så det är normalt det där att de bökar i sanden, gruset,
för jag har nyss släppt ut dom i mitt kar,, och dom bara simmar runt och bökar runt.
mm läste att de kunde bli upp mot 8cm,
Det är ett helt normalt beteende, då de bökar efter något ätbart. På så sätt är de även väldigt bra att ha då de käkar upp överbliven mat.
jag tänkte på dessa små bökade djur ;), jag sökte på pansarmalar albino och läste en intressant sak det stod
``Albinopansarmalen är substratlekare, vilket innebär att den vid leken fäster romkornen, som kan uppgå till 400 st, på växter.´´
vart på växten lägger de sina rom,
har även hört att de äter upp rommen sen.
Men skulle man inte kunna lägga dom i ett enskildt akvarium där de får växa till sig???
Visst kan du göra det, men de äter ganska så snart upp sig i storlek så de kan lika gärna gå i karet som du har tänkt ha dem i.
De fäster rommen på växter och på rutorna i karet, och på så sätt ser man ganska tydligt att de har lekt. Under leken simmar honan först med ett koppel av hannar efter sig och de tävlar om vem som kan befrukta romkornet som honan har mellan analfenorna som hon sedan fäster på ett enligt henne lämpligt ställe. De äter inte upp rommen (hos mig iaf) men väl de kläckta ynglen.
Vill du sedan att så många yngel som möjligt ska överleva bör du ta ut alla fiskar från karet, även då föräldrarna.
Jag har själv ett gäng Corydoras "gold line" som lekte i förrgår och väntar bara på att de ska kläckas, som bör vara i natt eller i morgon förmiddag:D.