vilka malar kan man ha i ett Tanganyika akvarium

#1 - 9 augusti 2005 22:58
vika malar går det att ha i ett sån biotop ??????
#2 - 12 augusti 2005 12:43
*puttar upp*

vill åxå veta =)
#3 - 12 augusti 2005 12:57
Synodontis multipunctatus eller Göksydontis är finn!
#4 - 12 augusti 2005 13:03
I en Tanganyika-biotop måste malarna förstås komma därifrån. Det finns massor av malarter, främst i familjerna Bagridae, Clariidae och Mockokidae (Synodontis petricola och multipunctatus, till exempel).
Exakt vilka arter som finns i sjön är lätt att få veta på www.fishbase.se - leta rätt på "Information per ekosystem" och rulla ner till Lake Tanganyika.
Vilka sydamerikanska malar som skulle klara sig vet jag inte, men gissar på Ancistrus, gibbiceps och andra härdiga L-malar.
mvh Daniel
#5 - 12 augusti 2005 15:49
Jag har Synodontis Petricola och Ancistrus i mitt Tanganyika och dom verkar trivas..
#6 - 13 augusti 2005 14:47
Jag har flera Ancistrus och faktiskt också fyra Siamensis i mitt Tanganyika kar sedan ett halvår tillbaka... Inte biotopriktigt men "algeffektivt". Annars har jag hört att Golden Nugget skall klara det Afrikanska hårda vattnet bra, men de är inte lika bra på alger...
När mina stim i Tanganyikat har växt på sig så kommer jag självklart att sätta in även Synodontis och någon ål... men de är ju rovfiskar så jag väntar tills Leptosomorna blivit lite flera....

Annons