Vad har biltemas rör för PUR-värde då?
Ge mig spektralfördelning, *lumens* och watt så lägger jag in den i min ljuskalkylator:
http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html
Defdac, jag kollade på din länk där "Polulux 840 Luxeon" har testats. Är inte det Led?
Nej, läs rubriken. "Spectra of two fluorescent lamps and one LED cluster".
Dom har mätt upp Polylux 840 för att jämföra med ett LED-kluster. Som du ser är det exakt samma spektralfördelning som Philips 840. Att firefox75 ser skillnad mellan sina polylux 840 och Philips 840 beror sannolikt på att dom är olika gamla eller körde under olika arbetstemperatur. Ett och samma rör har väldigt olika färgrendering dels inom olika tillverkningsbatcher men även beroende på arbetstemperatur etc.
Bifogar text från Ge's hemsida
Lysrörstillverkarna kan inte ens beräkna PAR/PUR så dom har rätt dålig koll och säger vadsomhelst som passar dom..
Nån som vet om det finns en liten chans att mina svärdsplantor kommer att börja bubbla..?
Välj ett rör med mycket blått och rött, typ Aquarelle (som classekoi även säger ska framhäva dina praktisar).
Jag tycker nog att Sylvania GroLux tar fram mycket mer röda färger på både fiskar och växter än Philips Aquarelle. En kombination av båda dessa rör blir fasligt läckert i mitt kar...
Ja GroLux har fasligt mycket rött. Det röda och blå poppar rejält med en sådan kombination, jag har kört det själv. När jag senare bytte ut groluxen mot Aquarelle så började det bubbla ännu mer från växterna.
Men du menar att aquarelle 10Kk löser detta?
Ja Aquarelle har mycket blått och rött, men även en liten del gulgrönt så att det ändå har någon form av hyffsad färgrendering.