Vilka malar finns i era akvarium??

#1 - 18 juni 2013 11:27
Tänkte göra en tråd för att få se vad det finns för malar som simmar i akvarier runt omkring i landet??

Själv är jag lite maltokig och har 34st simmandes i mina akvarium, sorter syns i signaturen längre ner...
#2 - 18 juni 2013 12:03
Här finns det bara ancistrus :)
#3 - 18 juni 2013 12:18
Det är inte bara, det är helt klart den populäraste malen med tanke på att alla nästan har en.
#4 - 18 juni 2013 12:34

Ancistrus och L191
#5 - 18 juni 2013 12:35
Ja dom är helt klart bäst på att äta alger. Har precis parat ihop en hane och en hona för att få lite yngel. Har annars honor och hanar separerade så att det inte ska bli en ancistrus invasion haha :)
#6 - 18 juni 2013 12:52

L191 är kanonbra på att äta alger. Speciellt tofsalger på rötter. Man får dock räkna med att de äter upp både rötter och bakgrunder...
#7 - 18 juni 2013 13:09
Det är ju mindre bra, iaf för mig :p
#8 - 18 juni 2013 13:17
L-191 är en fin mal men blir lite för stor för mina akvarium.:)
#9 - 18 juni 2013 13:48
jag har två segelfenspleco en royal pleco en golden nuggets och en ancistrus och en magnum pleco och fem corydoras paleatus och en grenmal :D håller ochså med att L191 (royal pleco) är mycket fin en av mina finare malar.
#10 - 18 juni 2013 13:49
Två vanliga Ancistrus, men jag undrar egentligen varför jag (och andra) egentligen har malar för?

De sitter mest fastsugna på någon av grenarna och bjuder ju inte på särskilt mycket action överhuvudtaget.
Som alg- och skräpätare är de ju inte direkt weltklasse heller. Äter alger gör de inte i någon större utsträckning som vuxna individer, och vad gäller städning av botten så är Sandsnäckorna mycket mer effektiva.

Är era malar roligare att ha i akvariet månne? : )
#11 - 18 juni 2013 14:58
Jag kräver inte action hela tiden av mina fiskar, utan tycker att det kan vara lite spännande och kul med nå´n kryptiskt färgad filur, som inte visar sig så ofta, men som vet ska finnas där nå´nstans. Desto roligare när man väl ser den :) Gillar när fiskar har ändamålsenliga färger och mönster, och tycker faktiskt att den brun/svartspräckliga kamouflageteckningen en del fiskar (och även en del fåglar) har, är rätt vacker. Se´n så stämmer deras ofta lugna och tillbakadragna personlighet in rätt bra på mig :p

Hmm, få se om jag kommer ihåg alla malar jag har... Förutom ciklider är nog malar de fiskar jag är mest fascinerad av.

Corydoras panda, C. septentrionalis, C. pygmaeus, C. "Venezuela black", C. "goldstripe", Brochis splendens, Bunocephalus coracoideus (banjomal), Hemiloricaria sp. "red" (röd häxmal), Dianema urostriata (flaggstjärtsmal), Trachelyichthys exilis (pygméträmal), Glyptoperichthys gibbiceps (segelfenspleco), G. joselimaianus (vitprickig segelfenspleco), Ancistrus dolichopterus (blå antennmal, L183), Ancistrus sp. (L144), L028, L201, Otocinclus sp.
#12 - 18 juni 2013 15:49
Instämmer med Animaniac :) Tycker att akvariet liksom känns lite större och mer levande när där finns både fiskar som syns hela tiden och sådana som skymtar till nån gång i månaden.
Har just nu cory venezuela black, cory paleatus, en chokladmal, en panaqolus maccus (troligen, vill inte vara med på bild) och en synodontis sp. De har ju olika beteenden med, panaqolusen är den som syns mest sparsamt, vilket gör det lite extra speciellt när man väl ser den och får pusta ut lite, medans chokladmalen och synon är framme varje kväll vid matdags och röjer runt. Även corysarna är lite olika, våra venezuelor är rätt lugna medans paleatusarna är piggare och simmar runt lite överallt. Så tycker nog allihop är rätt roliga :)
Kommer abselut skaffa fler när det finns plats och pengar, L239 ligger just nu högst på önskelistan.

Edit: Jo, har ju indiska glasmalar med, räknas dom? :p
#13 - 18 juni 2013 15:52
Ancistrus och en L162(En fet jäkel)
#14 - 18 juni 2013 15:55
Rebah skrev:
Instämmer med Animaniac :) Tycker att akvariet liksom känns lite större och mer levande när där finns både fiskar som syns hela tiden och sådana som skymtar till nån gång i månaden.

Har just nu cory venezuela black, cory paleatus, en chokladmal, en panaqolus maccus (troligen, vill inte vara med på bild) och en synodontis sp. De har ju olika beteenden med, panaqolusen är den som syns mest sparsamt, vilket gör det lite extra speciellt när man väl ser den och får pusta ut lite, medans chokladmalen och synon är framme varje kväll vid matdags och röjer runt. Även corysarna är lite olika, våra venezuelor är rätt lugna medans paleatusarna är piggare och simmar runt lite överallt. Så tycker nog allihop är rätt roliga :)

Kommer abselut skaffa fler när det finns plats och pengar, L239 ligger just nu högst på önskelistan.

Edit: Jo, har ju indiska glasmalar med, räknas dom? :p

Så sant :) Och så klart räknas glasmalar, de är ju malar.
#15 - 18 juni 2013 16:25
[FONT="Times New Roman"][COLOR=#000000]Corydoras undulatus, C. habrosus, C. sterbai, [I]C.[/I] sp. cf. aeneus (dvs någon vanlig metallpansarmal), [COLOR=#000000][FONT="Times New Roman"]Brachyrhamdia meesi, [FONT="Times New Roman"][I][COLOR=#000000]Bunocephalus coracoides, [COLOR=#000000][FONT="Times New Roman"][I]Helogenes marmoratus,[/FONT][FONT="Times New Roman"] [/FONT][/COLOR]Rineloricaria sp., [/COLOR][/I][/FONT][/I][/FONT][/COLOR]Ancistrus sp. cf. cirrhosus (vanlig ancistrus), [FONT="Times New Roman"][I][COLOR=#000000]Peckoltia pulcher [/COLOR][/FONT][/I][FONT="Times New Roman"][COLOR=#000000](i själva verket minst tre arter från minst två släkten)[/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT]
#16 - 18 juni 2013 16:26
Anledningen att jag har malar är nog inte för att de ska äta alger. Då skulle de inte få så mycket mat. Malar har jag för att de är vackra och roliga fiskar. Malar behöver inte vara skygga om de får en miljö med många gömställen och stenar som de kan ligga på eller utanför. Fast det finns de som syns mer än andra.
#17 - 19 juni 2013 13:09
Jag har ancistrus och segelfenspleco och jag håller med henrikl, jag tycker malar är både vackra och roliga, sen är det ju ett plus att dom äter alger
#18 - 22 juni 2013 17:16
Då ska vi se om jag får med alla. :)
L201
L205
L397
L066
L260
L134
L124
L200
L001
C. Sterbai
C. Trilineatus
C. Aeneus
C. Paleatus
Rineloricaria Lanceolata

