Vilka lysrör ska jag välja?

#1 - 7 september 2015 23:06
Precis inhandlat ett 110L-akvarium. Följde med två T5-lysrör i form av Sylvanias Aquastar och Aqua-Classic.
Aquastar ser ju okej ut men Aqua-Classic ser lite tröttsam ut. Båda lysrören ser även att ha något år på nacken och tänkte därför passa på att inhandla två nya lysrör. Problemet är att jag har ganska dålig koll lysrör och tänkte därför kolla er om ni skulle kunna hjälpa mig.
Det får gärna vara ett ganska allround lysrör då jag gärna ser att det är ett bra växtrör men samtidigt framhäver fiskarnas färger.
Kommer ha albino fullred guppy i akvariet, dvs helröda fiskar, så vill gärna att deras intensiva färg ska främhävas.
Växterna jag kommer köra är troligen Javaormbunke, Anubias och Vallisneria/någon snabbväxande och hög växt.
Det vill säga att växterna kommer att vara placerade bak och i mitten av akvariet.
#2 - 8 september 2015 06:39
Jag gillar aquastar så jag hade köpt två nya.
#3 - 8 september 2015 11:50
Funderar lite på kombon Gro-Lux/Aquastar. Gro-Lux ska ju vara bra för växter samt framhäva det röda i fiskarna och Aquastar är väl ett ganska bra komplement?
#4 - 8 september 2015 12:01
Jag har ett aquastar och ett grolux samt en ledramp. Växterna verkar gilla kombon!

Kan ibland se på fiskarna att den flytande roten blockar ena lysröret (sjunk rotjävel sjunk), fiskarna blir rosatonade. Jag antar att det är gro-luxen som gör det.
#5 - 8 september 2015 12:10
Jag köpte en burk förut där det satt två gamla groluxar i och då blev Blästersanden typ rödrosa. Tycker aquastar är väldigt bra i sin färgåtergivning och växterna ska tydligen gilla dom också.
#6 - 8 september 2015 13:02
Okej nej rosa ljus vill jag verkligen inte ha. Jag tror jag kör på kombon Aquastar (bak) och Power-Glo (fram). Borde la funka? :)
#7 - 8 september 2015 13:45
När jag bytte ut mina två groluxrör körde jag på den kombon. Blev lite för skarpt ljus i mitt tycke. Jag tror att 1 PG och 3 AS är lagom om man har plats för 4 lysrör, annars hade jag valt 2 x AS

Annons