Vilka material är bra för att göra hemmagjorda bakgrunder?

#1 - 10 april 2005 17:53
Tjo

Jag har några små frågor angående en bakgrund jag har planerat att göra till mitt nya 222 L akvarium.

Vilka material jag bör använda är väl den första frågan.
Är frigolit helt ofarligt för fiskarna om jag placerar bakgrunden på insidan av akvariumet? Isf, vilken typ av frigolit bör jag använda?

Nästa fråga, vad för typ av färger kan jag använda som inte är skadliga för fiskarna på något sätt?

Nu lite om planen,
den är väl att bygga en typ av stenvägg i frigolit som bakgrund, sedan något "arm" som sträcker sig över till andra fönsterväggen, eller till en av sidoväggarna.
Antar att jag kommer på mer när jag väl sitter och bygger, fast just nu vore det mest trevligt att kunna sätta igång ;)

Tack på förhand.

/Kisho
#2 - 10 april 2005 21:01
frigolit går fint att använda i akvariet.
#3 - 10 april 2005 21:18
Lackar gör du med vattenbaserad 2-komponentslack.
#4 - 11 april 2005 00:05
Tackar :cool:
#5 - 11 april 2005 04:35
#6 - 14 april 2005 18:43
Tack så mycket kentk. Det där var väl mer eller mindre precis vad jag behövde. Nu ska det byggas och formas.

/Kisho
#7 - 7 maj 2005 20:01
Jag fick inte länken att funka??
Jga har också till slut et nytt akvarium weee! 170 liter lyckades jag snacka igenom med maken.
Jag vill bygga en bakgrund, jag vill att det ska vara lite buckligt så jag kan sätta värmaren och filterröret bakom. Bra basmaterial? Och bra design material? Har funderat på skiffer (har lite från Tännforsen), kork, lekakulor. Kan man änvända det? Silikon för att klistra fast et antar jag. Det ska bli en bakgrund till ett sällskapsakvarium med mycket växter. Vad skall man låta bli att använda?
#8 - 7 maj 2005 23:12
länken funka felfritt för mej med firefox.

när jag får köpt ett större kar komemr jag ta skiffer och silikona upp det på plexiglas med lite terasser och liknande.

plexiglaset kommer jag ha då jag inte vill ha silikon fläckar på glaset för dom går nämligen inte alltid bort.
kan ta frigolit också men plexiglas är mer stabilt och tunnare.
#9 - 8 maj 2005 08:47
Men hur sätter man fast bakrunden då limmar man inte eller nåt?
#10 - 8 maj 2005 08:52
[QUOTE=pettersson206]Men hur sätter man fast bakrunden då limmar man inte eller nåt?[/QUOTE]

Tror de flesta använder silicon, glassilicon?
Rätta mig gärna om jag missuppfattat :)
#11 - 8 maj 2005 09:53
plexiglaset ställer man på botten och fixar nåt på ovansidan som håller fast det bara.
till exempel små minitvingar.
mej spelar det ingen roll för sånt ser inte jag eftersom det är bakom ljusrampen ändå.

finns akvariesilikon okså.
kostar 49kr tuben på clasohlson.
#12 - 23 augusti 2005 10:07
[QUOTE=kentk]Här kan du hämta inspiration :)

http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=283&Itemid=0[/QUOTE]

Tänkte bygga en bakgrund jag också. Tar därför befäl över denhär tråden en stund (känns onödigt med fler?!)
Bakgrunden i denna länken tycker jag är väldigt vacker. Är något i den stilen jag hade tänkt (försöka) göra. Men här skriver de inget om någon lack på putsen? Behövdes inte det?! Såvitt jag förstår är det lacken som är den stora kostnaden i att göra en egen bakgrund? Akvariet jag har är relativt litet, 79x42 (136l). Sparar väl inga större summor pengar mot att köpa en färdig, men det är ju roligare att göra en egen. Sen sparar jag gärna alla kronor jag kan.

Vore tacksam för snabbt svar. Tänkte ev. köpa frigolit efter jobbet.
#13 - 29 augusti 2005 21:07
Jag skulle inte använda vanlig frigolit till en bakgrund utan en cellplast med finare porer, t ex den lila varianten dom säljer på bauhaus. Mycket lättare att jobba med.
#14 - 29 augusti 2005 21:46
Som lack så funckar Nordsjös Epolan V 2-komponents lack alldeles utmärkt* och är inte svindyr som vissa andra...

