att man bör ha i åtanke att säkert med än hälften av de som är goldmedlemmar (som Zoopets existens hänger på) nästintill aldrig skriver i forumet utan bara använde Zoopet för att inhämta info.
Så tankar och ideer från alla är välkomna.
#59 - 29 augusti 2008 19:35
ansjo skrev:
Går inte det??
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 29 augusti 2008 19:37
dunderhake skrev:
kan ju absolut ingenting om webbdesign, om det är enkelt eller så.

utseendemäsigt är väl www.fotosidan.se en av dom snyggare jag sett.

svart vitt och grått är aldrig fel.

Uppbygganden är ju ungefär detsamma.
Vad tycker ni andra - har just den sidan en snyggare design än Zoopet - eller vill ni slå ett slag för designen på någon annan hemsida?
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 29 augusti 2008 19:39
dezplay skrev:
Ös på med mer artbeskrivingar! Finns mängder med CA ciklider som ej finns tillgängliga här på zoopet...

Kommer en ny artbeskrivning var tredje dag i ur och skur. Håller med om att det är alldeles för få med CA-ciklider men jag är helt beroende av att folk skickar in foton på dessa fiskar efetrsom jag inte har dom själv och de nästan aldrig finns i vuxenstorlek i akvarieaffärerna.
#62 - 29 augusti 2008 19:47
Uppbygganden är ju ungefär detsamma.

Vad tycker ni andra - har just den sidan en snyggare design än Zoopet - eller vill ni slå ett slag för designen på någon annan hemsida?

Nog är fotosidan.se rent estetiskt snyggare, kan man förvänta sig något annat?

Om jag inte tar helt fel så är Zoopet baserat på ett program "in the box" och helt enkelt ser ut som det är konstruerat av någon utvecklare. Jag tycker det är helt ok, eftersom det är innehåll och funktion som är det viktiga.

Jag tror inte att vi guldmedlemmar är intresserade av en förhöjd avgift för att bekosta en personlig "styling" av Zoopet.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 29 augusti 2008 19:47
ansjo skrev:

Håller med - brukar då och då påminna Christian om detta samt att man borde kunna klicka sig direkt till annonsörens profil - men det verkar tyvärr inte vara genomförbart
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 29 augusti 2008 19:50
c90368 skrev:
Nog är fotosidan.se rent estetiskt snyggare, kan man förvänta sig något annat?

Om jag inte tar helt fel så är Zoopet baserat på ett program "in the box" och helt enkelt ser ut som det är konstruerat av någon utvecklare. Jag tycker det är helt ok, eftersom det är innehåll och funktion som är det viktiga.

Jag tror inte att vi guldmedlemmar är intresserade av en förhöjd avgift för att bekosta en personlig "styling" av Zoopet.

Om det bara handlar om lite olika färger så kan det ju alltid vara trevligt och det är ju dessutom ganska enkelt att genomföra - så för den delen kan det säkert genomföras. Men i så fall efterlyser vi väldigt konkreta tips.
#65 - 29 augusti 2008 20:05
Om det bara handlar om lite olika färger så kan det ju alltid vara trevligt och det är ju dessutom ganska enkelt att genomföra - så för den delen kan det säkert genomföras. Men i så fall efterlyser vi väldigt konkreta tips.

Eftersom jag är en systemutvecklare av "seriösa" system som folk använder varje dag i flera år så håller jag mig till färgskalan som börjar med vitt och slutar med svart:)

Faktum är att denna gråskala är det som är bäst för våra ögon när vi ska titta på något ofta och länge. Detta har jag fått lära mig på utbildningar om just gränssnittet mot användare.

Att fotosidan.se använder just gråskalan är nog ingen slump. Men att göra det på det sätt som de har gjort tillhör överkursen.

Förövrigt kan jag konstatera att frågan om utseendet på sidor verkligen kan skapa diskussioner som för det mesta inte leder till något annat än att man konstaterar att man har olika åsikter.
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#66 - 30 augusti 2008 08:05
Är det någon som vill greja med layouten så har jag en .psd fil som är byggd i lager med nuvarande layout. Maila mig på [email]christian@zoopet.com[/email] så kommer den med vändande post
admin
Christian Alfredsson
#67 - 30 augusti 2008 19:06
Nu finns det en grå layout (som inte är klar). Det är bara huvudet som är fixat. En stor teknisk förändring är att hela huvudet är uppbyggt med CSS och flytande lager istället för html och tabeller. Ska se bra ut i alla webbläsare.