.. och till hösten/vintern blir det även L046. :)
#19 - 22 juni 2013 17:44

Likan skrev:
Då ska vi se om jag får med alla. :)

L201

L205

L397

L066

L260

L134

L124

L200

L001

C. Sterbai

C. Trilineatus

C. Aeneus

C. Paleatus

Rineloricaria Lanceolata

.. och till hösten/vintern blir det även L046. :)

Är det inte roligare att skriva namnen på arterna än L-nummer? :)

L-nummer ska ju vara övergående och sluta brukas när fisken är vetenskapligt beskriven. Corydoras har ju samma grejen fast det är C-nummer :)

Jag är träig men det är bättre med vetenskapliga namn om de finns. Exempel L134 - Peckoltia compta..
#20 - 22 juni 2013 17:59
Peckoltia compta, Baryancistrus sp. (L081), Baryancistrus xanthellus, Hypancistrus sp. (L333), Hypancistrus zebra, Hypancistrus sp. (L066), Peckoltia sp. (L103), Ancistrus, olika avelsvarianter, omöjligt att ha koll. Corydoras sterbai, Corydoras aeneus, Corydoras paleatus.

Sen finns det säkert något mer jag missat totalt, det är ju inte lätt att se allt alltid..
#21 - 22 juni 2013 18:03
Hypancistrus sp. (L136)
Corydoras Aeneus
Otocinclus affinis

Dräller inte direkt med malar i mina burkar... Har iofs rätt många av varje i stora burken (vet inte hur många ottosar jag har kvar då jag i princip aldrig ser dom men jag vet att det finns åtminstone några kvar eftersom jag såg en häromdagen).
#22 - 22 juni 2013 18:15
Merodontotus tigrinus
Chokladmal

Forna

Tiger shovelnose
Mother of snails
Juruense
Pac man
XL panaque
Chaca chaca
Firewood catfish
Lite annat..
#23 - 22 juni 2013 18:17

L-nummer ska ju vara övergående och sluta brukas när fisken är vetenskapligt beskriven. Corydoras har ju samma grejen fast det är C-nummer :)

Jag är träig men det är bättre med vetenskapliga namn om de finns. Exempel L134 - Peckoltia compta..

Kan hålla med om att namnet låter roligare än ett L nummer. Fast jag använder nog L numret en del också, så att även en som inte är så intresserad av malar lätt ska kunna kolla hur den ser ut.
#24 - 22 juni 2013 18:21
henrikl skrev:
Kan hålla med om att namnet låter roligare än ett L nummer. Fast jag använder nog L numret en del också, så att även en som inte är så intresserad av malar lätt ska kunna kolla hur den ser ut.

Skriver det tydligare, du bör använda det vetenskapliga namnet när det finns ett sådant. Då blir det inte en fråga om roligt :)
#25 - 24 juni 2013 17:45

Jag föredrar L-numrerna. Enkelt att hålla reda på. :) På ett övergripande sätt. & eftersom det är dem jag lärt mig inom det släktet så säger det korrekta namnen mig inte mycket, och vet att det är likadant för många andra. (Sen vet jag att t.ex. L200 är 2 olika men jag har inte listat ut vilken av dem som finns här hemma, så då är det lättare att säga L200.)

Men absolut, jag förstår hur du menar och håller faktiskt med dig. Man borde väl säga det vetenskapliga men nummer är roligare än Latin ;)
#26 - 25 juni 2013 10:18
Likan skrev:
Jag föredrar L-numrerna. Enkelt att hålla reda på. :) På ett övergripande sätt. & eftersom det är dem jag lärt mig inom det släktet så säger det korrekta namnen mig inte mycket, och vet att det är likadant för många andra. (Sen vet jag att t.ex. L200 är 2 olika men jag har inte listat ut vilken av dem som finns här hemma, så då är det lättare att säga L200.)

Men absolut, jag förstår hur du menar och håller faktiskt med dig. Man borde väl säga det vetenskapliga men nummer är roligare än Latin ;)

Och för mig är det tvärtom. Enklare att hålla reda på vetenskapliga namn än slumpmässiga siffror eftersom det finns en logik i de vetenskapliga namnen och det går lättare att gå tillbaks och se vad namnet står för. För obeskrivna arter säger en lokaluppgift också mer än en sifferkod. Men mest för att vetenskapliga namn är mer mnemotekniska än L-numren - alltså jag är för gammal för att lära mig dem! (och jag tycker inte att de är roliga).
#27 - 25 juni 2013 14:30
Vettefan om det har ett egenvärde att kunna L-nummer eller latin (även om jag själv fyller hjärnan med alldeles för mycket skit), har man eller planerar att skaffa fisken är det väl vettigt att lära sig namnet men när det kommer fram någon sheldon och börjar säga platy på latin bara för att vet jag direkt att det är läge att fly.. "platy menar du?"
#28 - 25 juni 2013 16:55
"Platy" är ett jättebra namn! Täcker alla odlade Xiphophorus som inte har svärd. Med svärd blir det "svärdbärare". Men skall man hålla reda på alla arter och populationer av vilda svärdbärarplaty är det nog praktiskt att använda vetenskapliga namn. Något annat finns mig veterligen inte. "Platy" är för övrigt en förkortning för det vetenskapliga släktnamnet Platypoecilus som platyn tillhörde fram till nån gång på 1960-talet.