* Har funkat för mig och mina något udda bakgrundsbyggen (kan ses i min zoon)

Något som jag märkt är att jag blev lite ivrig ibland under byggandet... så ta det luuugnt och metodiskt så ska det nog gå utmärkt.

ang. utstickande delar så är det viktigt att tänka på att frigolit vill upp och att det därmed kan vara riskabelt... e ju inte kul om en utstickande del bryts av och flyter upp...
#15 - 29 augusti 2005 22:02
[QUOTE=sammy]* Har funkat för mig och mina något udda bakgrundsbyggen (kan ses i min zoon)[/QUOTE]

har du samma nick på zoonen som här ?
#16 - 30 augusti 2005 13:12
Funkade bra med frigolit! Visserligen blev det inte så jättejämnt på vissa ställen, men när jag kletat på cement på det så ser det bra ut tycker jag. Inga "frigolitbubblor" någonstans, och en sten ska ju vara något ojämn också. Så jag tyckte det funkade ypperligt.

Vad är det för vits med att lackera bakgrunden man gjort? Är det bara för att få en "finare" yta eller?
Jag använde "Rep och Fix" från Bostik till min bakgrund. Ringde precis till deras kundtjänst och frågade hur det skulle fungera under vatten. De sa att det inte skulle vara några problem. Man bör låta det härda lite längre än vad det står på förpackningen. I mitt fall har jag ca 2cm på de tjockaste ställerna, han sa 3-4 dagar, kanske en vecka för att vara på den säkra sidan. Annars så härdar cement även under vatten, så det skulle inte vara några större problem. De tillsätter inga gifter i deras produkt. Men han rekomenderade mig att spola av bakgrunden innan jag häller i vatten i akvariet. Om det mot förmodan skulle finnas gifter så är det på utsidan. Han var lite osäker på vad som räknas som gift för "de små rackarna", men för människor är det inget som är särskilt giftigt. (Säkert därför man ska använda hanskar och mask när man jobbar med det? :P)

Har blandat i olika pigment i min cementblandning och låter den härda i 3-4 dagar innan jag stoppar ner den i akvariet. Alltså ingen lack på denna! Någon som har några invändningar? Gör jag fel? ;)
#17 - 30 augusti 2005 13:22
är väl en massa kalk i husfix som höjer ph och kh
#18 - 30 augusti 2005 13:37
Något som påverkar miljön så mycket då? Den guiden om att göra bakgrund här på zoopet säger ju inte heller något om lack.
#19 - 30 augusti 2005 15:10
Att lacka bakgrunden handlar om att skydda den mot slitage och ev malar som kan gnaga på den. En annan sak är som sagt att den höjer ph värdet i vattnet utan lack. Så lack eller inte beror mycket på vilka fiskar du har tänkt att ha där och vilken miljö de trivs i. Sen bör man nog låta bakgrunden stå i vatten några dagar med många vattenbyten innan man sätter i de första testpiloterna oavsett om man använder lack eller inte.
Bilagor:
#20 - 31 augusti 2005 11:31
Då lackerar vi den!
Köpte en burk "Nordsjö Celco - Möbel & Panellack". De i färgbutiken var rätt tveksamma till vilken man skulle välja. Jag sa "Nordsjös Epolan V 2-komponents lack" som någon rekomenderade mig till här. Men de sa att det inte skulle vara någon skillnad mot den lacken jag köpte. De har ungefär samma motståndskraft mot väta, däremot är den jag köpte lite lättare att använda. Med Epolan är det lätt att få vita missfärningar sa de.
Denna lacken är oljebaserad, men när den har härdat så ska den inte avge några farliga ämnen sägs det. Den härdar på 8h, så 3-4 dagar bör ju vara mer än tillräckligt.
#21 - 31 augusti 2005 11:40
Oljebaserad (naftalatbaserad) möbellack är inget jag skulle stoppa ner i akvariet. Det står inte emot att vara under vatten, att tåla lite vattenstänk är en helt annan sak. Märkligt råd du fick i butiken.