Ska jag fortsätta på denna layout eller blir det kasst.

http://www.zoopet.com/vaxter.new/vaxt.php?NR=73
#68 - 30 augusti 2008 19:08
Jag tycker det ser riktigt snyggt och fräscht ut, sedan är inte layouten det viktiga för mig utan innehållet;).
#69 - 30 augusti 2008 19:10
admin skrev:
Nu finns det en grå layout (som inte är klar). Det är bara huvudet som är fixat. En stor teknisk förändring är att hela huvudet är uppbyggt med CSS och flytande lager istället för html och tabeller. Ska se bra ut i alla webbläsare.

Ser fräscht och behagligt ut ;)
#70 - 30 augusti 2008 19:25
Ser fräscht och bra ut!
#71 - 30 augusti 2008 19:37
admin skrev:

Som Ansjo skrev, det är innhållet som är det viktiga.

Men ditt förslag är väldigt stilfullt och rent. Kör vidare:D
#72 - 30 augusti 2008 19:38
japp mycket Skönt att titta på, men kan du inte göra en gradering/ram till annonserna så viss annonser "skär" och blir nästan lite obehagliga att titta på.
admin
Christian Alfredsson
#73 - 30 augusti 2008 20:48
Jag snickrar på lite.
#74 - 30 augusti 2008 21:44
Funktion före skönhet! Även om det såg väldigt trevligt ut med gråskala vill jag hellre se en användarvänlig meny först. Som jag nämnde tidigare, riktiga länkar som går att högerklicka/ctrl-klicka och få upp i nytt fönster/flik.
#75 - 30 augusti 2008 23:29
heeke skrev:
Funktion före skönhet! Även om det såg väldigt trevligt ut med gråskala vill jag hellre se en användarvänlig meny först. Som jag nämnde tidigare, riktiga länkar som går att högerklicka/ctrl-klicka och få upp i nytt fönster/flik.

flikar är iof väldigt bra också. jobbigt att bara kunna surfa på zoopet med ett helt fönster som bara ligger på en sida.
admin
Christian Alfredsson
#76 - 31 augusti 2008 06:45
Jag har kollat på det med länkarna med fick inte till det. Ska maila de som gjort menyn och se vad de säger.
#77 - 31 augusti 2008 08:32
Ja, menyerna stör jag mig till döddagar på. Saknar verkligen öppna i ny flik-möjligheten.

//C
admin
Christian Alfredsson
#78 - 31 augusti 2008 10:12
Jag har nu mailat supporten. Får nog svar tidigast på måndag.

Tycker ni att man ska lägga till några favoritlänkar överst, ovanför bannern och logon. Dvs man läggerin FORUM / FISKAR / VÄXTER osv...

Om vi ska testa med det i layouten vilka länkar är då viktigast?
admin
Christian Alfredsson
#79 - 31 augusti 2008 10:48
Kolla i menyn på sötvattensfiskar artbeskrivningar. Testa att högerklicka. Funkar det får jag fixa iordning hela menyn.
#80 - 31 augusti 2008 10:53
Funkar perfekt! :D
Jag kör IE7 kanske ska tilläggas, om det nu är viktigt.

Ett byte av länkens färg och ta bort understrykningen så är det fulländat.
Bilagor:
#81 - 31 augusti 2008 11:03
Testade och det funkar i IE och Opera, men inte i Firefox
#82 - 31 augusti 2008 11:08
heeke skrev:
Funkar perfekt! :D

Jag kör IE7 kanske ska tilläggas, om det nu är viktigt.

Ett byte av länkens färg och ta bort understrykningen så är det fulländat.

Instämmer!
#83 - 31 augusti 2008 11:29
admin skrev:

Den såg faktiskt helfräsch ut.
admin
Christian Alfredsson
#84 - 31 augusti 2008 11:35
Funkar i Firefox hos mig. Du måste högerklicka på själva länken.
#85 - 31 augusti 2008 11:53
funkar med firefox här!

håller med om att inehållet är det viktigaste, och kom bara med förslaget om fotosidans snygga utseede.

men admin har gjort ett riktigt snyggt förslag!
det verkar som det fanns ett intresse för en ny fräsh layout.
#86 - 1 september 2008 11:14
Apropå vad andra redan skrivit:

Håller med om att affärsrecensioner hade varit bra, ffa internetbutikerna.