(appropå ett fylla hjärnan med skit :D)
#29 - 29 juni 2013 07:35
Igår fick 8 st dvärg pansarmalar, Corydoras Hastatus, flytta in i ett akvarium.
#30 - 29 juni 2013 08:37
Hämtar en stor panaque idag.. ska bli kul..
#31 - 29 juni 2013 08:51
Hämtar en stor panaque idag.. ska bli kul..

Alltid en härlig känsla att komma hem med ny fisk....
#32 - 29 juni 2013 10:25
Jo.. har dessvärre inte haft någon tur med större panaquer så man får väl hoppa att denna är undantaget :)
#33 - 29 juni 2013 22:52

Vad är det för nån och storlek?
#34 - 30 juni 2013 12:27
Det blebv 21cm L190.. ingen bjässe men fet som en gris och frisk..
#35 - 30 juni 2013 12:37
Det blebv 21cm L190.. ingen bjässe men fet som en gris och frisk..

Panaque nigrolineatus (L190) är en mycket fin mal.
#36 - 30 juni 2013 12:38
Själv införskaffade jag ett par Albino ancistrus igår. Har snart samlat ihop alla varianter på ancistrus...:D
#37 - 30 juni 2013 18:05
L144 Ancistrus sp.,
L239 Baryancistrus beggini,
L201 Hypancistrus sp.,
L204 Panaqolus sp.,
L260 Hypancistrus sp.,
L333 Hypancistrus sp.,
L206 Panaqolus sp.,
L411 Hypancistrus sp.,
L316 Hypancistrus sp.,
L066 Hypancistrus sp.,
L270 Hypancistrus sp.,
L046 Hypancistrus zebra,
L129 Hypancistrus debilittera,
L134 Peckoltia compta,
L401 Hypancistrus sp.,
L107 Ancistrus sp.,
L174 Hypancistrus sp.,
L199 Hypancistrus funculus,
L128 Hemiancistrus sp.,
L397 Panaqolus sp.,
L235 Pseudolithoxus anthrax,
L038 Peckoltia sp.,
Centromochlus perugiae, Tatia intermedia,
Corydoras sterbai, melini, metae, habrosus, hastatus, pygmaeus, venezuela black, concolor, atropersonatus, loxozonus, golden stripe, blochi.. Tror jag har fått med de flesta men har säkert glömt någon :)
#38 - 30 juni 2013 18:25
Vad är det för fel på ordet "alla" haha.. läste lite snabbt och tyckte mig se cochliodon fd suttoni och hajade till lite.. det är en mal jag akulle kunna tärna en bebis för.. har haft chansen att köpa 2 ggr.. det ena paret kokade dessvärre i akvariet och den andra fanns i danmark.. sen har jag aldrig tyckt mig "förtjäna" en.. finns folk som är så mycket kunnigare att de få exemplqr som finns borde hamna hos dem.. känns som att folk som tror att L46 är häftiga har missat de riktigt häftiga.. anyhoo.. ernst har lagt sig tillrätta bakom pumpen nu och ska väl förhopppningsvis kännq sig hemma snart..
#39 - 30 juni 2013 18:31
Sv: Vilka malar finns i era akvarium??

Glömde självklart ancistrus.. vanliga bruna, albino & super rot ;)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
#40 - 2 juli 2013 06:39
Jag köpte små pansarmalar som C. pygmaeus, men efter lite efterforskning är jag tämligen säker på att det rör sig om C. habrosus vilket absolut inte gör något, då jag tycker habrosus ser häftigare ut, lite mer som större corys! De skimrar riktigt snyggt under mitt aquarelle-rör!
Sedan har jag vanliga ancistrus också.
#41 - 2 juli 2013 07:25
Mr Woods skrev:
Jag köpte små pansarmalar som C. pygmaeus, men efter lite efterforskning är jag tämligen säker på att det rör sig om C. habrosus vilket absolut inte gör något, då jag tycker habrosus ser häftigare ut, lite mer som större corys! De skimrar riktigt snyggt under mitt aquarelle-rör!

Sedan har jag vanliga ancistrus också.

Har du köpt dem på Trop?? Jag handlade 8 st som jag också funderat på om det verkligen är det som stod på akvariet.
#42 - 2 juli 2013 08:27
henrikl skrev:
Har du köpt dem på Trop?? Jag handlade 8 st som jag också funderat på om det verkligen är det som stod på akvariet.

Ja det var på Trop. Han säljer dem som pygméer men jag vågar påstå att det är C. habrosus.
Gör absolut ingenting, jag tycker habrosus är coolare!
#43 - 2 juli 2013 08:39
Mr Woods skrev:
Ja det var på Trop. Han säljer dem som pygméer men jag vågar påstå att det är C. habrosus.

Gör absolut ingenting, jag tycker habrosus är coolare!

Då är det ur samma kar vi köpt. Jag har också funderat på om det verkligen är pygme. Nu när jag tittar på Habrosus så är de mer lika. Jag köpte dem för de var fina så mig spelar det heller ingen roll.
#44 - 2 juli 2013 12:04
De tre vanliga dvärgarterna av Corydoras är lätta att skilja åt. C. habrosus är fläckig, C. pygmaeus har ett längsband och C. hastatus en ögonfläck vid stjärtroten. Men är det yngel/ungfisk av någon annan art blir det betydligt mer komplicerat.
#45 - 2 juli 2013 12:41
De tre vanliga dvärgarterna av Corydoras är lätta att skilja åt. C. habrosus är fläckig, C. pygmaeus har ett längsband och C. hastatus en ögonfläck vid stjärtroten. Men är det yngel/ungfisk av någon annan art blir det betydligt mer komplicerat.

Är det inte svårare så är det C.habrosus jag har i mitt kar.
#46 - 6 juli 2013 17:58
Corydoras metae har fått flytta in.
#47 - 11 september 2013 15:54
Länge sedan någon uppdaterade om att det kommit in någon mal i akvariet....:)

Har inte köpt någon mal utan håller på och kollar hur mina 20 albino ancistrus yngel håller på och växer upp...:D
#48 - 11 september 2013 19:44
L330
L191
Snart L95

Räknar man catfish också

Tigrinus
Pimelodus ornatus
#49 - 19 september 2013 16:27
Såg en ensam Hypancistrus . sp, Orinoco Angel Pleco (L-201) simma hos fiskhandlaren idag. Tyckte lite synd om malen så han eller hon fick flytta in hos två L-201 vänner i sonens akvarium...:)
#50 - 19 september 2013 16:38
henrikl skrev:
Såg en ensam Hypancistrus . sp, Orinoco Angel Pleco (L-201) simma hos fiskhandlaren idag. Tyckte lite synd om malen så han eller hon fick flytta in hos två L-201 vänner i sonens akvarium...:)

Den såg jag med härom dagen! Den är fin!

