Tänkte göra en tråd för att få se vad det finns för malar som simmar i akvarier runt omkring i landet??
Själv är jag lite maltokig och har 34st simmandes i mina akvarium, sorter syns i signaturen längre ner...
Rebah skrev:Instämmer med Animaniac :) Tycker att akvariet liksom känns lite större och mer levande när där finns både fiskar som syns hela tiden och sådana som skymtar till nån gång i månaden.
Har just nu cory venezuela black, cory paleatus, en chokladmal, en panaqolus maccus (troligen, vill inte vara med på bild) och en synodontis sp. De har ju olika beteenden med, panaqolusen är den som syns mest sparsamt, vilket gör det lite extra speciellt när man väl ser den och får pusta ut lite, medans chokladmalen och synon är framme varje kväll vid matdags och röjer runt. Även corysarna är lite olika, våra venezuelor är rätt lugna medans paleatusarna är piggare och simmar runt lite överallt. Så tycker nog allihop är rätt roliga :)
Kommer abselut skaffa fler när det finns plats och pengar, L239 ligger just nu högst på önskelistan.
Edit: Jo, har ju indiska glasmalar med, räknas dom? :p
Likan skrev:Då ska vi se om jag får med alla. :)
L201
L205
L397
L066
L260
L134
L124
L200
L001
C. Sterbai
C. Trilineatus
C. Aeneus
C. Paleatus
Rineloricaria Lanceolata
.. och till hösten/vintern blir det även L046. :)
Mathias Nilsson skrev:Är det inte roligare att skriva namnen på arterna än L-nummer? :)
L-nummer ska ju vara övergående och sluta brukas när fisken är vetenskapligt beskriven. Corydoras har ju samma grejen fast det är C-nummer :)
Jag är träig men det är bättre med vetenskapliga namn om de finns. Exempel L134 - Peckoltia compta..
henrikl skrev:Kan hålla med om att namnet låter roligare än ett L nummer. Fast jag använder nog L numret en del också, så att även en som inte är så intresserad av malar lätt ska kunna kolla hur den ser ut.
Mathias Nilsson skrev:Är det inte roligare att skriva namnen på arterna än L-nummer? :)
L-nummer ska ju vara övergående och sluta brukas när fisken är vetenskapligt beskriven. Corydoras har ju samma grejen fast det är C-nummer :)
Jag är träig men det är bättre med vetenskapliga namn om de finns. Exempel L134 - Peckoltia compta..
Likan skrev:Jag föredrar L-numrerna. Enkelt att hålla reda på. :) På ett övergripande sätt. & eftersom det är dem jag lärt mig inom det släktet så säger det korrekta namnen mig inte mycket, och vet att det är likadant för många andra. (Sen vet jag att t.ex. L200 är 2 olika men jag har inte listat ut vilken av dem som finns här hemma, så då är det lättare att säga L200.)
Men absolut, jag förstår hur du menar och håller faktiskt med dig. Man borde väl säga det vetenskapliga men nummer är roligare än Latin ;)
ettfettbranamn skrev:Hämtar en stor panaque idag.. ska bli kul..
ettfettbranamn skrev:Det blebv 21cm L190.. ingen bjässe men fet som en gris och frisk..
Mr Woods skrev:Jag köpte små pansarmalar som C. pygmaeus, men efter lite efterforskning är jag tämligen säker på att det rör sig om C. habrosus vilket absolut inte gör något, då jag tycker habrosus ser häftigare ut, lite mer som större corys! De skimrar riktigt snyggt under mitt aquarelle-rör!
Sedan har jag vanliga ancistrus också.
henrikl skrev:Har du köpt dem på Trop?? Jag handlade 8 st som jag också funderat på om det verkligen är det som stod på akvariet.
Mr Woods skrev:Ja det var på Trop. Han säljer dem som pygméer men jag vågar påstå att det är C. habrosus.
Gör absolut ingenting, jag tycker habrosus är coolare!
