Vilka lysrör ska jag ha?

#1 - 2 april 2010 16:40
Har införskafft två armaturer till Juwel 450, undrar vilka ljusrör jag ska använda för att få finast färg på fiskarna och sjysst ljus i akvariet?
Ska ha Amerikanska ciklider däri.
(Tänk även på att det är de nyare lysrören dvs High-lite T5)
Tack så länge =)
#2 - 2 april 2010 19:43
Det må vara mest riktat mot växtrör men här har du en tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978

Hoppas du får lite tips i den oerhört begränsade Juwel-djungeln!
Bilagor:
#3 - 2 april 2010 20:36
Jag hittade den tråden, men inget direkt svar dom hjälpte mig, tack iallfall dock:-)
#4 - 2 april 2010 20:39
Det finns ju tyvärr inte mer an de som nämns i tråden (Sera, Dennerle, Juwel och Arcadia) och informationen om de rören är så vag att du nog får chansa dig fram tyvärr.
#5 - 3 april 2010 12:25
Illa, inga tips vilken "färg" man ska ha? Har hört att man kan ha två "gula" bak i karet och två "blåa" framme, för att få fram färgerna på fiskarna. Synpunkter på detta?
#6 - 3 april 2010 21:27
Skulle köra med ett Philips Aquarelle bak,och ett Philips Aquasky fram...
#7 - 3 april 2010 21:33
Skulle köra med ett Philips Aquarelle bak,och ett Philips Aquasky fram...

Har han inte Juwel-mått på lysrören eller har jag förstått fel? Om han har det passar inga Philips.
#8 - 4 april 2010 08:02
Det är juwel, till ett 450 liters
#9 - 4 april 2010 21:19
Är det T5 rör så är urvalet väldigt litet och såvida du inte gillar gult ljus (har många gula fiskar) skulle jag undvika alla rör med höga spikar på gult och hitta det rör med så stora spikar på blått och rött som möjligt för det brukar normalt se snyggast ut och att blanda lysrör gör man helst om det inte går att få tag i nåt vettigt med snyggt spektrum (eller som jag kör väldigt billiga lysrör ala biltema), dom juwel rör jag sett spektrum på skulle jag inte vilja rekomendera nåt enda av då dom antingen har en stor spik på gult eller grönt som är betydligt större än blåa och röda.
#10 - 4 april 2010 21:25
Sera Brilliant Daylight ser ut att ha vettigt spektrum med lite mycket grönt men det kanske skulle kunna funka då det iaf har vettigt med blått och rött oxå
#11 - 5 april 2010 10:37
Det är den nya typen av lysrör, t5 tror jag de heter. Som jag skrev så blev jag rekomenderad att ha gula lysrör bak i karet och blå framme, synpunkter på det?
#12 - 5 april 2010 13:39
Att ha gula i bakkant ser jag ingen poäng med, vad du belyser fiskarna med på baksidan lyser inte igenom om vi inte pratar typ glasmalar eller liknande, det kan dessutom bli en tydlig linje i karet vilket i mina ögon inte är särskilt snyggt sen gör gult ljus ingen nytta för växter heller så bättre att hitta ett rör med snyggt ljus och hålla det rakt igenom.
#13 - 5 april 2010 18:08
Fuzzop skrev:
Att ha gula i bakkant ser jag ingen poäng med, vad du belyser fiskarna med på baksidan lyser inte igenom om vi inte pratar typ glasmalar eller liknande, det kan dessutom bli en tydlig linje i karet vilket i mina ögon inte är särskilt snyggt sen gör gult ljus ingen nytta för växter heller så bättre att hitta ett rör med snyggt ljus och hålla det rakt igenom.

Så en typ av lysrör i alla hållarna är vad du rekomenderar? Någon mer som håler med om detta?
#14 - 6 april 2010 05:30
Johan0201 skrev:
Så en typ av lysrör i alla hållarna är vad du rekomenderar? Någon mer som håler med om detta?

Precis, under föruttsättning att du hittar så pass bra rör att du får ett färgspektra du är nöjd med, många av juwel rören har starkt grönt ljus möjligen skulle jag kunna tänka mig komplettera med ett riktigt blått eller rött rör i framkant för att fiskar få en del fiskar att riktigt lysa så att säga, bäst brukar det funka med blått för då syns det inte så tydligt på botten att inte alla rör är av samma sort.
Kommer du ihåg varför det rekomenderades ett gult rör i bakkant?
#15 - 6 april 2010 06:42
Belysningen hänger också på vilka fiskar du ska ha? Vad har du tänkt dig?
#16 - 6 april 2010 15:55
Dre skrev:
Belysningen hänger också på vilka fiskar du ska ha? Vad har du tänkt dig?

*Suck* Läste du inte vad jag skrev i första posten? :P Amerikanska sicklider.
Känns som att det kan lite väl blått att bara köra med 4 blåa rör. Vet inte riktigt hur jag ska göra, rören kostar ju en del så jag vill ju inte bli missnöjd =(
#17 - 6 april 2010 18:58
det sera röret jag föreslog tror jag kan vara ett bra allroundrör och inte superblått.
hur funkar drivningen i din ramp? går det att köra ett ensamt rör eller iaf 2st, isåfall kan du ju börja med ett eller 2 sånna rör och ha resten släckta så får du se hur ljuset blir (fast lite svagare), sen om du gillar dom är det bara att köpa några till, annars kompletterar du med några rör som har starkare spikar i dom färger du tycker saknas för kör man 2 olika sorter som sitter som vartannat ser det ganska enhetligt ut iaf när man har 4st eller flera totalt.

Annons