Själv handlade jag tre yngel av antingen L181 eller L183 för ett tag sedan, har inte lurat ut vilken det är än men det lär väl visa sig allt eftersom...
Två överlevde första dygnet, och nu har de också överlevt dubbel dos nematol i karet så jag hoppas på att få behålla dem båda! :)
#51 - 19 september 2013 16:46
Någon som har en Leopardkaktuspleco?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1

/Jens

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#52 - 20 september 2013 05:08
Är du intresserad kan jag peka dig i rätt riktning, vet ett par till salu.. inte billiga men inte heller vanliga.. om det var en generell fråga så nej, jag har ingen..
#53 - 20 september 2013 13:18
Mr Woods skrev:
Den såg jag med härom dagen! Den är fin!

Själv handlade jag tre yngel av antingen L181 eller L183 för ett tag sedan, har inte lurat ut vilken det är än men det lär väl visa sig allt eftersom...

Två överlevde första dygnet, och nu har de också överlevt dubbel dos nematol i karet så jag hoppas på att få behålla dem båda! :)

Jag har också handlat några L-181 hos honom för ett tag sedan. Jag hoppas det är L-181 då L-183 blir mycket större.
#54 - 21 september 2013 15:58
Idag köpte jag 4 Corydoras Aeneus "Venezuela Black". Har tittat på dem länge men först idag kändes som en bra dag att handla. Blev även 4 corydoras "Albino". Blir en bra kontrast på botten när svarta simmar ihop med albino färgade.
#55 - 21 september 2013 22:52
1x Pimelodus blochii
1x platydoras costatus
1x platydoras armatus
2x pseudopimelodus bufonius
1x bulldogpleco
1x gibbiceps

Im in space
#56 - 22 september 2013 10:15
Bichirking skrev:
1x Pimelodus blochii

1x platydoras costatus

1x platydoras armatus

2x pseudopimelodus bufonius

1x bulldogpleco

1x gibbiceps

Im in space

Riktigt fina malar. Bufonius malarna var spännande att se. Hur är de som individer i ett akvarium?
#57 - 22 september 2013 10:16
Dom är jätte skygga å tvärlugna , svåra att få på pellets oxå. Växer assakta:/

Im in space
#58 - 22 september 2013 13:28
Bichirking skrev:
Dom är jätte skygga å tvärlugna , svåra att få på pellets oxå. Växer assakta:/

Im in space

Att vara lite skygg är en liten nackdel en del malar har...:D
#59 - 22 september 2013 13:30
Haha ja visst är det så men i deras läge så tror jag bara att det är bra att dom e skygga, deras framtid i nästa kar kräver nästan det för att inte bli mat:/

Im in space
#60 - 22 september 2013 13:59
Haha.. hmm.. darwin spekulerar..

Jag längtar efter min L95..
#61 - 22 september 2013 14:05
Jag har ganska standard malar.

4x ancistrus
1x L-081 golden nugget.
1x L-015
1x L-091
2x L-200 highfin
3x Pimelodus albofasciatus

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
#62 - 22 september 2013 14:06
Gillar albiofasciatusen..
#63 - 22 september 2013 15:42
Haha.. hmm.. darwin spekulerar..

Jag längtar efter min L95..

Haha njae e ganska säker på att dom lever riskabelt i stora karet sen , stoppade nämligen ner blochiin nyss å nu är det lilla bagdad i karet :)

Im in space
#64 - 29 september 2013 18:19
2 st Hypancistrus sp. King Tiger Pleco L-066 fick följa med hem idag. Sägs att den ska vara lite skygg men den är fin.
#65 - 20 oktober 2013 07:17
Köpte Corydoras sp. 'aeneus' var. 'orange stripe'/'red stripe' som jag letat efter ...[:-60] kommer nog behöva utöka med ett akvarium till snart om jag ska få plats med allt jag vill ha...
#66 - 17 januari 2014 16:50
Dags att fylla på denna tråden då jag för ett tag sedan köpte hem 2 st vildfångade Leporacanthicus cf. galaxias(l240)
#67 - 17 januari 2014 17:17
25cm l114 (till salu)..
#68 - 17 januari 2014 19:16
Här är en liten film på mina L204

" target="_blank">
#69 - 17 januari 2014 19:21
Ingen just nu, men man kan ju alltid drömma om att ha en Hypancistrus [:-79] Halleluja! [:-2]
#70 - 17 januari 2014 20:02
HWH skrev:
Här är en liten film på mina L204

" target="_blank">

Härlig liten mal som simmar runt och småäter på dina rötter....:)
#71 - 17 januari 2014 20:04
Gobi112 skrev:
Ingen just nu, men man kan ju alltid drömma om att ha en Hypancistrus [:-79] Halleluja! [:-2]

Finns många fina Hypancistrus, men jag antar att du menar zebran...den är väldigt fin men ska vara lite skygg....
#72 - 17 januari 2014 20:23
henrikl skrev:
Finns många fina Hypancistrus, men jag antar att du menar zebran...den är väldigt fin men ska vara lite skygg....

