<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
sig ganska mycket. En affär föreslog två stycken Sylvania aquastar 119 kr/st. En annan affär rekommenderade ett rör som hette 10.000 (C)kelvin, 10.000 står antagligen för procenten som läggs på av affären, eftersom dessa kostade 370 kr/st. Livslängden var ett år på båda rören.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Sylvania Aquastar och Philips Aquarelle är samma rör - det är gjort av Sylvania, och är ett 10000K rör (dvs ljuset är vitt med svagt blå ton). Osram säljer det säkert också, fast jag vet inte under vilket namn.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>jag hört att Aquastar ska vara helt ok. Annars kör jag på era förslag.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Visst, aquarelle/aquastar är ett bra rör. MEN - innan du köper nåt, ring närmsta järnaffär eller lampaffär, och fråga vad de skall ha för ett Philips dagsljus (eller fullfärgs) lysrör (det heter Philips TL-D 965).
Det är mindre blått än aqua* röret, men det är ett mycket bra rör och skillnaden i pris är stor pga att Philips 965 röret inte är specialgjort för akvaristik, utan för klädbutiker.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Undrar också om det är stor skillnad i synintrycket om man bara kör med rosa rör kontra ett rosa och ett blått. Jag har främst diskus och kardinaltetror.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Öh... Tja... Jag har ingen egentlig erfarenhet av det, då jag själv inte tycker om belysning med kraftigt onaturlig färg. Jag, personligen, avskyr gro-lux.