Erik Åhlander skrev:De tre vanliga dvärgarterna av Corydoras är lätta att skilja åt. C. habrosus är fläckig, C. pygmaeus har ett längsband och C. hastatus en ögonfläck vid stjärtroten. Men är det yngel/ungfisk av någon annan art blir det betydligt mer komplicerat.
henrikl skrev:Såg en ensam Hypancistrus . sp, Orinoco Angel Pleco (L-201) simma hos fiskhandlaren idag. Tyckte lite synd om malen så han eller hon fick flytta in hos två L-201 vänner i sonens akvarium...:)
Mr Woods skrev:Den såg jag med härom dagen! Den är fin!
Själv handlade jag tre yngel av antingen L181 eller L183 för ett tag sedan, har inte lurat ut vilken det är än men det lär väl visa sig allt eftersom...
Två överlevde första dygnet, och nu har de också överlevt dubbel dos nematol i karet så jag hoppas på att få behålla dem båda! :)
Bichirking skrev:1x Pimelodus blochii
1x platydoras costatus
1x platydoras armatus
2x pseudopimelodus bufonius
1x bulldogpleco
1x gibbiceps
Im in space
Bichirking skrev:Dom är jätte skygga å tvärlugna , svåra att få på pellets oxå. Växer assakta:/
Im in space
ettfettbranamn skrev:Haha.. hmm.. darwin spekulerar..
Jag längtar efter min L95..
Henrik_A skrev:Ancistrus som jag håller på att rensa ut
L181 10st + yngel
L128 7st planeras för lek framöver
L200 1st
L200 high fin 2st
LDA67 3st + yngel
LDA33 1st
L177 1st
L134 3st har precis satt dessa för lek, som jag hoppas kommer ske i veckan
L191 3st
L239 2st
L75 2st vet inte när jag ska försöka leka av dessa
C Sterbai 50st + yngel
C Venezuela ska också rensas ut
henrikl skrev:Länge sedan någon fyllde i något här...
Jag har inte köpt någon mal på ett tag men däremot har min grupp med röda ancistrus fått 43 st röda yngel som nu blivit 2 - 3 cm...
man nam1 skrev:Eftersom att jag bara har haft tre stycken Corydoras tidigare bestämde jag mig för att dom behövde sällskap av flera Corydoras. Jag köpte 3st C. Schwartzi (hoppas jag stavade rätt :D) förra veckan, då affären inte hade C. Julii som jag hade sedan tidigare. Jag har märkte snabbt att dom kommer jättebra överens och stimmar med C. Julii riktigt bra!
Mina Gibbiceps-liknande malar är för det mesta stilla, och reaggerar inte när man släpper ner mat i karet. Något tips på vad man skulle kunna göra för att få dom att faktiskt ta maten man kastar ner? Har hört att dom ska vara rätt så aggressiva när det gäller mat annars.. :/
man nam1 skrev:Givetvis finns det inget som säger det men som sagt vad jag har hört så säger de flesta att deras malar är det. Mina ligger mest stilla som sagt :/
ettfettbranamn skrev:L95
L152
L330 x2
sp bruno
L190
Adonis
ettfettbranamn skrev:Har du något som växer ur (nej jag vet) eller annars skulle få för sig att flytta får du hojta.. Kommer vara hemma i helgen om du ville droppa in..
ettfettbranamn skrev:L95
L152
L330 x2
sp bruno
L190
Adonis
Likan skrev:Det är väl det som är tjusningen i det hela ettfett. ;)
Äsch, jag gör en fuskis även denna gång.
Synodontis Petricola
Corydoras Sterbai
C. Trilineatus
C duplicareus
R/H lanceolata
Gibbi
L046
L066
L124
L 128
L134
L137
L200
L201
L205
L260
L309
L397
Blåögda gula ancistrus
:)
henrikl skrev:Jo...:D
Shepard skrev:Antar att du menar den som går i kuben :) Om jag förstod Tommy rätt så hyste han väl inga större förhoppningar om att få sålt honom till det priset, han hade väl mest köpt in honom för skojs skull, vad jag förstår.
