Vilka med scalarer?

#1 - 20 oktober 2007 17:29
Vilka fiskar går ihop med scalarer?
#2 - 20 oktober 2007 17:38
Många olika tetror som gärna har lite högre kroppsform, andra ciklider såsom paletter, bolivianer, nyckelhål osv, malar, you name it;)!
Nästan lättare att fråga om det är någon fisk du har tänkt dig, om just den går ihop med skalarer.
#3 - 20 oktober 2007 17:40
Jag skulle vilja ha fiskar som inte äter på växterna. Jag kan inte så mycket ännu om fiskar men har länge velat ha scalarer. Så ärligt så vet ja inte vilka fiskar jag tänkt mig hehe.
:)
#4 - 20 oktober 2007 17:50
Det viktigaste med skalarer är att karet har "rätt" mått, och speciellt att det är högt nog så de utvecklas med höga fina fenor. Det bör vara minst 45 cm högt, ännu hellre ännu högre.
Visst är de fina, men de kan även vara ganska så aggro i sitt beteende särskilt vid lekdags, och har man då ett väl fungerande par så är det mer eller mindre var dag;). I dessa fall kan det vara bra att ha lite tuffare fiskar som tar emot skalarernas utfall, och detta gäller även vid matdags då de är först på maten och sist ifrån den.
Det är bara att kolla runt vad du gillar och sedan höra efter om det passar ihop med dessa lekmaskiner:p.
#5 - 20 oktober 2007 17:59
Aha ja mitt är 40 cm högt..
Jo jag läste att de kunde vara de. Men det finns väl några fiskar som är ganska elaka dom också. Jag får fråga i butiken då :)
Tackar!
#6 - 20 oktober 2007 18:11
Det kanske inte är det ultimata med 40 högt, men det funkar.
Fiskarna som ska gå tillsammans med skalarerna behöver inte vara elaka, men tuffa nog att stå emot deras attacker. Skaffar man för veka fiskar, som tex en del dvärgciklider är risken stor att de blir jagade till ett hörn och får stå där med dumstruten i handen och skämmas;), och då särskilt vid matdags.

Om jag vore i dina kläder så prova att fråga personalen i affären vad de tycker och sedan ställer du samma fråga här. Risken är ganska stor att svaren inte stämmer överens, lite beroende på hur gärna de vill sälja fisk till dig. Hoppas att jag har fel, men det är många som har gått på minor när de litat på affärerna.
Såg senast idag när en köpte växter till sitt akvarium och ville ha något i framkanten på karet och försäljaren tyckte att han skulle ha en viss växt, och dessa var sumpväxter som inte kommer att se likadana ut om ett par veckor utan kommer att ruttna bort.
#7 - 20 oktober 2007 18:37
Jo jag har varit med om det några gånger att man fått helt fel info. Så irreterande, och speciellt när man är så okunnig som jag är.
Men jag ska forska lite i det då :)

Annons