Vilka nitritvärden är akuta?

#1 - 16 maj 2007 08:16
Hej, jag tror mig ha förståt att stora vattenbyten vid nitritproblem igentligen bara är nödvändiga (bra) om nitritvärdet är akut farligt för fiskarna och att det snarare saktar ner inkörningstiden.

Då är frågan, när kan man förvänta sig att nitritvärdet är akut farligt? Använder numera JBL's nitrittest som kan mäta mellan 0,025 - 1 ppm (mg/l) och har för tillfället 0,1 ppm med dragning åt 0,2 i ett temporärt akvarium där det går en kampfisk sedan fem dagar tillbaka och skall göra i ca en vecka till.

Har inte använt någon bakteriekultur men har tagit sand och vatten från ett fungerande akvarium.
#2 - 16 maj 2007 08:47
Det går inte säja vad som är akut, det beror på fiskarten, deras tillstånd osv. Vissa fiskar klarar tex nitriten bättre med 1-2 gr salt per liter i vattnet men det gäller inte alla.

Dessutom om det finns ammonium i vattnet i form av ammoniak så blir ju situationen inte bättre.

Skulle ändå säga över 1,0 är akut och under 0,2 bra. Mina mätstickor tex är graderade 0 0,2 0,5 1 2 och 5. Om du har ett alkaliskt vatten kanske lite lägre pga ammoniakförgiftningsrisken.
#3 - 16 maj 2007 18:13
Enligt, JBL, så är ju 0.1 normalt, men inte högre, för nitrit. 0,25 för ammonium vid pH7.0.

Kör deras online laboratory: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Sen finns det säkert meningar om detta! Men över dessa värden får väl ses som akuta och kräver åtgärder, i första hand vattenbyten.
#4 - 16 maj 2007 18:39
quarantino skrev:
Enligt, JBL, så är ju 0.1 normalt, men inte högre, för nitrit. 0,25 för ammonium vid pH7.0.

Kör deras online laboratory: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Sen finns det säkert meningar om detta! Men över dessa värden får väl ses som akuta och kräver åtgärder, i första hand vattenbyten.

hej

ja det är dags att kolla mina nitritvärden snart med!

har beställt ett jbl-test från pwss, hoppas värdena ser bra ut!!

ha re

Kristoffer
#5 - 16 maj 2007 20:24
Akvarieleasing håller låga priser på JBL:s tester men det kanske du redan kollat, Kristoffer?

Om fisken flämtar och du har bra cirkulation i karet kan det vara förhöjda halter av nitrit och det kan behövas bytas lite vatten!

Annons