Ang. "OS-bilder" på akvarier, borde det inte gå att göra stora bilder där man kan zooma in för att se detaljer bättre? Tycker ibland att bilderna på medlemsakvarierna är så små när man vill titta närmre på något snyggt. Särskilt snygga akvarium som ägs av folk som har lust och möjlighet att ta foton av tillräcklig kvalitet kanske kunde ha sådan bild... eller nåt.

Om nu inte någon kan åka runt och fota biotopbilder kanske man kan göra biotopbeskrivningar istället? Kommer arten från små pölar, stora floder, sjöar, strömt/stilla vatten, svartvatten, grumliga vattendrag, mycket växter, sten, rötter? Så kan man läsa sig till lite inspiration istället.

Håller med om att en mild bakgrundsfärg kunde vara fint också. Christians nya variant var annars väldigt snygg, tycker jag, fast den nuvarande är också helt okej!

Och så kom jag på mer och mer grejer ju mer jag funderade... Inget är så bra att det inte kan göras bättre... :)

Länkar till användbara sidor, tex Fishbase, Plantswap, Redbee, Sköldpaddsforum, utländska forum osv kunde varit trevligt. I synnerhet sådana sidor som kompletterar Zoopet med fakta som saknas här.

Gamla bakgrundsbilder skulle finnas kvar, kanske utan kalender då. I de gamla trådarna finns ju en länk, men den går alltid till den senaste bilden, inte till den bild tråden handlade om.

Annonser i bannern bör inte vara ljusblå, de märks ju knappt då.:p

Skulle det kunna finnas mölighet att bumpa trådar utan att skapa nya inlägg? Autobump varje vecka kanske? Tänker på trådar som den där om att starta upp akvarier och "Räkig fakta", som många vill ha klistrade,och där en massa inlägg bara består av "Bumpar!", "Upp igen!" och liknande. Det blir ju så avskräckande måååånga inlägg...

Kjell bör lägga in sitt stora akvarium på "Goldmedlemmarnas akvarium", tycker jag.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 1 september 2008 12:23
Länkar till användbara sidor, tex Fishbase, Plantswap, Redbee, Sköldpaddsforum, utländska forum osv kunde varit trevligt. I synnerhet sådana sidor som kompletterar Zoopet med fakta som saknas här.

Det finns ju redan en länkguide - som dock är dåligt uppdaterad och den kommer att uppdateras framöver

Annonser i bannern bör inte vara ljusblå, de märks ju knappt då

Det är annonsörerna som gör sina egna banners, eller så gör vi dem efter hur de vill ha dem. Detta kan alltså inte vi påverka

Kjell bör lägga in sitt stora akvarium på "Goldmedlemmarnas akvarium", tycker jag.

Inte så himla lätt att fota jätteakvarier[:o]
Kolla bara på när Zoopetklubbväst här på kräftskiva och massor av folk fotade. Inte en enda av dessa la upp något foto på akvariet trots att de flesta fotade det - sannolikt pga att fotona blev rätt kass
#88 - 1 september 2008 14:20
Det finns ju redan en länkguide - som dock är dåligt uppdaterad och den kommer att uppdateras framöver

Ja, det gjorde det visst! Den har jag aldrig sett förut, hoppsan.:D

Det är annonsörerna som gör sina egna banners, eller så gör vi dem efter hur de vill ha dem. Detta kan alltså inte vi påverka

Nä, det förstås. Lite synd ändå att de inte tänker på det.

Inte så himla lätt att fota jätteakvarier[:o]

Kolla bara på när Zoopetklubbväst här på kräftskiva och massor av folk fotade. Inte en enda av dessa la upp något foto på akvariet trots att de flesta fotade det - sannolikt pga att fotona blev rätt kass

Jo, har märkt att det är rätt knepigt. Men hela måste väl inte vara med på samma bild? Många akvarier har ju inte någon bild alls. Jag måste kunna plugga inför nästa tipspromenad, förstår du väl.;)
#89 - 1 september 2008 14:24
Ett matrisschema mellan olika fiskar

Alltså typ ett enkelt excelformat (eller liknande) som visar vilka
fiskar som passar ihop med andra.

