[QUOTE=Nicke Lilltroll]Jag är ganska ny när det gäller Malawi. Jag har några ancistrusar som går tillsammans med mina ciklider. Finns det några malar som man hellre ska ha tillsammans med cikliderna? Finns det några malar naturligt i Malawisjön?[/QUOTE]
Jag har funderat på denna fråga också och ställt frågor på olika ställen. Om jag försöker mig på en sammanfattning av de svaren jag fått så blir det så här.
Väldigt många malar kan anpassa sig till Malawivatten. Malarna skall ej vara för små, som t.ex Corydoras. Välj L-malar, då blir de oftast stora nog, men t.o.m. för stora ibland. Läs på om storlek. Om malarna blir alltför stora, så kan de vara ivägen och störa malawisarnas lek.
Välj heller inte malar som har för alltför mycket spröt. De kan anses vara ätbara eller iaf tuggbara för malawisarna. (Ancistrus fungerar trots spröten)
Ha inte för många malar som äter mycket alger. Algerna är ju Malawifoder också. Om du endå vill ha många malar, så tänk på att de "tar också mycket plats". Jag menar att du får ha färre malawisar i akvariet. Malarna skitar ned rejält och de skall ha sin del liter av akvariet de också.
Om man vill försöka få lek på malarna, så är malawikaret inte alls lämpligt. En betydligt lugnare miljö och kanske andra vattenvärden behövs.
Men egentligen är det väl bara den här som är biotopriktig Synodontis nyassae, eller finns det verkligen fler?
Jag kan väl tillägga att jag själv inte följer allt det som är uppräknat i mitt val av malar. Plånboken bestämmer mycket också. Jag har ancistrus, joselimaianus, gibbiceps, långsträckta pansarmalar, clown pleco P. Maccus i mina malawiakvarium.