Vilka medel är nödvändiga?

#1 - 14 januari 2008 01:17
Har funderat lite på alla medel som man kan/ska tillsätta i akvariet.
Det finns ju en del på marknaden, men vissa klarar ju sig helt utan.
Jag tänker även ekonomiskt.
Jag kan jämföra med tex Sera florena och pmdd. Det skiljer sig avsevärt mkt i pris om jag förstår rätt.
Sedan har vi ektozon som jag har hört kan ersättas med vanligt salt utan jod.
Hur gör ni som de "stora" karen då? Hånkar ni hem en 5l dunk Sera auqutan varje månad?
Det hade varit mkt intressant och veta vad alla/ om :confused:ni använder för ngt!
#2 - 14 januari 2008 05:29
Jag använder inga medel alls utöver PMDD.
#3 - 14 januari 2008 07:48
Jag använder inga medel alls. Har kranvattnet fått stå några dagar i akvariet kan man utan vidare släppa ner fiskarna i det. Åtminstone om det rör sig om tåliga arter utan stora krav på vattenvärden.

Olle
#4 - 14 januari 2008 07:54
Har bara PMDD och vattenberedningsmedel .

Man kan skippa vbm om man låter vattnet som ska i karet stå i en hink i nån dag (men så många hinkar som jag hade behövt har inte jag :p)
#5 - 14 januari 2008 08:00
Jag använder bara PMDD och Easy Carbo.
Alla dessa vattenberedningsmedel som man "måste" ha tycker jag är litet onödiga, nitrivec kan dock vara bra att ha om man skulle få en spik
#6 - 14 januari 2008 08:37
Jag säger att inga "medel" behövs, vissa kan kanske underlätta uppstart, men annars så klarar man sig i de flesta fall utan.

Jag kör upp till 70% vattenbyte var 7:e dag och tilsätter INTE några som helst vattenberedningsmedel.

Men som alltid finns det undantag som bekräftar regeln.
#7 - 14 januari 2008 09:02
heeke skrev:
Jag säger att inga "medel" behövs, vissa kan kanske underlätta uppstart, men annars så klarar man sig i de flesta fall utan.

Jag kör upp till 70% vattenbyte var 7:e dag och tilsätter INTE några som helst vattenberedningsmedel.

Men som alltid finns det undantag som bekräftar regeln.

Det var duktigt med vattenbyte ;) Får man fråga varför så mycket?

Annars håller jag generellt sett med de övriga i att det i normalfallet inte behövs vattenberedningsmedel o dyl.

Däremot ska man väl säga att det som alltid beror på vilket råvatten man har, samt vilket vatten man eftersträvar och vilka typer av fiskar man håller osv... Själv använder jag grovsalt (utan jod) och bikarbonat till mina Malawiciklider för att få ett vatten som liknar det i naturen!
#8 - 14 januari 2008 09:07
jag använder normalt inte något alls mer än om jag får sjukdom i akvariumet och jag måste medicinera då tillsätter jag nitrivec för att få igång bakteriekulturen,ektozon använder jag när sjukdom upptäcks men inte annars. PMDD är det jag använder varje vecka annars.
#9 - 14 januari 2008 09:20
Hagi skrev:
Det var duktigt med vattenbyte ;) Får man fråga varför så mycket?

Upp till 70% men normalt runt 50%. Detta för att jag kör växtgödning enligt EI-pricipen (Estimative Index), där man mha 50% vattenbyte alltid vet att man inte akumulerar näringsämnen som inte gått åt under veckan. (Man hamnar alltid, vid vilken given tidpunkt som hellst, på mellan 0-200% av vad man doserar)
#10 - 14 januari 2008 09:27
Inga medel är nödvändiga.

Jag använder just nu endast Tropica Master Grow, har upptäckt att om jag inte gör det så blir flytväxterna vita på nolltid (kloros pga järnbrist, gissningsvis).
#11 - 14 januari 2008 09:38
Vattenbyte 1 gång i veckan direkt från kran, inga medel utöver växtgödning.
#12 - 14 januari 2008 09:40
Inga medel är nödvändiga för fiskarnas skull, om man har normalt klorerat kranvatten eller bra brunnsvatten som man testat och vet är ofarligt.

(Men jag skulle säga att PMDD är nödvändigt för att växterna ska må bra på lång sikt, om man inte har jordbotten.)

MEN, många kommuner har ammoniumsulfat i kranvattnet, istället för vanligt klor. Detta går inte att vädra ut genom att plaska med vattnet eller låta det stå i en hink. I dessa kommuner kan man ha vattenberedningsmedel för att vara snäll mot fiskarna, för säkerhets skull. Jag bor i en sådan kommun (Växjö) och upptäckte att fiskarna inte mådde bra efter vattenbyte, därför använder jag vattenberedningsmedel jämt nu. Så du kan ju ta reda på om din kommun har vanligt klor, eller ammoniumsulfat.
#13 - 14 januari 2008 09:49
Oj då!
Det här var verkligen inte svar jag hade räknat med, men possitiva=)
Jag är rädd att gälarna klibbar igen och imuniteten mot sjukdomar blir sämre om jag inte använder sera augutan.
Jag fick en fiskdöd på 5 fiskar på en vecka i höstas, fick lite nitrit då som jag skulle bota med nitritvek (vet inte hur det stavas). Fiskarna förtsatte att dö fast än dagliga vattenbyten och medicinering. När jag tillsatte sera auqutan så slutade det direkt.
#14 - 14 januari 2008 16:54
vi använder pmdd normalt och sen salt vid sjukdom.
#15 - 14 januari 2008 18:37
heeke skrev:
Upp till 70% men normalt runt 50%. Detta för att jag kör växtgödning enligt EI-pricipen (Estimative Index), där man mha 50% vattenbyte alltid vet att man inte akumulerar näringsämnen som inte gått åt under veckan. (Man hamnar alltid, vid vilken given tidpunkt som hellst, på mellan 0-200% av vad man doserar)

heeke: Ok, det är taget!

