Vilka malar till yngelakvarium för guppy, bl. molly och platys?

#1 - 14 mars 2011 00:46
[SIZE="3"]Hej!
Jag har ett 90 l akvarium som startades för en vecka sedan och som är tänkt att ha som yngelakvarium för kommande yngel.

Akvariet drivs av ett bottenfilter och där är bra vattencirkulation och värdena på vattnet är bra. (tror jag) Tog vatten ca 60 liter från mitt stora akvarium och fyllde på resten med nytt vatten och beredningsmedel.

Ph:6,8
nitrit:0
nitrat:0
temp:25,5

Förra veckan la jag ner 2 pansarmalar och nu har jag 2 guppyhonor, 2 guppy och 2 bl. mollys där också som jag tog från det andra akvariet.

Ska ta väck dom när det kommer yngel sen dom är där bara för att fylla ut det lite.

Vad kan man ha för malar i akvariet som städar där inne. Räcker det med de två pansarmalarna eller ska man ha fler eller några andra sorter?

Är värdena bra för att vara ett yngelakvarium?

Vore tacksam om någon kunde svara. Mvh Madde [/SIZE]
#2 - 14 mars 2011 07:26
Du kan väl köpa (ancistrus) du kan också odla dom. Hanen har skägg på munnen men honan inget alls. det ska vara många hål och grottor i akvariet. Så du kan lägga alla ynglen där med Ancistrus. Jag är inte säker om vuxna Ancistrus äter guppy,platy,molly yngel. Jag menar att du kan lägga Ancistrus yngel med andras yngel:)
#3 - 14 mars 2011 07:27
Det blir jo en riktig yngel akvarium
#4 - 14 mars 2011 10:48
Ja tyvärr så är jag inte ute efter att odla på malarna utan vill bara ha något som kan rensa upp lite i akvariet.

Finns det inga andra malar man kan ha med ynglena och som inte äter upp dom?
#5 - 14 mars 2011 10:56
behöver nog inte nån mal där i karet. du kan hålla rent själv. jag har inga andra fiskar än just ynglena i mina yngelkar.

har yngelkar från 15L upp till 170L o inga malar eller så. så skitigt blir det inte.
#6 - 14 mars 2011 12:20
Snäckor är ju annars bra städare!
#7 - 15 mars 2011 16:25
Okej!

Kan alla yngel vara i samma akvarium då eller ska man dela upp de så att varje sort är för sig i olika akvarium?

Får mest guppy, black molly och platyyngel men har även skalaryngel...
#8 - 15 mars 2011 17:33
Guppy molly och platy kan vara i samma kar men är osäker på scalare.
Föresten hur odlar man scalare jag kan inte gem föra hona och hane.
Och hur dom leker.
#9 - 15 mars 2011 18:35
det är typ omöjligt att se skillnad på hone o hane bland scalarer innan de leker. bästa är att ha en grupp o låta dom para ut.
men tänk på att du måste ha ett kar som är minst 50 cm högtom du ska ha scalarer.

har du scalare Ali? hur stort är ditt kar?
#10 - 15 mars 2011 19:16
I mitt 200l-kar har jag 3 skalarer. 2st honor och en hane. 2 av dem är ett par och la ägg förra veckan och nu finns det 6 yngel kvar... :) Den sista skalaren blir utstött från paret och jag skulle vilja köpa en hane till den för att den inte ska bli ensam..
#11 - 16 mars 2011 16:01
hannesc skrev:
det är typ omöjligt att se skillnad på hone o hane bland scalarer innan de leker. bästa är att ha en grupp o låta dom para ut.

men tänk på att du måste ha ett kar som är minst 50 cm högtom du ska ha scalarer.

har du scalare Ali? hur stort är ditt kar?