Kanske är svårt med tanke på mängden.

Men jag har för mig att en akvarieaffär i Helsingborg hade (har?) något liknande.
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 1 september 2008 14:40
Kensa skrev:
Ett matrisschema mellan olika fiskar

Alltså typ ett enkelt excelformat (eller liknande) som visar vilka

fiskar som passar ihop med andra.

Kanske är svårt med tanke på mängden.

Men jag har för mig att en akvarieaffär i Helsingborg hade (har?) något liknande.

Det är inte bara svårt det är omöjligt att göra ett sådant schema;)
#91 - 1 september 2008 14:49
Det är inte bara svårt det är omöjligt att göra ett sådant schema;)

njau...ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag tänkte mig ett ganska enkelt schema, för nybörjaren.

Exempelvis, om man vill ha guppy, så kan man trycka på en knapp,
och upp ploppar ett "förslag", eller schema, med vilka fiskar som normalt
passar ihop med just guppy.

Det är ju helt omöjligt (eller iaf ett jobb på 15-20 år....) att få ett fulltäckande schema/förslag.

Anledningen till att jag föreslår detta, är att jag ser väldigt ofta
frågan från nyinkomna medlemmar: Jag har platys, vad passar ihop med dom ?.

Med ett förslag så skulle man få ett "quick snapshot" på några fåtal arter som normalt funkar med just den man frågar på.

Kanske kalla det för "Förslag till Nybörjaren" .... ?
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 1 september 2008 14:56
Kensa skrev:
njau...ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag tänkte mig ett ganska enkelt schema, för nybörjaren.

Exempelvis, om man vill ha guppy, så kan man trycka på en knapp,

och upp ploppar ett "förslag", eller schema, med vilka fiskar som normalt

passar ihop med just guppy.

Det är ju helt omöjligt (eller iaf ett jobb på 15-20 år....) att få ett fulltäckande schema/förslag.

Anledningen till att jag föreslår detta, är att jag ser väldigt ofta

frågan från nyinkomna medlemmar: Jag har platys, vad passar ihop med dom ?.

Med ett förslag så skulle man få ett "quick snapshot" på några fåtal arter som normalt funkar med just den man frågar på.

Kanske kalla det för "Förslag till Nybörjaren" .... ?

Men egentligen så står det ju redan i de flesta artbeskrivningar vilka fiskar som, passar ihop med dom.
#93 - 1 september 2008 15:07
Men egentligen så står det ju redan i de flesta artbeskrivningar vilka fiskar som, passar ihop med dom.

Med risk för att låta lite obstinat.

Men om jag tittar på en av de vanligaste firrarna...dvs Skalar, så ser artbeskrivningen ut så här:

[SIZE=1]Köttätare (små ryggradslösa djur, men även små fiskar). Äter i akvarium smått levande och fryst foder, men även torrfoder. Bör inte hållas med små fiskar som t.ex. neontetror eftersom dessa riskerar att bli mat.
Skalaren är en parbildande substratruvare som leker fritt. Antalet ägg kan uppgå till 1000 per lek, men vanligare är 100-300 st. Dessa läggs i regel på hårda växtblad och vaktas sedan intensivt av bägge föräldrarna. Som ungfiskar är de stimbildande och det är först som vuxna de bildar par.
Tyvärr har människan efter generationers odling (oftast med articifiell kläckning) lyckats skapa en ras som "glömt bort" hur lek och framförallt yngelvårdnad går till. Det är därför idag relativt ovanligt med ett odlat skalar-par som sköter sina yngel.
Denna art är revirhävdande, men ändå relativt fredlig. De är också ganska långsamma graciösa simmare och skall därför inte hållas ihop med tuffa fiskar. De långa fenorna kan utgöra en oemotståndlig frestelse även för arter som normalt inte biter av fenor. Man bör skaffa en grupp på 5-6 individer som får växa upp tillsammans och para ut sig på ett naturligt vis.
Akvariet skall vara tättplanterat med långbladiga växter samt vara minst 45 cm högt (gärna högre) för att fenorna skall växa ut riktigt: Det bör även innehålla en del stenar och rötter och ha ett fritt simutrymme. Vattencirkulationen får inte vara för kraftig.
Det är nästintill omöjligt att skilja könen åt vilket gör det än viktigare att starta med en liten grupp. Hanar som lekt utvecklar en liten puckel.