Jag väljer Epotex akvarielack när jag lackar bakgrunder, en del Epolan 2-komp golvlack. Det viktiga är att använda ett lack utan lösningsmedel som tål vatten efter härdning.
#22 - 31 augusti 2005 12:30
hmm. i butiken sa de tvärtom. En oljebaserad står emot vatten bättre än vad en vattenbaserad gör. Däremot så är det som sagt lättare att få vita fläckar om man använder en vattenbaserad.
Enligt de i färgbutiken så finns det ingen klarlack som är gjord för att vara under vatten. I så fall är det någon speciell akvarielack säger de.
Hittade även Epolan 2-komp golvlack i butiken som sagt, men det skulle inte vara någon skillnad. Vet inte vem man ska lyssna på? ;)
De bör ju veta hur de olika lackerna fungerar, däremot vet väl folket här mer vilka lacker som funkar bra i akvarie.
Men enligt 3 butiker så ska oljebaserad lack inte vara giftigt att ha i akvariet. När den är härdad så avger den inga gifter. Däremot är det ingen som vet hur bra det står emot att vara under vatten.
#23 - 31 augusti 2005 12:36
Varför inte köra på de alternativ som fungerar i praktiken, testat av hundratals akvarister innan? Epotex eller Epolan golvlack, båda är 2-komponent epoxilack. De fungerar bevisligen. Däremot har jag aldrig nånsin hört nån som använt möbellack med lyckat resultat.

Vem du ska lita på är upp till dig själv.
#24 - 31 augusti 2005 12:42
Här hittar du Epotex akvarielack. Går att beställa mot postförskott direkt från Epotex om du inte hittar nån återförsäljare nära dig.
#25 - 31 augusti 2005 13:01
Tycker mig ha läst att folk har både bra och dåliga erfarenheter utav den ;)
När butiken säger att det inte är någon skillnad så tänkte jag att de bör veta sånt..
Men om det är så att väldigt många har använt den med bra resultat så byter jag givetvis min burk oljebaserade lack mot epolan :)
En annan anledning till mitt val av Celco var orden "ingen skillnad under vatten" samt 150 kr billigare ;). Men ÄR det skillnad så snålar jag givetvis inte, inte mer än att jag inte vill köpa epotex akvarielack ;). Gör man en bakgrund till ett stort akvarie så är ju inte kostanden så stor. Men mitt akvarie är bara 79x42mm, så en hemmagjord bakgrund + epotexlack skulle bli dyrare än att köpa en färdig ;)
#26 - 31 augusti 2005 19:16
Om du nu inte litar på Zoopets samlade bakgrundsbyggarkompetens (det är många här som lackat bakgrunder, sök på lack och bakgrund i forumet) så ska du ju givetvis köra ditt race. Erfarenheter och kunskap kan alltid ifrågasättas om man vill det, det är så nya rön och ny kunskap kommer fram.

Känner du att färghandlarn är en klippa på giftfri lack som ska vara under vatten i en biologiskt fungerande akvariemiljö så skulle du ju kunna använda det förtroendet till att testa möbellacken och redovisa resultatet här. Alltid blir väl nån klokare av det. ;)

Ett sista råd på vägen bara, att ta genvägar och köra en billig oprövad lösning kan bli dyrt i slutändan. Sug på den och tala om för oss vilken lack det blev och vad som hände sedan.
#27 - 31 augusti 2005 19:47
det behövar inte att vara lösningsfri.jag har lackat min bakgrund med en 2 komp.lack för båtar,har haft den drygt 1 år,utan problem

mvh janne
#28 - 31 augusti 2005 20:48
100.000.000 flugor kan inte ha fel! Skit är gott! ;)
Skämt å sido. Visst litar jag på Er, men jag tycker att alla verkar ha sin åsikt. Nu när jag i efterhand sökte lite flitigare och även läste äldre trådar så verkar många ha lyckats med epolan lacken.
Färgbutiken visste som sagt inte vad som lämpar sig till akvarium. De kunde endast komma fram till vilka som står emot vatten bäst, samt vilka som är minst giftiga. De kom fram till att en oljebaserad lack som har fått härda riktigt inte bör avge några större mängder gift. De i konstnärsbutiken (där jag köpte pigment) resonerade på samma sätt. Bägge var lite skeptiska till en vattenbaserad lack för att den förmodligen lättare löser upp sig i vatten, samt inte är lika tålig mot det (?).
Ringde även till Nordsjö och frågade dem vad de ansåg skulle vara bäst. De rekomenderade INTE en oljebaserad lack för att den avger mycket mer gifter än en vattenbaserad. "Den avger mer gifter än vad man tror... under mycket längre tid än man tror". Dock säger de att epolan också avger gifter, men inte alls lika mycket som en oljebaserad. De vågade inte garantera att någon skulle fungera bra, men de trodde mest på epolan.
Bytte min oljebaserade fiskdödare mot epolan :). Står här på köksbordet och väntar på att sista lagret husfix ska härda. Imån ska här lackas!