Ja juste, så var det! Största problemet är dock kostnaden
#73 - 17 januari 2014 21:10
L200 är jag sugen på, och jag vet var det finns fina exemplar till bra pris, MEN nu tänker jag hålla mig till artakvarium ett tag (med undantag för en liten L181! :d
#74 - 18 januari 2014 03:30
[SIZE=2][FONT=arial]Här hemma simmar det:

Vanlig pleco - Pterygoplichthys pardalis
"Guldfläckig segelfenspleco" - Glyptoperichtys joselimaianus
Segelfenspleco - Glyptoperichtys gibbiceps
Skäggmunsmal - Ancistrus sp.
Indisk Glasmal - Kryptopterus vitreolus (fd K.minor om jag fattat det rätt?)[/FONT][/SIZE]
#75 - 19 januari 2014 20:49
Ancistrus som jag håller på att rensa ut
L181 10st + yngel
L128 7st planeras för lek framöver
L200 1st
L200 high fin 2st
LDA67 3st + yngel
LDA33 1st
L177 1st
L134 3st har precis satt dessa för lek, som jag hoppas kommer ske i veckan
L191 3st
L239 2st
L75 2st vet inte när jag ska försöka leka av dessa
C Sterbai 50st + yngel
C Venezuela ska också rensas ut
#76 - 19 januari 2014 22:20
Henrik_A skrev:
Ancistrus som jag håller på att rensa ut

L181 10st + yngel

L128 7st planeras för lek framöver

L200 1st

L200 high fin 2st

LDA67 3st + yngel

LDA33 1st

L177 1st

L134 3st har precis satt dessa för lek, som jag hoppas kommer ske i veckan

L191 3st

L239 2st

L75 2st vet inte när jag ska försöka leka av dessa

C Sterbai 50st + yngel

C Venezuela ska också rensas ut

[:-82];)
#77 - 24 januari 2014 06:27
Bara ancistrus här
#78 - 26 januari 2014 10:39
Har nog ändrats lite sedan jag skrev sist :)

Ancistrus sp. (brun, albino, super rot & gul med blå ögon),
L239 Baryancistrus beggini,
L411 Hypancistrus sp.,
L174 Hypancistrus sp.,
L270 Hypancistrus sp.,
L201 Hypancistrus sp.,
L128 Hemiancistrus sp.,
L235 Pseudolithoxus anthrax,
L071 Ancistrus sp.,
L046 Hypancistrus zebra,
L134 Peckoltia compta,
L204 Panaqolus albivermis,
L397 Panaqolus sp.,
L206 Panaqolus sp.,
L401 Hypancistrus sp.,
L010a Rineloricaria sp.,
L199 Hypancistrus funculus,
L066 Hypancistrus sp.,
L129 Hypancistrus debilittera,
L316 Hypancistrus sp.,
L260 Hypancistrus sp.,
L262 Hypancistrus sp.,
L254 Spectracanthicus sp.,
L007 Leporacanthicus cf. galaxias
L038 Peckoltia sp.
L333 Hypancistrus sp.

Centromochlus perugiae, Tatia intermedia,

Corydoras: sterbai, melini, metae, habrosus, hastatus, pygmaeus, venezuela black, concolor, atropersonatus, loxozonus, golden stripe, blochi
#79 - 12 februari 2014 10:49
Just nu har jag:
Ancistrus, guld, brun samt ruperrot.
L201
Corydoras Panda
Corydoras aeneus black.

Kommer dock tillkomma några sorter inom snar framtid då jag har en nystartad 350 burk samt planerar starta upp en 250 litare.
#80 - 11 juli 2014 09:18
Länge sedan någon fyllde i något här...

Jag har inte köpt någon mal på ett tag men däremot har min grupp med röda ancistrus fått 43 st röda yngel som nu blivit 2 - 3 cm...
#81 - 11 juli 2014 11:05
Eftersom att jag bara har haft tre stycken Corydoras tidigare bestämde jag mig för att dom behövde sällskap av flera Corydoras. Jag köpte 3st C. Schwartzi (hoppas jag stavade rätt :D) förra veckan, då affären inte hade C. Julii som jag hade sedan tidigare. Jag har märkte snabbt att dom kommer jättebra överens och stimmar med C. Julii riktigt bra!

Mina Gibbiceps-liknande malar är för det mesta stilla, och reaggerar inte när man släpper ner mat i karet. Något tips på vad man skulle kunna göra för att få dom att faktiskt ta maten man kastar ner? Har hört att dom ska vara rätt så aggressiva när det gäller mat annars.. :/
#82 - 11 juli 2014 11:28

henrikl skrev:
Länge sedan någon fyllde i något här...

Jag har inte köpt någon mal på ett tag men däremot har min grupp med röda ancistrus fått 43 st röda yngel som nu blivit 2 - 3 cm...

Jag har skaffat fler men då jag fick bastning senast för att jag bara skrev numren så får det bli vid ett senare tillfälle. ;)

Skrivet med glimten i ögat. :)
#83 - 11 juli 2014 12:34
Likan skrev:
Jag har skaffat fler men då jag fick bastning senast för att jag bara skrev numren så får det bli vid ett senare tillfälle. ;)

Skrivet med glimten i ögat. :)

Har också märkt att en del inte gillar när man endast skriver L- numret. .:)
#84 - 11 juli 2014 12:37
man nam1 skrev:
Eftersom att jag bara har haft tre stycken Corydoras tidigare bestämde jag mig för att dom behövde sällskap av flera Corydoras. Jag köpte 3st C. Schwartzi (hoppas jag stavade rätt :D) förra veckan, då affären inte hade C. Julii som jag hade sedan tidigare. Jag har märkte snabbt att dom kommer jättebra överens och stimmar med C. Julii riktigt bra!

Mina Gibbiceps-liknande malar är för det mesta stilla, och reaggerar inte när man släpper ner mat i karet. Något tips på vad man skulle kunna göra för att få dom att faktiskt ta maten man kastar ner? Har hört att dom ska vara rätt så aggressiva när det gäller mat annars.. :/

Det finns inget som säger att alla malar är glupska för att en del är det. När jag matar märker jag hur en del malar kommer fram direkt för att äta medan andra har jag inte sett äta under flera år.
#85 - 11 juli 2014 14:09
Givetvis finns det inget som säger det men som sagt vad jag har hört så säger de flesta att deras malar är det. Mina ligger mest stilla som sagt :/
#86 - 11 juli 2014 14:17
man nam1 skrev:
Givetvis finns det inget som säger det men som sagt vad jag har hört så säger de flesta att deras malar är det. Mina ligger mest stilla som sagt :/

Det kan vara så enkelt att dina malar inte behöver stressa då de vet att maten inte försvinner direkt. Konkurrens bland malar och fiskar kan få dem att bli mer glupska. Finns förmodligen massor av orsaker. Alla malar har olika beteenden och det är det som gör dem så fascinerande. ...
#87 - 11 juli 2014 14:20
L95
L152
L330 x2
sp bruno
L190
Adonis
#88 - 11 juli 2014 14:46
L95

L152

L330 x2

sp bruno

L190

Adonis

fina men stora malar...:D har du alla i samma kar eller går de i olika akvarium. ?
#89 - 11 juli 2014 15:08
Samma burk.. De flesta mellan 25 och 30cm men det är ju ganska mycket massa på en mal.. Ska jag vara helt ärlig ser jag sällan mer än 2 åt gången..
#90 - 11 juli 2014 16:42
Det är väl det som är tjusningen i det hela ettfett. ;)

Äsch, jag gör en fuskis även denna gång.