Man får vara lite försiktig om man har kommunalt vatten då det i många fall (i många kommuner) är väldigt mjukt vatten. Finns en risk för snabba pH-fall beroende av omständigheterna i karet om man inte gör något åt alkaliniteten.

Kommunerna strävar efter ett så mjukt vatten (fast med högt pH) som möjligt för att det skall vara bra för ledningsnät och hushållsmaskiner. Sådant vatten är högst onaturligt!
#16 - 15 januari 2008 15:38
Enligt innehållsdeklarationen så ska vattenberedningsmedel binda tungmetaller samt vara bra för fiskarnas slemhinnor.
Bullshit eller inte ....
Som ung akvarist för 20 år sedan provade jag att skippa vattenberedningsmedel men fiskarna blev lättare sjuka än då jag använde det. Om det berodde på vattenberedningsmedlet eller inte vet jag inte, men sedan dess så använder jag det för säkerhets skull.
Doserar efter mängden bytt vatten, inte efter total volym.
#17 - 15 januari 2008 17:55
Vi kan väl sammanfatta: Vattenberedningsmedel behövs inte, annat än i kommuner som har dåligt vatten, eller då brunnsvattnet är dåligt på något sätt. MEN vill man vara extra rädd om fiskarna så skadar det inte att tillsätta det.

Själv tror jag att kranvattnet BLIR bättre för fiskarna med vattenberedningsmedel. De klarar sig säkert utan, men kan alltså må lite bättre med medel i. Så vill man lägga pengar på det får man ju göra det om man vill, det skadar inte :)
#18 - 15 januari 2008 20:02
Kört utan vattentillsatser i snart 4 månader, märker ingen skillnad annat än till det positiva; det överlever fler räkyngel än tidigare.

//C
#19 - 15 januari 2008 21:00
Aha så då tar jag tillbaka: Det KAN skada med medel, men det kan också hjälpa. Bäst är att prova själv vad fiskarna eller räkorna verkar trivas bäst med :) Mina trivs onekligen bäst med vattenberedningsmedel och det antar jag beror på ammoniumsulfatet här i Växjö.

Så alla får väl göra som de finner bäst :)
#20 - 15 januari 2008 21:02
Använder inga vattenberedningsmedel och har aldrig gjort det heller. Och det var en väldans massa år sedan jag hade en sjuk fisk. Kan dock tänka mig att om man gör väldigt stora vattenbyten så kan det nog vara en fördel att använda något medel.
#21 - 16 januari 2008 00:40
t85207 skrev:
Enligt innehållsdeklarationen så ska vattenberedningsmedel binda tungmetaller samt vara bra för fiskarnas slemhinnor.

Bullshit eller inte ....

Som ung akvarist för 20 år sedan provade jag att skippa vattenberedningsmedel men fiskarna blev lättare sjuka än då jag använde det. Om det berodde på vattenberedningsmedlet eller inte vet jag inte, men sedan dess så använder jag det för säkerhets skull.

Doserar efter mängden bytt vatten, inte efter total volym.

Varför inte dosera efter total vattenvolym. Det gör man väl med alla mediciner?
Är det speciellt för ditt vattenberedningsmedel, eller är det efter hur det funkar för dig?:)
#22 - 16 januari 2008 00:52
Ser att det finns diskusar med i tråden, är inte de jättekänsliga. Jag trodde att de var stenhård koll på olika medel för dem.
Jag kan förstå om man kanske inte skulle lägga ner ngn jätteenergi på gyppys som är både lättodlade och billiga, men en dyrare fisk skulle jag preparera gärnet.
När jag skaffade mitt första akvarium som barn gjorde jag alltid ett månads schema där jag prickade av för varje vecka när det skulle i ngt (gjorde så enda tills jag avskaffade det för ngr år sedan). Lite väl överambitiöst vad jag förstår nu, men både fiskar och växter var mkt vackra.
#23 - 16 januari 2008 09:30
NÄR jag använder vattenberedningsmedel så doserar jag också efter mängden bytt vatten, man får anta att det vatten som redan finns i burken inte innehåller några mängder skadliga metaller och dylikt... Däremot så skadar det ju inte att dosera efter totala volymen, men det är ju inte gratis om man har relativt stora burkar (ex. 5dl till 1000L)

Men oftast använder jag bara vattenberedningsmedel vid mycket stora vattenbyten och vid start. Nu kan jag inte innehållsförteckningen i ex. Aqua Safe, vilken jag själv har använt genom åren, men den ska enligt uppgift ex neutralisera klor och tungmetaller, den tillför dessutom en del substanser som bland annat skall motverka stress, skydda gälar och dylikt på fiskarna

Just nu håller jag faktiskt på att försöka använda upp en 5L AquaSafe som jag haft liggande i en garderob i ett antal år, vet ej om det finns något "bäst före" på dem... men jag tänkte att det är lika bra att använda upp den nu i och med att jag har en ny vattenkälla som jag inte har full koll på ännu. Annars anser jag det ej nödvändigt att i normalfallet använda vattenberedningsmedel!

Annons