Vilka malar och andra fiskarpassar ihop med Malawi

#1 - 26 november 2003 08:48
Skall skaffa mig ett Malawikar och undrar vilka andra fiskar + vilka malar (algätare) som skulle trivas i ett Malawivatten

Nybörjare ...
#2 - 26 november 2003 08:54
Problemet med algätande malar bli ju om du har för högt ph så kommer dom att dö. Provade med ancistrus i mitt tanganyika kar med dom dog där :(. Personligen tycker jag att man igentligen inte ska blanda fiskar från olika ställen utan kör med bara malawi. Fast är min åsikt bara.
#3 - 26 november 2003 08:56
håller med wenger om att man inte ska blanda men det är ju en smaksak dock vet jag många som har ancistrusar i sina malawi kar utan några problem så sånna kan du ha.
#4 - 26 november 2003 10:31
Jag har Ancistrus i mitt Malawi-kar utan problem. Jag vet att det finns de som även har (andra) L-malar tillsammans med Tanganyika eller Malawi...men det kan jag inte uttala mig om hur pass bra det går...
#5 - 26 november 2003 10:56
De överlever väl, men trivas lär de nog inte göra...
#6 - 26 november 2003 14:46
långsträckt pansarmal :) har funkat bra för mig ialla fall
#7 - 26 november 2003 15:07
Jag har tre synodontis och en plecovariant i mitt 900liters malawi. Funkar kanon.
#8 - 26 november 2003 15:22
Ursprungligen skickat av Haplo

långsträckt pansarmal :) har funkat bra för mig ialla fall

Kanske inte för att det är optimalt för dom, snarare för att dom tål allt.

Nej blanda inte. mbunas äter tillräckligt med alger. Och det finns ingen anledning att kompletera med fiskar från andra delar av världen efterssom alla färger är representerade i malawi sjön.
MVH
Magnus
#9 - 27 november 2003 12:27
De överlever väl, men trivas lär de nog inte göra...

Jag har faktiskt fått lek på ancistrus i ett 375 liters malawikar som jag hade för ett bra tag sen.

här är de genomsnittliga vattenvärdena jag hade:

pH 7,9
dKH >20°
NO3 15

Och det är ju inga direkt idealiska förhållanden för ancistrus. Nu är jag ingen expert på malar, men de brukar väl inte leka om de inte trivs eller??.
Hursomhelst så sålde jag ynglen till en av zoobutikerna i stan och tjänade mig en liten slant.

//Eric
#10 - 27 november 2003 14:06

jag har haft ancistrus i alla mina akvbarium, ett par lekte i mitt 90 liters som var späckat med ph-höjande kalksten. Ancistrus tåler det mesta och om de leker så betyder bara det att de trivs.

Vilka ciklider du skulle välja som nybörjare beror helt enkelt på hur stort akvarium du har. Annars anser jag att Labidochromis caeruleus "golden" är den lugnaste och lättaste malawin jag haft, en annan lätt malawi är labeotropheus trewavasae, denna är dock mycket mera aggressiv men en mycket lätt ciklid om man vill ha ett så kallat "mbuna" akvarium. Röd-zebra har du kanske inte undkommit att se under ditt letande efter fisk till akvariet och de är mycket vackra fiskar som jag lätt kan råda dig att köpa till mbuna-akvariet.

lycka till med akvariet. har du inte köpt akvariet än så köp ett på minst 200liter, helst 250 och över. ett 310 kliters (125*50*50) är ett bra akvarium som man kan ha de flesta ciklider i, så att du har lite möjligheter att ha andra fiskar ifall du skulle vilja prova på något annat än malawi (vilket jag tvivlar på [:D] ).

Annons