Själv köpte jag mig häromdagen en Baryancistrus demantoides, L200 highfin.
henrikl skrev:Det sa han till mig också. Fast han trodde den kunde bli såld inom 1 till 2 år. Men det är mest kul att få se den. L200 highfin är fina...jag köpte några vildfångade L240 han hade inne för ett tag sedan...tror han har odlade kvar nu...
Shepard skrev:Jag har även L183 (troligtvis), och L028, och har fått lek på båda :) Särskilt L028 är lite kul, den är väl inte sådär jättevanlig, och tillhör samma släkte som Hypancistrus zebra, L046.
henrikl skrev:Det är alltid kul när det blir lek, det är inte så lätt som man tror. Bortsett från ancistrus förstås. L028 tror jag är ganska ovanlig för den ser man inte så ofta till försäljning.
macke_fisk skrev:Det var väldigt läckra och coola malar du har. var tvungen att googla bilder på dem:p. Men hur stora är dina? det måste majestätiskt ut när de simmar :).
jozi81 skrev:L001, L025, L095, achanticus adonis, achanticus hystrix, alla mellan 20-30 cm, samt ett gäng ancistrus.
henrikl skrev:jag har funderat på att komplettera med någon Panaque av något slag, fast kanske ingen som blir lika stor som en L-027...men de är fina...
ettfettbranamn skrev:Du får köpa den blåögda :) bra komplement ;)
ettfettbranamn skrev:Fast det tar ju jäkligt lång tid :) det finns alltid en marknad för en urvuxen panaque :)
ettfettbranamn skrev:Ja alla gånger, är det någon som funderar på att skaffa något som de vet växer ur är det bara att höra av sig.. Många av oss med större burkar sitter ju i den sitsen att vi gärna hade haft vissa fiskar men att det helt enkelt inte är värt 3 års väntan med ett growout-kar och att fisken är så jävla dyr i den storlek den hade behövt vara för att överleva..
samma sak med folk som har ett 720 och vill testa rockor, jag tycker i te det är konstigt.. De flesta rockor har 2 år i ett 720 och mycket kan hända på de åren.. Skulle det vara så att man inte är villig att uppgradera går det alltid att sälja, problemet är snarare att folk kör något mellanting och väljer en art som det inte finns någon marknad på.. Jämför gibbi/l330..
HWH skrev:
På inköpslistan står L075 och L264
henrikl skrev:L-264 http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=230 har stått på min önskelista ett tag också...
Helene&Andreas skrev:Hmmm jaså? Får ni inte tag på den eller vad är problemet? ;)
HWH skrev:Jag har sett både små och vuxna. Kent i Nol hade små nu. Jag tycker de är vackra även som vuxna.
ettfettbranamn skrev:Vad söker du? :)
HWH skrev:Själv är jag ju barnsligt förtjust i mina L204. Mest för att de är så otroligt aktiva.
ettfettbranamn skrev:" target="_blank">https://m.
Blivande projekt.. I en blivande stor burk har man det där som utlopp från filtreringen.. :) @jozi81 när du bryter fruvallen och helkonverterar källaren..
KristianE skrev:Vortexpumparna är ju inget att tramsa med om du ska ha lite flöde...
http://www.vattenliv.nu/megaflow-55000-vattenfall-cirkulation-damm-pump.html
Där har du en pump med lite flöde.
KristianE skrev:Vortexpumparna är ju inget att tramsa med om du ska ha lite flöde...
http://www.vattenliv.nu/megaflow-55000-vattenfall-cirkulation-damm-pump.html
Där har du en pump med lite flöde.
ettfettbranamn skrev:Verkligen.. Bara låta det bli vad det blir.. Ger man det några år kanske man har några pyttesmå l25 och l27 som simmar runt istället för ancistrus (inget fel på dem)..