Jag har 2styck men dom bråkar hela tiden. Min akvarium är 110L
Hur visste madelajn att han hade 2honor och en hane.

madelajn skrev:
I mitt 200l-kar har jag 3 skalarer. 2st honor och en hane. 2 av dem är ett par och la ägg förra veckan och nu finns det 6 yngel kvar... :) Den sista skalaren blir utstött från paret och jag skulle vilja köpa en hane till den för att den inte ska bli ensam..
#12 - 16 mars 2011 20:38
Jag vet att det är 2 honor och en hane då två av dem har lagt ägg och den andra kom efter och befruktade dem. Exakt nu lägger min ena hona ägg.. =)
#13 - 17 mars 2011 15:50
så om jag hade haft en hona och en hane scalare så skulle jag har fått yngel nu?
#14 - 17 mars 2011 15:54
inte säkert alls.
#15 - 17 mars 2011 16:05
har haft dom i 2 år
#16 - 17 mars 2011 16:10
beror på om de trivs eller ej.många parametrar som spelar in
#17 - 31 mars 2011 14:59
Räkor

Jag har räkor i mitt yngelkar.
Funkar dunder.
Dom städar bra, och när dom ynglar av sig (heter det så när räkor får ungar?) så kan guppy ynglen äta deras. :)
#18 - 1 april 2011 15:42
Hejsan! Först vill jag bara säga att de flesta mindre malar plus alla typer av "sugmalar" funkar med guppy, både vuxna och guppyyngel. Jag tycker det är trevligt med pansarmalar, så jag tycker definitivt att du skall ha några där, men de är "stimfiskar", så minst 4-5 stycken bör de i så fall vara. Ancistrus äter inte levande guppy, varken yngel eller vuxna, men sjuka/döda guppy slinker med lätthet ner.

[COLOR=blue]Sedan vill jag vänligen be er att hålla trådarna "rena", håll er till det ämne som tråden från början handlade om, vill ni sedan ställa frågor om t.ex. scalarer så ställ dessa frågor i rätt forum (sydamerikanska ciklider!), den här avdelningen handlar om levandefödare, inget annat![/COLOR]

God helg!
#19 - 2 april 2011 20:06
Okej tack tummen.. Just nu är där 4 octocinclus och 4 pansalmalar där i tillsammans med ca 250 guppyyngel (ca 1-3 veckor gamla) och 50 platyyngel (ca 1 vecka gamla) och nu håller en platy på att yngla igen.... Kommer bara fler och fler yngel för varje vecka.... :D
#20 - 2 april 2011 22:17
Jag har nyss startat ett yngelakvarium och funderade på samma sak. Har fått tips om äppelsnäckor men blivit varnade att dom lätt kan föröka okontrollerat så vet inte riktigt vad jag ska ha som "städare. Efter att läsa denna tråd låter pansarmalar som ett bra val. Ska man bara ha pansarmalar i karet eller är det bra att ha både pansarmalar och ancistrus?
#21 - 3 april 2011 12:25
äppelsnäckor förökar sig inte okontrolet. de lägger ägg utanför karet så det är rätt "avancerat" för att få dom att föröka sig. så de funkar kanon som städare
#22 - 3 april 2011 15:16
Dessutom krävs att man fått (minst) en av varje sort om äppelsnäckorna ska försöka sig. Jag har 4 äpplen i 150 l och 3 äpplen i 40 liters. Antalet äggklasar = 0. (Jag har beställt 10 till äpplen, det vore väl själva f*n om de inte skulle få till det då).

Men som hannesc skrivit så äpplena lägger en äggklase på glaset ovanför vattenytan. Så vill men inte ha snäcklingar, så tar man endera bort äggklasen och kastar - eller så har man såpass mycket vatten i karet att de inte kan/vill lägga ägg.

Är väl den snäcka som är bland de absolut enklaste att - om man vill det - slippa förökning av.
#23 - 6 april 2011 14:34
Nu har tråden spårat ur lite grann, inte helt, men det handlade om vilka MALAR som passar tillsammans med guppy etc., inte övriga djur som kan användas som städare!

[COLOR=red]Hur går det, vad har du valt?[/COLOR]

Annons