Skalaren är en mycket populär akvariefisk och det finns många framavlade varianter av den som "Marmor", "Guld", "Svart" och "Spök". Det förekommer även flera naturformer i handeln.[/SIZE]

[SIZE=1][/SIZE]
Som sällskap står det inte en enda art, utan bara i allmäna ord om vilken sorts firre som bör funka.
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=red]skall därför inte hållas ihop med tuffa fiskar. De långa fenorna kan utgöra en oemotståndlig frestelse även för arter som normalt inte biter av fenor[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
vad jag är ute efter är ett mer direkt förslag.

Exempel: Skalarer trivs normalt ihop med XX + ZZ + YY.

[SIZE=1][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 1 september 2008 15:19
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker nog ändå att en sådan lista känns lite konstgjord eftersom den bara kommer att bli så otroligt basic att det istället hela hela tiden kommer att dyka upp inlägg som varför är inte den eller den med i listan, varför är den med men inte den osv.

På gott och ont är också risken att folk kan uppfatta den som "lag" istället för att man själv tänker efter.
Så jag tycker nog inte det är någon bra idé - men om någon vill skriva en artikel eller göra en sådan lista så är det helt Ok - och jag tar gärna emot den och kommer att lägga in den.
#95 - 1 september 2008 15:47
Jag förstår vad du menar. Men jag tycker nog ändå att en sådan lista känns lite konstgjord eftersom den bara kommer att bli så otroligt basic att det istället hela hela tiden kommer att dyka upp inlägg som varför är inte den eller den med i listan, varför är den med men inte den osv.

På gott och ont är också risken att folk kan uppfatta den som "lag" istället för att man själv tänker efter.

Så jag tycker nog inte det är någon bra idé - men om någon vill skriva en artikel eller göra en sådan lista så är det helt Ok - och jag tar gärna emot den och kommer att lägga in den.

jag förstår din synpunkt,,,,,,hade jag varit bättre akvarist än vad jag är så skulle jag slängt in en artikel.....:)

hoppas att andra gör det istället....
#96 - 1 september 2008 16:43
Kanske inte direkt en funktion men ändå ett kompliment till artregistret -nämligen att ha med i vilken nivå fiskarna simmar i. Detta finns ju med i många böcker och även i zoobutiker och är något jag många gånger hade velat veta.

Malar är ju i regel alltid på botten men bland ciklider och tetror and typer av fiskar varierar det ju mycket, man kunde t.ex. ha följande steg:

Övre
Övre mellersta
Mellersta
Lägre mellersta
Botten
Överallt

Lämpligtvis gjorde man då kanske 6 olika ikoner och placerade till varje fisk, kanske något sånt här (se bif. bilder)

En hel del jobb? Jo det lär det bli, men vid exempelvis malar kan ju Admin göra en SQL-kod som uppdaterar alla inom kategorin malar och placerar dom i kategorin "Botten".

Nå, jag vet inte, kanske mer jobb än nytta, men likväl ett önskemål från min sida.
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 1 september 2008 16:47
Twitch skrev:
Kanske inte direkt en funktion men ändå ett kompliment till artregistret -nämligen att ha med i vilken nivå fiskarna simmar i. Detta finns ju med i många böcker och även i zoobutiker och är något jag många gånger hade velat veta.

Malar är ju i regel alltid på botten men bland ciklider och tetror and typer av fiskar varierar det ju mycket, man kunde t.ex. ha följande steg:

Övre

Övre mellersta

Mellersta

Lägre mellersta

Botten

Överallt

Lämpligtvis gjorde man då kanske 6 olika ikoner och placerade till varje fisk, kanske något sånt här (se bif. bilder)

En hel del jobb? Jo det lär det bli, men vid exempelvis malar kan ju Admin göra en SQL-kod som uppdaterar alla inom kategorin malar och placerar dom i kategorin "Botten".