Synodontis Petricola
Corydoras Sterbai
C. Trilineatus
C duplicareus
R/H lanceolata
Gibbi
L046
L066
L124
L 128
L134
L137
L200
L201
L205
L260
L309
L397
Blåögda gula ancistrus

:)
#91 - 11 juli 2014 17:26
Har du något som växer ur (nej jag vet) eller annars skulle få för sig att flytta får du hojta.. Kommer vara hemma i helgen om du ville droppa in..
#92 - 11 juli 2014 18:34
Finns många vackra malar man skulle vilja ha. Men jag tillhör dem som måste ha mellan 3 - 5 malar av varje sort för att eventuellt kunna få lek på malarna. Då blir det lätt fullt i karen. Att eventuellt få yngel o föda upp dessa är det som jag tycker är roligast inom akvariehobbyn...:D
#93 - 11 juli 2014 18:45
Kan du inte odla l25 och l64 då? :) eller panaque titan, l95, titanicus vampire pleco, l24, l600, blåögd panaque? Finns så många underbara. Baryancistrus, scobinancistrus, osv!

Om det handlar om kostnad finns ju så finns ju faktiskt sådana som jag och jozi som gärna köper de vuxna djuren, i alla fall jag skulle vara villig att låna ut mina djur till någon kunnig för att kunna ta del av kullen.. Jag vet ju med mig att jag "aldrig" kommer att fixa förutsättningar för parning i mina burkar förrän jag fixar kåk med 20kubik och med en ström sektion.. Och det kanske ligger 10-15 år fram i tiden.. Med det i bakhuvudet kan det ju alla gånger vara värt att låna ut djur för parning..
#94 - 11 juli 2014 18:55
Stora malar kräver stora akvarium för lek...:D Men annars är det lockande att dra upp en kull med större malar. Kanske får bli ett framtida projekt när jag lyckats få lek på de jag har först...
#95 - 11 juli 2014 19:01
Min fiskhandlare har en blåögd panaque till salu för 4500 kr 30 cm lång. Kanske vore något att slå till på, bara hitta en passande partner också så det kan bli lite yngel....:D
#96 - 11 juli 2014 19:15
henrikl skrev:
Min fiskhandlare har en blåögd panaque till salu för 4500 kr 30 cm lång. Kanske vore något att slå till på, bara hitta en passande partner också så det kan bli lite yngel....:D

Du menar inte Trop möjligtvis? :)
#97 - 11 juli 2014 19:37
Har du något som växer ur (nej jag vet) eller annars skulle få för sig att flytta får du hojta.. Kommer vara hemma i helgen om du ville droppa in..

Jo gibbin, om några år. Återkommer då. ;)

Inga planer på att dra söderut på ett tag, men jag hojtar isf till. :) förr eller senare så.
#98 - 11 juli 2014 20:12
Shepard skrev:
Du menar inte Trop möjligtvis? :)

Jo...:D
#99 - 12 juli 2014 10:49
L95

L152

L330 x2

sp bruno

L190

Adonis

Det var väldigt läckra och coola malar du har. var tvungen att googla bilder på dem:p. Men hur stora är dina? det måste majestätiskt ut när de simmar :).
#100 - 12 juli 2014 10:59
Likan skrev:
Det är väl det som är tjusningen i det hela ettfett. ;)

Äsch, jag gör en fuskis även denna gång.

Synodontis Petricola

Corydoras Sterbai

C. Trilineatus

C duplicareus

R/H lanceolata

Gibbi

L046

L066

L124

L 128

L134

L137

L200

L201

L205

L260

L309

L397

Blåögda gula ancistrus

:)

Det var med en fin samling malar du med har. Vissa av dem var riktigt läckra. l200 är riktigt snygg!
#101 - 12 juli 2014 12:53
henrikl skrev:
Jo...:D

Antar att du menar den som går i kuben :) Om jag förstod Tommy rätt så hyste han väl inga större förhoppningar om att få sålt honom till det priset, han hade väl mest köpt in honom för skojs skull, vad jag förstår.

Själv köpte jag mig häromdagen en Baryancistrus demantoides, L200 highfin.
#102 - 12 juli 2014 14:08
Shepard skrev:
Antar att du menar den som går i kuben :) Om jag förstod Tommy rätt så hyste han väl inga större förhoppningar om att få sålt honom till det priset, han hade väl mest köpt in honom för skojs skull, vad jag förstår.

Själv köpte jag mig häromdagen en Baryancistrus demantoides, L200 highfin.

Det sa han till mig också. Fast han trodde den kunde bli såld inom 1 till 2 år. Men det är mest kul att få se den. L200 highfin är fina...jag köpte några vildfångade L240 han hade inne för ett tag sedan...tror han har odlade kvar nu...
#103 - 12 juli 2014 14:30
henrikl skrev:
Det sa han till mig också. Fast han trodde den kunde bli såld inom 1 till 2 år. Men det är mest kul att få se den. L200 highfin är fina...jag köpte några vildfångade L240 han hade inne för ett tag sedan...tror han har odlade kvar nu...

Jag har även L183 (troligtvis), och L028, och har fått lek på båda :) Särskilt L028 är lite kul, den är väl inte sådär jättevanlig, och tillhör samma släkte som Hypancistrus zebra, L046.
#104 - 12 juli 2014 18:59
Shepard skrev:
Jag har även L183 (troligtvis), och L028, och har fått lek på båda :) Särskilt L028 är lite kul, den är väl inte sådär jättevanlig, och tillhör samma släkte som Hypancistrus zebra, L046.

Det är alltid kul när det blir lek, det är inte så lätt som man tror. Bortsett från ancistrus förstås. L028 tror jag är ganska ovanlig för den ser man inte så ofta till försäljning.
#105 - 12 juli 2014 19:13
henrikl skrev:
Det är alltid kul när det blir lek, det är inte så lätt som man tror. Bortsett från ancistrus förstås. L028 tror jag är ganska ovanlig för den ser man inte så ofta till försäljning.

