Vilka malar till Malawi?

#1 - 27 oktober 2005 21:05
Jag är ganska ny när det gäller Malawi. Jag har några ancistrusar som går tillsammans med mina ciklider. Finns det några malar som man hellre ska ha tillsammans med cikliderna? Finns det några malar naturligt i Malawisjön?
#2 - 27 oktober 2005 21:17
Malawisjön är knappast något mal-Mekka. Främst finns arter ur familjen Clariidae, men också Amphiliidae, Bagridae och Mochokidae. Vad jag förstår är ingen någon effektiv, slitstark algätare. Så du får nog göra som de flesta verkar göra - ha Ancistrus och blunda för att det inte är så biotopriktigt.
#3 - 27 oktober 2005 22:44
stämmer bra har själv skäggmunsmal, l144a (Ancistrus dolichopterus) med mina malawisar funkar jätte bra. finns säkert fler bra altenativ
HazelCR
#4 - 28 oktober 2005 03:53
[QUOTE=Nicke Lilltroll]Jag är ganska ny när det gäller Malawi. Jag har några ancistrusar som går tillsammans med mina ciklider. Finns det några malar som man hellre ska ha tillsammans med cikliderna? Finns det några malar naturligt i Malawisjön?[/QUOTE]

Jag har funderat på denna fråga också och ställt frågor på olika ställen. Om jag försöker mig på en sammanfattning av de svaren jag fått så blir det så här.

Väldigt många malar kan anpassa sig till Malawivatten. Malarna skall ej vara för små, som t.ex Corydoras. Välj L-malar, då blir de oftast stora nog, men t.o.m. för stora ibland. Läs på om storlek. Om malarna blir alltför stora, så kan de vara ivägen och störa malawisarnas lek.
Välj heller inte malar som har för alltför mycket spröt. De kan anses vara ätbara eller iaf tuggbara för malawisarna. (Ancistrus fungerar trots spröten)
Ha inte för många malar som äter mycket alger. Algerna är ju Malawifoder också. Om du endå vill ha många malar, så tänk på att de "tar också mycket plats". Jag menar att du får ha färre malawisar i akvariet. Malarna skitar ned rejält och de skall ha sin del liter av akvariet de också.
Om man vill försöka få lek på malarna, så är malawikaret inte alls lämpligt. En betydligt lugnare miljö och kanske andra vattenvärden behövs.
Men egentligen är det väl bara den här som är biotopriktig Synodontis nyassae, eller finns det verkligen fler?

Jag kan väl tillägga att jag själv inte följer allt det som är uppräknat i mitt val av malar. Plånboken bestämmer mycket också. Jag har ancistrus, joselimaianus, gibbiceps, långsträckta pansarmalar, clown pleco P. Maccus i mina malawiakvarium.
#5 - 28 oktober 2005 07:56
Jag tror att jag har 4 eller 5 ancistrusar. Vilken art vet jag inte eftersom jag bara har köpt dem under namnet ancistrus. Att jag frågar är för att det skulle varit lite kul att ha malar från Malawi. Jag har inga problem med alger och malarna jag har verkar inte bry sig om det lilla som finns utan käkar hellre fiskmaten. Om jag nu ska satsa på malawimalar vilken art ska man då välja som inte kostar en förmögenhet?
#6 - 28 oktober 2005 08:06
av dom ja kommer på så äter cikliderna mer alger än malarna...
#7 - 28 oktober 2005 20:29
Kommer en mal från Malawisjön att störa mina ciklider så att de inte vill leka? Ska man skippa malar helt eller det kan vara bra att ha för att äta upp matrester mm?
HazelCR
#8 - 29 oktober 2005 03:28
[QUOTE=Nicke Lilltroll]Kommer en mal från Malawisjön att störa mina ciklider så att de inte vill leka? Ska man skippa malar helt eller det kan vara bra att ha för att äta upp matrester mm?[/QUOTE]

Jag tror inte det är någon större fara med det. Men som jag redan skrivit, kan du ju undvika stora malar eller vara beredd på att sälja/skänka bort dem, när de blivit över 25 cm.

Jag läste att Synodontis nyassae gärna vill vara i närheten av en lek för att försöka snappa åt sig ett romkorn, men malen skall ha svårt att hinna med att göra det, enligt artikeln.

I mitt 540 liters har jag fyra arter malawi. Tre av dem, mbunas, leker regelbundet trots 20 cm malar. Fisken som inte leker är blå delfin, men de är för små än.

Annons