Vilka malar rekommenderar ni!

#1 - 28 januari 2005 13:50
Hej!

SKa köpa malar till mitt 105 liters akvarium! 3 små borde väl vara lagom? Nu är frågan vilka malar som går bra ihop och som inte gillar att bita på andra fiskar. klart jag kan skaffa 3 botia striata som gillar att gå tillsammans, men jag skulle helst ha 3 olika. någon som har förslag på några som går bra ihop som inte blir större än ca 13cm?

/mattias
#2 - 28 januari 2005 19:40
3 ancistrus skulle kunna innebära problem så småningom ifall de börjar bråka med varandra.

Vad tror du om otocinclus?
#3 - 28 januari 2005 20:05
Varför just tre?
Ett par anscistrusar räcker, och så ett litet stim pansarmalar.
mvh Daniel
#4 - 28 januari 2005 20:13
Men om man kombinerar olika malar inom botiafamiljen, kan de gå ihop och trivas med varandra eller måste de vara samma botia man har?
#5 - 28 januari 2005 21:40
[QUOTE=matto]Men om man kombinerar olika malar inom botiafamiljen, kan de gå ihop och trivas med varandra eller måste de vara samma botia man har?[/QUOTE]
Botior är inga malar. Och jag vet att andra har annorlunda erfarenheter, men jag tänker aldrig kombinera botior och malar. Botior är stimfiskar, och ska alltså hållas med andra av samma art.
mvh Daniel
#6 - 29 januari 2005 13:42
Precis som daniel60 skriver är botior inga malar, deras släkte heter grönlingar på svenska. Där hamnar en hel massa fiskar; även tex kuhliin mfl.

Jag missförstod dig därför i din ursprungliga fråga och trodde att du ville ha tre malar utöver botiorna, därav mitt kanske lite konstiga svar.

Vad vill du att dessa fiskar ska göra? Äta alger? böka runt? eller mest vara snygga?
#7 - 31 januari 2005 06:46
[QUOTE=ch1mpy]Precis som daniel60 skriver är botior inga malar, deras släkte heter grönlingar på svenska. Där hamnar en hel massa fiskar; även tex kuhliin mfl.

Jag missförstod dig därför i din ursprungliga fråga och trodde att du ville ha tre malar utöver botiorna, därav mitt kanske lite konstiga svar.

Vad vill du att dessa fiskar ska göra? Äta alger? böka runt? eller mest vara snygga?[/QUOTE]

De ska hålla snyggt på botten och vara snygga! Sen ska de gå bra ihop och inte vara onda på andra fiskar (inte bita fenor alltså)
#8 - 31 januari 2005 11:39
Gibbiceps om du vill hålla algerna borta.
#9 - 31 januari 2005 13:21
förlåt men jag hoppas att bottes skojar när han rekomenderar gibbiceps? Jag skulle ha skaffat ancictrus. Blir ca 10 cm, snälla duktiga fiskar.

Annons