Varningstexten på epolan var lite skrämmande förresten. "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."
På bilden är det äevn ett dött träd samt en död fisk ;). Det är väl dock i flytande form som den är så giftig. När den väl har härdat och "lakats ur" så är den säkert inte så giftig. Bevisligen inte eftersom folk använder den till sina bakgrunder? ;)
#29 - 31 augusti 2005 21:57
"Varningstexten på epolan var lite skrämmande förresten. "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."
På bilden är det äevn ett dött träd samt en död fisk ;). Det är väl dock i flytande form som den är så giftig. När den väl har härdat och "lakats ur" så är den säkert inte så giftig. Bevisligen inte eftersom folk använder den till sina bakgrunder? ;)"

Det står det på epotex också, så det gäller flytande lack och inte härdad. Jag hade större framgång med nordsjö epolan v tjocklack än med epotex men det berodde nog på att blandningen kanske inte blev exakt eller att jag la två lager...
#30 - 1 september 2005 05:04
Jag kom just på en sak så här efter ett 13 timmars nattskift.

Jag har hållt på en del med modellbygge. Och då kan man använda sig av byggskum för att tillverka egna delar. Byggskum är nog mer lättarbetat än frigolit. Vet dock inte om det är giftigt, men man skulle ju då kunna göra en "form" som man sprutar fogskummet i, alternativt klä akvariet i gladpack liknande och sedan gjuta direkt i. Bara en tanke... Återkommer någon dag då jag är piggare :)
#31 - 1 september 2005 06:18
Japp, polyuretan har använts tidigare för att bygga bakgrunder till akvarium.

Och ett sista slutord från mig vad gäller lack, klart att man kan misslyckas med Epotex likaväl som med Epolan. Gör man fel vad gäller blandning eller härdningstid så kan det gå åt fanders oavsett vilken lack man väljer. Men gör man rätt så funkar det med båda, bevisligen genom många akvaristers erfarenheter. Självklart. Och alla 2-komponent lacker är giftiga innan de har härdat. Dock är jag mycket tveksam till att det på Epotex-flaskorna står
"Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

som ovj78 säger. Det är inget jag har sett och tvärtom står det på Epotex beskrivning av lacken:
NM Akvarielack FS 023/80 är ett lösningsmedelsfritt tvåkomponent epoxisystem helt fritt från fenol, kresol och andra tillsatsmedel som i uthärdat tillstånd kan verka som gift på akvariefisk och andra djur.

vilket är helt tvärtemot det påståendet.
#32 - 1 september 2005 06:52
Jepp.. blir nog bra hoppas jag. Modifierade min bakgrund lite igår, ska slabba på lack ikväll! :)
Nordsjö sa att jag skulle kleta på ETT tjockt lager med lack. Men som jag förstår det så är det väl bättre att köra med tunna lager?
Tänkte blanda 50/50 ur 1l burken jag köpte och köra ett tunt lager ikväll. Sen blandar jag ihop resten i morgon och lackar ett till tunt lager.
#33 - 1 september 2005 09:23
Jag har för mig att jag läste det på behållaren och reagerade men å andra sidan vilket lack är inte skadligt i ohärdad form?

"NM Akvarielack FS 023/80 är ett lösningsmedelsfritt tvåkomponent epoxisystem helt fritt från fenol, kresol och andra tillsatsmedel som i uthärdat tillstånd kan verka som gift på akvariefisk och andra djur. "

Det är ganska oväsentligt eftersom lacken uppenbarligen inte är farlig i härdad form vilket epoxi epolan v inte heller är.... Åtminstone inte så att ngn har märkt det än. Både lackerna verkar ju användas till samma sak också, dvs flinggolv mm.
#34 - 1 september 2005 11:49
Jo, precis. Det ska nog gå bra hoppas jag :)
Min nästa fråga är väl filter... Vart köper man det billigast? Tyckte nån surrade om bauhause? Dock har jag inget sådant här i närheten (jönköping/nässjö). Finns det något annat ställe man kan köpa det?
På Torpa Zoo här i jönköping skulle de ha 50 kr/kvdm för 5cm tjock filtermaterial. När jag ifrågasatte priset (en kollega till honom hade tidigare sagt 37 kr för 1dm tjockt material) så kollade han upp det och sa 25kr/kvdm.
Den biten jag behöver (40x50) skulle alltså kosta 400 kr. Känns rätt mkt för en liten bit filter. På pwss kostade 50x50x5 190 kr. Men då måste jag vänta samt betala frakt på det.

Annons