Hehe, ja, Tommy minns inte ens att jag köpte dem hos honom, det var ett antal år se'n. En tålig art verkar det vara hur som helst, och faktiskt, i mitt tycke, rätt snygga. Jag köpte fyra, och alla lever fortfarande tror jag, men har ingen aning om könsfördelningen.

http://www.planetcatfish.com/common/image.php?species=hypancistrus_sp(l004)&image_id=14387
#106 - 12 juli 2014 20:05
macke_fisk skrev:
Det var väldigt läckra och coola malar du har. var tvungen att googla bilder på dem:p. Men hur stora är dina? det måste majestätiskt ut när de simmar :).

Mellan 25-35cm cirkus..
#107 - 13 juli 2014 16:55
Mellan 25-35cm cirkus..

Nice :).
#108 - 13 juli 2014 18:05
WILLY är så lat så han skrev bara L nummer!!! Mvh. // KK

L001 2st
L081
L239
L240
Hypostomus plecostomoides
Gibbiceps 5st. Mellan 10 & 45 cm
ett gäng diverse ancistrus
#109 - 13 juli 2014 18:40
Lillan-68 skrev:
Är lite lat så det får bli L nummer

L001 2st

L081

L239

L240

Hypostomus plecostomoides

Gibbiceps 5st. Mellan 10 & 45 cm

ett gäng diverse ancistrus

Helt ok att vara lat...din L239 Blue Panaque tyckte jag var en fräck liten mal...
#110 - 13 juli 2014 19:00
henrikl skrev:
Helt ok att vara lat...din L239 Blue Panaque tyckte jag var en fräck liten mal...

Japp, äter ur handen och går att klappa på ryggen.
jättefin är han.
#111 - 16 juli 2014 20:31
Det blev en ny Panaque idag, en L027 :)
#112 - 16 juli 2014 20:34
L001, L025, L095, achanticus adonis, achanticus hystrix, alla mellan 20-30 cm, samt ett gäng ancistrus.
#113 - 19 juli 2014 18:47
Lillan-68 skrev:
Det blev en ny Panaque idag, en L027 :)

jag har funderat på att komplettera med någon Panaque av något slag, fast kanske ingen som blir lika stor som en L-027...men de är fina...
#114 - 21 juli 2014 13:06
jozi81 skrev:
L001, L025, L095, achanticus adonis, achanticus hystrix, alla mellan 20-30 cm, samt ett gäng ancistrus.

Du får köpa den blåögda :) bra komplement ;)
#115 - 21 juli 2014 13:07
henrikl skrev:
jag har funderat på att komplettera med någon Panaque av något slag, fast kanske ingen som blir lika stor som en L-027...men de är fina...

Fast det tar ju jäkligt lång tid :) det finns alltid en marknad för en urvuxen panaque :)
#116 - 21 juli 2014 13:49
L129
Snowball pleco
Ancistrus i flera varianter
L204
L107
Golden nugget
Clown pleco
L134
S. Petricola

Blev lite blandning på namn

På inköpslistan står L075 och L264
#117 - 22 juli 2014 19:58
Du får köpa den blåögda :) bra komplement ;)

Haha, jo... Då vore det som komplett!

Btw, efter haveriet går achanticus, L95 och 25an i samma kar, verkar faktiskt funka...ännu...
#118 - 22 juli 2014 20:21
Det är väl 25an som kan få lite stryk av adonisen.. Eller tvärtom.. Vet dock att de i värsta fall slåss till döden.. Men håller tummarna..
#119 - 23 juli 2014 07:51
Fast det tar ju jäkligt lång tid :) det finns alltid en marknad för en urvuxen panaque :)

Bra att du säger det! Det har varit en av anledningarna till att jag låtit bli att skaffa en... Nu kan man ju tänka om lite. :)
#120 - 23 juli 2014 08:52
Ja alla gånger, är det någon som funderar på att skaffa något som de vet växer ur är det bara att höra av sig.. Många av oss med större burkar sitter ju i den sitsen att vi gärna hade haft vissa fiskar men att det helt enkelt inte är värt 3 års väntan med ett growout-kar och att fisken är så jävla dyr i den storlek den hade behövt vara för att överleva..

samma sak med folk som har ett 720 och vill testa rockor, jag tycker i te det är konstigt.. De flesta rockor har 2 år i ett 720 och mycket kan hända på de åren.. Skulle det vara så att man inte är villig att uppgradera går det alltid att sälja, problemet är snarare att folk kör något mellanting och väljer en art som det inte finns någon marknad på.. Jämför gibbi/l330..
#121 - 23 juli 2014 10:33
Ja alla gånger, är det någon som funderar på att skaffa något som de vet växer ur är det bara att höra av sig.. Många av oss med större burkar sitter ju i den sitsen att vi gärna hade haft vissa fiskar men att det helt enkelt inte är värt 3 års väntan med ett growout-kar och att fisken är så jävla dyr i den storlek den hade behövt vara för att överleva..

samma sak med folk som har ett 720 och vill testa rockor, jag tycker i te det är konstigt.. De flesta rockor har 2 år i ett 720 och mycket kan hända på de åren.. Skulle det vara så att man inte är villig att uppgradera går det alltid att sälja, problemet är snarare att folk kör något mellanting och väljer en art som det inte finns någon marknad på.. Jämför gibbi/l330..

True dat! Hur många urvuxna adonis/hystrix/panaquer, 95/25 or ser man i annonserna trots att åtminstone dom första bara kostar några hunkor mer än gibbisar i små storlekar samt är sååå vackra.
#122 - 23 juli 2014 11:47
HWH skrev:

På inköpslistan står L075 och L264

L-264 http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=230 har stått på min önskelista ett tag också...
#123 - 23 juli 2014 12:49
henrikl skrev:
L-264 http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=230 har stått på min önskelista ett tag också...

Hmmm jaså? Får ni inte tag på den eller vad är problemet? ;)
#124 - 23 juli 2014 13:08
Jag såg några vuxna 264or i Bromma för ett år sedan. Blev inte imponerad av dem då. De små var fantastiskt vackra.
#125 - 23 juli 2014 13:31
Hmmm jaså? Får ni inte tag på den eller vad är problemet? ;)

Har inte eftersökt den så mycket utan L264 har alltid varit en mal jag gillat men inte sett säljas så ofta....
#126 - 23 juli 2014 13:33
Jag har sett både små och vuxna. Kent i Nol hade små nu. Jag tycker de är vackra även som vuxna.
#127 - 23 juli 2014 14:39
HWH skrev:
Jag har sett både små och vuxna. Kent i Nol hade små nu. Jag tycker de är vackra även som vuxna.