Nå, jag vet inte, kanske mer jobb än nytta, men likväl ett önskemål från min sida.

Se inlägg 48 där jag svarar på detta.
#98 - 1 september 2008 16:58
en liten sak

hej! försökte komma till crt via annonsen men den länkade inte ? så förslag är att annonsörerna får länk till sin egen sidavia annonsen.(jag fixade det än då men lite bökiare var det ;)

m v h
Richard
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 1 september 2008 17:56
copella skrev:
hej! försökte komma till crt via annonsen men den länkade inte ? så förslag är att annonsörerna får länk till sin egen sidavia annonsen.(jag fixade det än då men lite bökiare var det ;)

m v h

Richard

Låter underligt - jag testade såväl den och övriga banners och alla funkade utan problem.
#100 - 2 september 2008 12:52
Förbättra sjukdomsbeskrivningen av Costia så man får bort alla konstiga svar på folk som beskriver sjukdomen klockrent i forumet men vanligtvis får svar att det är bakterieangrepp.
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 2 september 2008 13:00
endymion skrev:
Förbättra sjukdomsbeskrivningen av Costia så man får bort alla konstiga svar på folk som beskriver sjukdomen klockrent i forumet men vanligtvis får svar att det är bakterieangrepp.

Var någonstans kan man hitta denna sjukdom beksriven på ett tydligare sätt? Behöver få lite ideer på hur man skall skriva för att förbättra tydligheten på Zoopet.
#102 - 2 september 2008 14:07
Ett förslag som jag redan framfört en gång tidigare.

Låt listan med senaste forum inlägg enbart visa inlägg från Kategorierna "1. Akvariet" & "2. Fiskar och andra vattendjur". Numera är denna lista nerlusad med länkar till hund, hamster och allt annat än fiskrelaterat.

I den bästa av världar så skulle de olika kategorierna ha sin egen "senaste inlägg" lista, skulle då kanske räcka med de senaste fem inläggen i varje kategori.
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 2 september 2008 14:16
c90368 skrev:
Ett förslag som jag redan framfört en gång tidigare.

Låt listan med senaste forum inlägg enbart visa inlägg från Kategorierna "1. Akvariet" & "2. Fiskar och andra vattendjur". Numera är denna lista nerlusad med länkar till hund, hamster och allt annat än fiskrelaterat.

I den bästa av världar så skulle de olika kategorierna ha sin egen "senaste inlägg" lista, skulle då kanske räcka med de senaste fem inläggen i varje kategori.

Vet inte om det kan genomföras - vi försökte införa det på "Första sidans lista" men där funkade det inte.
Kanske kan det funka här men då är ju problemet att alla har inte samma tycke och smak som du. T.ex. så tycker jag att kategorier som "Föreningsfrågor", Miljöfrågor samt de bägge Zoopet-kategorierna är de intressantaste för mig och dessa skulle inte vara med på listan enligt ditt förslag.
#104 - 2 september 2008 14:28
Vet inte om det kan genomföras - vi försökte införa det på "Första sidans lista" men där funkade det inte.

Kanske kan det funka här men då är ju problemet att alla har inte samma tycke och smak som du. T.ex. så tycker jag att kategorier som "Föreningsfrågor", Miljöfrågor samt de bägge Zoopet-kategorierna är de intressantaste för mig och dessa skulle inte vara med på listan enligt ditt förslag.

Kan nog hålla med dig om dessa kategorier, det är väl närmast "Off Topic" och vissa trådar under "Andra Husdjur" som har en förmåga generera väldigt många inlägg.

Man kanske skulle kunna tänka sig en annan funktion, för att förenkla möjligheten att hitta de trådar man är intresserad av.

Det vore bra om man kunde få fram alla nystartade trådar i en kategori (läs 1. Akvariet osv), säg att listan visade alla nystartade trådar senaste fem dagarna.

Ibland händer det att man missar nya trådar som verkligen är intressanta och det är ju synd.
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 2 september 2008 14:45
c90368 skrev:
Kan nog hålla med dig om dessa kategorier, det är väl närmast "Off Topic" och vissa trådar under "Andra Husdjur" som har en förmåga generera väldigt många inlägg.

Man kanske skulle kunna tänka sig en annan funktion, för att förenkla möjligheten att hitta de trådar man är intresserad av.

