Vilka mer kan jag ha egentligen?

#1 - 16 september 2004 12:49
Undrar vad jag kan ha för mer fiskar i mitt 170 liters kar.. vet ju att jag kan ha fler små tetror såklart... Det är ju alltid snyggt.
Men finns det några med lite mer på? Inte för stora... Helst inte mer än 15 cm...
Skulle vara kul att veta.. Ni ser vad jag har här nedan..
#2 - 16 september 2004 13:34
Om jag var du skulle jag skaffa fler kilfläcksrasboror. Leken sägs ju vara kul och "stimeffekten" är riktigt snygg (jag antar att du behöver ha ca 10 för det).
Men som sagt förutom stimfiskar: Om du vill ha små söta/livliga färgprickar så rekommenderar jag tomatciklider (den asiatiska jag tror det finns 2) mina är knallgula (liknar inte zoopets bild) och riktigt nyfikna. Det står egentligen att de ska ha bräckt vatten men det är inte nödvändigt så skräms inte av det. Hade kanske varit snyggt ihop med dina svarta skalarer?
#3 - 16 september 2004 13:46
Okej! Tack så mkt, ska söka på google direkt. Är dom svåra att få tag på?
#4 - 16 september 2004 14:35
jag tycker inte att du ska ha mer i ditt akvarium...är redan för mkt...men om du iaf tänker köpa något så tycker jag att du ska köpa fler av dem stimfiskarna som du har.

/Glenn
#5 - 16 september 2004 14:39
När jag ser listan på dina fiskar så tänker jag så här...
Antalet stora fiskar är tillräckligt... för mycket egentligen, eftersom du inte kommer att kunna ha mera än ett par Scalarer i det karet... misstänker att det egentligen är för lågt för att ha scalarer över huvud taget...
Vad gäller stimfiskarna så mår de inte bra om de inte går i ett stim... vilket innebär minst 10 individer... Du borde satsa på en eller högst två sorters stimfisk... och flera av dem i stället....
#6 - 16 september 2004 14:42
Jag vet inte hur vanliga dom är. Jag köpte mina på Herkules Zoo här i GBG.
#7 - 16 september 2004 15:16
Hej

Jag skulle också satsa på fler kilfläckar, eftersom det är en stimfisk, som trivs och kommer till sin rätt bättre om man har minst 10.

Apropå tomatcikliden, så är det en odlingsvariant av gul ciklid. Det är det som är det dumma med att kalla odlingsformer för egna namn, folk tror lätt att det är en egen art, som t.ex elfenbenscikliden, som är en vit odlingsform av zebracikliden. Tomatcikliden är som sagt en odlingsform, vildformen kallas gul ciklid. Det vettiga vore att helt skippa namnet tomatciklid, och kalla båda varianterna för indisk ciklid, så folk inte luras att tro att det är olika arter. Affärer använder tyvärr ofta godtyckliga populärnamn, och ibland verkar de t.o.m hitta på egna, som dessutom ibland finns på andra fiskar. Total förvirring. Affärerna borde använda mer latinska namn istället. Se´n att bilden inte gör dem rättvisa är ett annat problem som förekommer ibland. Det är inte direkt några praktexemplar de har fotograferat i många fall, och de är inte utfärgade, och så vidare. Apropå bräckvatten, så har jag hört att äggen möglar lätt om man har dem sötvatten, och inte i bräckvatten.

MVH Micke
#8 - 16 september 2004 15:43
Scalarerna kommer nog bli dvärgväxta, den av mina som vuxit upp i ett 160 liters akvarie är liten till växten.
Rätar de ut sig om man stoppar i dem i ett större..?
#9 - 16 september 2004 17:01
Okej, tack för era tips mm.
Apropå scalarerna så tror jag inte det är något problem, eftersom det var en liten variant av just dem, och de skulle troligen inte bli större i ett högre akvarium..

Det är bara det att det känns så tråkigt att köpa sånt man redan har.. även om resultatet blir snyggare..
#10 - 16 september 2004 18:47
Hej maanda!

Vilken tur att du fick miniskalarer... ???

Nä jag är ledsen för din skull men det finns inga minivarianter, inte i svart och inte i någon annan färg heller mig veterligen. Nån har lurat dig! Faktum är att de egentligen behöver ett högre akvarium att stoltsera i.

Jag känner precis som de tidigare att det inte får plats några fler fiskarter i ditt akvarium och inte så mycket mer fisk heller. Försök hålla dig till de rekommendationer om fisk och vattenmängd som finns angivna här på zoopet: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=K%F6pa+akvariefisk

Jag vet att det är frestande när man är ny att köpa fler olika sorter, jag gjorde det själv när allt var nytt. Resultatet blir oftast att man får det "rörigt" i akvariet. Försök stå emot frestelsen och skaffa helst fler av de stimfiskar du redan har. Kilfläcksrasborer är roligare i ett stim på minst 10 individer.

Lycka till!!
Maria
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 september 2004 19:21
Låser tråden och flyttar den eftersom denna fråga knappast har med afrikanska ciklider att göra. Enligt reglerna så skulle den deletas men gör inte så eftersom flera bemödat sig om att svara.

Annons