Det går alltid beställa malar av Kent i Nol men jag brukar aldrig göra det . Kanske är lite udda men jag gillar mer spänningen att gå in till fiskhandlarn och plötsligt helt ovetandes stå öga mot öga med en mal som står på önskelistan eller som passar in bra ändå. ..:D
#128 - 24 juli 2014 16:07
Tittade på två vackra panaque L190 VF idag. Men de kändes inte som den panaque jag söker... http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=151
#129 - 24 juli 2014 18:55
Vad söker du? :)
#130 - 24 juli 2014 19:11
Vad söker du? :)

vet egentligen inte vad jag söker. Har mest fått för mig att jag behöver en panaque bland mina malar. Letar efter en panaque som håller sig under eller runt 15 cm. Vore roligt att ha en grupp och försöka odla lite på dem...:)
#131 - 24 juli 2014 19:16
Själv är jag ju barnsligt förtjust i mina L204. Mest för att de är så otroligt aktiva.
#132 - 24 juli 2014 19:19
L397 då? :) blir ju knappt 10cm.
#133 - 24 juli 2014 19:20
HWH skrev:
Själv är jag ju barnsligt förtjust i mina L204. Mest för att de är så otroligt aktiva.

L204 är riktigt fin. Gillar även L169 http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=158
#134 - 24 juli 2014 19:23
Den var fin! :)
#135 - 24 juli 2014 19:25
Likan skrev:
L397 då? :) blir ju knappt 10cm.

Finns många vackra panaquer när man kollar runt...:D gäller bara att kolla upp om någon säljer dem också...
#136 - 3 augusti 2014 19:24
En bild när min vf L-240 Leporacanthicus galaxias ligger utanför grottan...

http://www.ladda-upp.se/bilder/ikthwnhtpufxb/

De två andra vf L-240 Leporacanthicus galaxias ligger vid/under roten...

http://www.ladda-upp.se/bilder/lzqncxmjlcdneh/
#137 - 3 augusti 2014 19:37
Vi var hos Kent i Nol idag.
en L066 och en L262 blev resultatet :)
#138 - 3 augusti 2014 20:38
Både 240 och 262 är ju jättefina... Riktigt prickiga. :)

66an är fin den, en av mina favoriter här hemma. :)
[ATTACH]70212[/ATTACH]
[ATTACH]70213[/ATTACH]
#139 - 3 augusti 2014 21:49
Snygga malar allihopa!

http://www.ladda-upp.se/bilder/hmnovqpzesebl/

Panaque som byter färg samt adonis..
#142 - 3 augusti 2014 22:02
http://www.ladda-upp.se/bilder/wbiwwjalrbbhwi/

Bonusbild :) men man ser trots allt l95an i bakgrunden så det gills :)
#143 - 4 augusti 2014 04:23
Den där datsen (eller?) ser ju ut att vara i samma storlek som pacu brukar bli. :P i den vinkeln. Runt 80 i omkrets eller vad de nu blir.

Förra malen såg rätt biffig ut! :)
#144 - 4 augusti 2014 06:55
Han är runt 40 :) jag skaffade en strategiskt liten flickvän bara..

Ingen som har någon teori om den färgskiftande panaquen på förra sidan?

Malen tackade, bockade och blev generad..
#145 - 4 augusti 2014 06:58
http://www.ladda-upp.se/bilder/eohtjdwgheizm/

Sötpotatis är populärt..
#146 - 4 augusti 2014 14:19
Är det 137 rakt fram på bilden? :)
Och vad heter den "prickiga" (fel ord men men) malen till höger? Sådan har jag inte sett förut.
#147 - 4 augusti 2014 14:46
Jepp, det ät bruno..

L330 är den prickiga till höger..
#148 - 4 augusti 2014 21:09
Har den blå ögon? Om den har det så är det en L137.
#149 - 4 augusti 2014 21:16
Det är den :)
#150 - 17 augusti 2014 15:08
" target="_blank">https://m.

Blivande projekt.. I en blivande stor burk har man det där som utlopp från filtreringen.. :) @jozi81 när du bryter fruvallen och helkonverterar källaren..
#151 - 17 augusti 2014 16:18
Coolt värre!
#152 - 17 augusti 2014 16:30
En royal pleco, tre ancistrus och en som jag ej vet art på(tog över den från en som inte hade koll), den är ca 30cm.
#153 - 17 augusti 2014 21:04
" target="_blank">https://m.

Blivande projekt.. I en blivande stor burk har man det där som utlopp från filtreringen.. :) @jozi81 när du bryter fruvallen och helkonverterar källaren..

Mm, sett den filmen säkert 15ggr :)
Så djävla fett!
Måste bara hitta på ett sätt att lösa det utan att säkra upp med 50 ampere och trefas...
Tänker 2 st vortex x 18000, då skulle du få 10 liter i sekunden (teoretiskt) för 500 watt, förmodligen för lite, men en början...

Ska fan börja skissa...
#154 - 17 augusti 2014 21:09
Vortexpumparna är ju inget att tramsa med om du ska ha lite flöde...
http://www.vattenliv.nu/megaflow-55000-vattenfall-cirkulation-damm-pump.html

Där har du en pump med lite flöde.
#155 - 17 augusti 2014 21:29
KristianE skrev:

Fy faaan!!!! ;)
#156 - 18 augusti 2014 06:50
KristianE skrev:

Aa, den har jag ju tittat på förr!!
Grymt vore det!
#157 - 18 augusti 2014 07:11
Verkligen.. Bara låta det bli vad det blir.. Ger man det några år kanske man har några pyttesmå l25 och l27 som simmar runt istället för ancistrus (inget fel på dem)..
#158 - 18 augusti 2014 09:40
Verkligen.. Bara låta det bli vad det blir.. Ger man det några år kanske man har några pyttesmå l25 och l27 som simmar runt istället för ancistrus (inget fel på dem)..

Hahaha! Jag har ancitrus om du vill ha Jonte? ;)
#159 - 18 augusti 2014 11:39
Dyr och onödig mat.. Stör inte mig när jag försöker vara diplomatisk här!

Annons