Det vore bra om man kunde få fram alla nystartade trådar i en kategori (läs 1. Akvariet osv), säg att listan visade alla nystartade trådar senaste fem dagarna.

Ibland händer det att man missar nya trådar som verkligen är intressanta och det är ju synd.

Vi får fundera lite på om detta går att lösas på ett praktiskt sätt.
Tycker dock att du överdrivet problemet lite ;)

Du skriver
det är väl närmast "Off Topic" och vissa trådar under "Andra Husdjur" som har en förmåga generera väldigt många inlägg.

Inläggen i hela kategori 4 dvs "Andra husdjur" utgör totalt 1,7% av antalet inlägg.
Off Topic en hel del extra (14,6%) men det finns faktiskt en hel del intressanta akvaristiska trådar i denna kategori.

Oavsett vilket - 84 av 100 inlägg hör faktiskt hemma i de övriga - enligt dig intressanta - kategorierna.
#106 - 2 september 2008 14:54
Om iGoogle lyckas med detta, med nuvarande Zoopet, så borde väl Zoopet själva lyckas ;)

Som sagt, jag låter iGoogle visa RSS-feeden från specifika kategorier (som jag valt själv, numren efter Zoopet):
[ATTACH]13692[/ATTACH]

Den ända nackdelen är att iGoogle är lite seg på att uppdatera.
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 2 september 2008 14:58
heeke skrev:
Om iGoogle lyckas med detta, med nuvarande Zoopet, så borde väl Zoopet själva lyckas ;)

Som sagt, jag låter iGoogle visa RSS-feeden från specifika kategorier (som jag valt själv, numren efter Zoopet):

[ATTACH]13692[/ATTACH]

Den ända nackdelen är att iGoogle är lite seg på att uppdatera.

Vore intressant om man kunde göra sin egen "Senaste inlägg"-lista där man väljer vilka inlägg som skall komma med. En förutsättning är dock att den hänger med i uppdateringen
#108 - 2 september 2008 15:15
Hänger med gör det egentligen per automatik, det är iGoogle som segar inte RSS-feeden från Zoopet.

Här är ett exempel på en feed som visar kategori 106 och 107 dvs "Akvarievatten" och "Inredning"
kategorinummret får man om man håller muspekaren över länkarna till resp kategori och läser av de sista siffrorna i länken som visas i browserns statusfönster.
Fler kategorier kan läggas till mha komma "," separering

http://www.zoopet.com/forum/external.php?type=RSS2&forumids=106,107
#109 - 2 september 2008 15:16
Kom på det att feeden visar inte "senaste inlägg" utan "första inlägg" i "senaste trådarna"
#110 - 2 september 2008 21:03
Var någonstans kan man hitta denna sjukdom beksriven på ett tydligare sätt? Behöver få lite ideer på hur man skall skriva för att förbättra tydligheten på Zoopet.

Jag har fått den beskriven av en före detta akvarieaffärägare. Sjukdomen ger olika symptom på olika fiskar, men vanligast är att nedkylning får sjukdomen att bryta ut. Hos ungfödare ger den ihopklibbade fenor, fiskar som simmar i ytan och uppträder förgiftade. I förlängningen tappar fisken slemet, vilket kan uppfattas som huden blir grumlig. Men då är i princip fisken redan död. Sjukdomen har hos ungfödare ett mycket snabbt förlopp och leder till döden inom ett par dygn om det inte behandlas. Hos exempelvis rift lake-ciklider är sjukdomen inte alls lika allvarlig. Fisken kommer att dra sig undan och stå och vanka av och an konstant(Det ser ut som den simmar fast den inte kommer framåt). Dessa fiskar kan vara drabbade i flera månader innan sjukdomen till slut dödar dem.

För att vara säker på att det är Costia kan man ta ett hudavskrap och lägga under microskop där det är rätt lätt att se.
#111 - 8 oktober 2008 21:26
Jag grejade lite med foton idag i mitt fotoarkiv, och jag tycker de sidorna är väldigt tungrodda. Går det på något smidigt sätt jobba med fotona och kanske flytta dem mellan mappar och döpa om dem utan att behöva vara dataingenjör;)?
Provade även att ladda upp fler än ett foto i taget men det funkade inget vidare...

Annons