Vilka mediciner bör man ha hemma?

#1 - 19 oktober 2004 17:51
Hej, jag är återfallsakvarist och hade tidigare problem med vita prick och även ett fall av fenröta (det var väl en 10 år sen om nån undrar). Idag finns det massor av kombinationsmediciner och jag skulle bli tacksam för förslag vilka man bör beställa för att ha hemma i akvarieapoteket - Det blir både billigare och mer lättillgängligt så tycker jag.

Jag har en guldfiskskål på ca:18 liter med 6 st. kardinaltetror, två guppys och en massa växter.

Ett 140liters som tillfälligt hyser dammens guldfiskar (4st) samt en permanentboende ancistrusmal. Dessutom just nu den högdräktiga guppyhonan från skålen (i ett yngelkar)

Tanken är att guldfiskarna ska härdas utomhus till nästa år och guppysen ska skolas in i 140litersakvariet såvida jag inte blir diskusfrälst, isåfall blir det väl några diskusar och ett större stim tetror :O)

Massor av tack på förhand!
Magnus
#2 - 19 oktober 2004 22:25
Men hallå, nån mer än jag är väl lite förutseende, eller alla väntar tills apoteket öppnar innan ni får ont i huvet? :O)
#3 - 20 oktober 2004 04:55
Läs här http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Odling/behandling.htm
#4 - 20 oktober 2004 07:16
Tack Kramfors!

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig innan, så jag omformulerar lite... Vilken/vilka av dessa mediciner är lämpliga att ha hemma?

1 - Aqua furan. Behandling av nästan alla bakt.sjukdomar.
2 - Sera Bactopur mot bakteriella infektioner, mun/fen röta, "ludd"
3 - Sera Costapur mot vita prickar,costia,chilodella,trichodina
4 - Sera Cyprinopur mot buksot,vårvirus,svamp
5 - Tropical FMC. Mot vita prick o hud infektioner
6 - Waterlife Myxazin, Stoppar angrepp av sår,kropps-/fenröta samt bakt.sjukdomar

(Texten kopierad från annan sida)

M.V.H.
Magnus
#5 - 20 oktober 2004 07:24
Inga, sköt vattnet och ha nya fiskar i karantän.
Flertalet av de som har akvarier har aldrig problem.
Om någon fisk visar avvikande beteende så avliva den.
#6 - 20 oktober 2004 07:32
Din fråga är litet svår att svara generellt på, för det beror ju till exempel på var man bor. jag bor bara 1 kvarter från en zooaffär som har öppet hela dagarna, alla dagar i veckan och nästan alla dagar på året utom julafton... Alltså vet jag att jag kan lätt få tag på mediciner om det skulle uppstå problem och behöver inte ha så mycket hemma. Men om man har långt till en affär kanske man måste ha ett större sortiment hemma.

En sak att tänka på är att allt har ett bäst före-datum, även mediciner. Förhoppningsvis drabbas fiskarna inte så ofta av olika sjukdomar, vilket gör att den dag man behöver medicinen kanske den är flera år gammal. Och när det gäller mediciner ska man ha stor respekt för sista förbrukningsdag, särskilt när det gäller antibiotika av olika slag.

Själv tycker jag att den medicin som är viktigast att prioritera är vita prick-medicin av något slag. Den är bra att ha hemma, för när det gäller den sjukdomen är det viktigt att sätta in behandlingen snabbt. När det gäller andra sjukdomar kan man ofta vänta åtminstone till nästa dag när affären öppnat, och då köpa en medicin.
#7 - 20 oktober 2004 07:59
Okej, inga problem med dom bitarna. Ska handla karantäns/yngelburk iallafall, och det var min tanke också att hålla nya fiskar för sig självt (så gjorde jag även tidigare). Jag kör rätt regelbundna vattenbyten och tror inte jag har för mycket fisk heller i något av akvarierna, så vattnet är nog okej även om jag inte har kollat värdena.

Problemet är att jag var väldigt noga för 10 år sedan också, så jag fick inte vita prick varken av överbefolkning eller dåligt vatten (jag hade några stickor man kollade vattenvärdena med då) Jag tror dock utbrottet kom någon vecka efter plantering av nyinköpta växter, men det är ju längesedan, så.... I vilket fall som helst så är min tanke att återigen handla nya växter (det går åt en hel del, speciellt hos guldfiskarna)

Bör växter också sättas i karantän? Jag brukar personligen ta bort krukan och frigöra rötterna för att sedan noggrant rengöra hela växten under rinnande vatten och det har fungerat bra för mig, har ínga problem med snäckor ens.

M.V.H
Magnus Återfallsamatören :O)
#8 - 20 oktober 2004 08:13
Kanon Millie, då blir det medicin mot pricksjuka och jag lovar att kolla bäst före datum. Jag bor faktiskt i en stad och vi har en välsorterad akvarieaffär också och den ligger väl ca:350 meter härifrån (fågelvägen).

Dock har dom inte lika generösa öppettider som där du bor, därför ville jag vara lite förutseende själv. Dessutom tänkte jag spara några spänn då jag ändå tänkt beställa yngelkar via en svensk web-butik.

Många tack till er båda!

Annons