vilka najsiga ålar finns?

#1 - 17 oktober 2009 13:37
Hej!
Jag är ål-älskare [^] !
Men den ända ålen som passar in i mitt 200 L akvarium är khuliiål.
Jag såg senan en pansarål. Den är större å inte nattaktiv. Då blev jag [:-15]!
Men sen såg jag att dom smaskade små fiskar. Menar dom tetror eller går khulliålar och guppisar mä en pansarål elr?
Om inte, finns det ngn annan inte allt för krävande ål?
#2 - 17 oktober 2009 14:09
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1

Står att den behöver minst 700L och blir upp till 70cm lång.
Så 200L räcker inte.
#4 - 18 oktober 2009 08:45
Zick-zack pilnäbben är en trevlig krabat som inte blir särskilt stor. Den jag har är nästan alltid framme, äter det mesta och är snäll mot allt levande.
#5 - 18 oktober 2009 17:47
-

Okej! Ska kolla fiskarna. Khulii har jag redan. Men Zick-zack pilnäbben å väderålen elr vare andra va lät spännande ;)
#6 - 19 oktober 2009 10:41
Rambo skrev:
Zick-zack pilnäbben är en trevlig krabat som inte blir särskilt stor. Den jag har är nästan alltid framme, äter det mesta och är snäll mot allt levande.

vad heter Zick-zack pilnäbben på latinska??
#7 - 19 oktober 2009 10:42
ett litet tips ;) köp inte två kanel khuli ål till ett 225l, man ser de aldrig! *ler*[:o]
#8 - 19 oktober 2009 15:14
öron ålar såg jag i affären altså inte öronnålar
#9 - 19 oktober 2009 17:02
Nubi skrev:
vad heter Zick-zack pilnäbben på latinska??

Mastacembelus armatus kallas Zick-zack-ålen, dock finns det många fler pilnäbbar som blir betydligt mindre och passar i mindre akvarier.
#10 - 19 oktober 2009 18:32
Yoink skrev:
Mastacembelus armatus kallas Zick-zack-ålen, dock finns det många fler pilnäbbar som blir betydligt mindre och passar i mindre akvarier.

Både Mastacembelus Armatus och Macrognathus circumcinctus står tydligen som zick zack ål här på zoopet.
Den jag har och den jag har sett under namnet zick zack ål är Macrognathus circumcinctus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1045
#11 - 21 oktober 2009 01:13
Jag hade en.... i 5 dagar....
Var en aning skygg i början, som alla arter i princip.... Ju längre tiden gick desto allt mer tid spenderade han vid ytan...
Mina "svart hajar" tror jag mobbade ut honom... de simmade förbi och naffsade på honom... kändes som att de drev honom till ytan...
Sista dagen så simmade han knappt, han låg upp o ner (Fast levde) så jag tog upp han och dödade honom... jäkligt synd för han livade upp akvariet på ett helt annat sätt
#12 - 27 oktober 2009 11:31
Yoink skrev:

De såg riktigt lääskiga ut :S tycker khuli ålen och kanel khuli ålen är ålar för mig ialf :) De ser inte så läskiga ut :)

Annons