Vilka lysrör?

#1 - 12 februari 2008 09:40
Tja!

Har precis köpt ett 512l akvarium som håller på att fixas i ordning.
Finns plats för 4 lysrör men bara 2 kontakter som funkar för tillfället så fick ett power glo och ett marine glo till.

Min fundering är ifall marine glo röret skulle kunna funka som "natt belysning" ifall man kopplar det på egen sladd å kör det ett par timmar på morgonen innan det vanliga lyset tänds och några timmar på kvällen efter det vanliga släckts?

Undrar även vilka andra rör man ska köra med?
Ifall power glo röret funkar och sen ha 2 rör till och isf vilka?

Tror det är ett aqua glo vi kör i det nuvarande akvariumet som är igång och det get ju riktigt fin färg på fiskarna och så, vill ju ha så de både blir bra för växterna och fiskarna och färgerna och så.
#2 - 12 februari 2008 09:55
jag har också kört med aquaglo men philips aquarelle är så otroligt mycket bättre så det rekommenderar jag och speciellt om du har växter!!!
#3 - 12 februari 2008 12:21
Aquarelle ger både bra ljus för växterna och fiskarna.
Köp minst två till eller tre och byt ut ditt marineglo.
#4 - 12 februari 2008 12:30
MarineGlo är för ljust för att fungera som nattbelysning. Det är väldigt snyggt att ha ett sådant, om du har fiskar med blå färg någonstans. I malawi- och tanganyikaakvarier passar de väldigt bra, men så är de sjöarna nästan hav också. :)
Annars är det inte så mycket att ha. Om du inte får tag på Aquarelle så är PowerGlo rätt likt...det skulle säkert funka bra att ha det på alla platserna.
#5 - 12 februari 2008 12:52
Annars kan jag faktiskt rekommendera osram både daylight 840 och 827.
Sen finns ju polylux rören som kostar mindre men ger samma fina kvalitet som aquarelle.
Mina polylux rör är 840 120cm långa 36w 4st.
Gav bara 120kr för dem totalt(med tanke på par värdet för aquarelle är 0,88par) och polylux är nästan identiskt...lite lägre par värde 0,83par men funakr super bra till både växter och fiskar.
Aquarelle är ju relativt dyrt att inskaffa.
Annars kan du ju kombinera två powerglo och två aquarelle(polulux) rör.
Sätt dem omlott så får du super bra lyse i ditt akvarium.
#6 - 12 februari 2008 14:12
firefox75 skrev:
Annars kan jag faktiskt rekommendera osram både daylight 840 och 827.

Sen finns ju polylux rören som kostar mindre men ger samma fina kvalitet som aquarelle.

Mina polylux rör är 840 120cm långa 36w 4st.

Gav bara 120kr för dem totalt(med tanke på par värdet för aquarelle är 0,88par) och polylux är nästan identiskt...lite lägre par värde 0,83par men funakr super bra till både växter och fiskar.

Aquarelle är ju relativt dyrt att inskaffa.

Annars kan du ju kombinera två powerglo och två aquarelle(polulux) rör.

Sätt dem omlott så får du super bra lyse i ditt akvarium.

Ska man satsa lite på växter så är ju inte 827 och 840 nåt som jag skulle ens tänka på. Antingen bara Aquarelle/Aquastar eller en blandning av Philips 965:or och Aquarelle/Aquastar. Prismässigt så vinner väl Aquarelle trots det högre inköpspriset, då dom inte behöver bytas ut innan dom slocknar..

Själv så kör jag med 4 Aquarelle till mitt 250 liters växtkar.
#7 - 12 februari 2008 14:19
M.W skrev:
Ska man satsa lite på växter så är ju inte 827 och 840 nåt som jag skulle ens tänka på. Antingen bara Aquarelle/Aquastar eller en blandning av Philips 965:or och Aquarelle/Aquastar. Prismässigt så vinner väl Aquarelle trots det högre inköpspriset, då dom inte behöver bytas ut innan dom slocknar..

Själv så kör jag med 4 Aquarelle till mitt 250 liters växtkar.

Jag håller helt klart med där... 827 och 840 blir pissgult och fungerar endast i en lagerbyggnad...

965 har samma kelvintal som Sylvania GroLux om jag inte missminner mig och där är både kvalité och ljus trevligt... det är ett kelvintal som ger fina färger på fiskarna... Philips Aquarelle har väl ett kelvintal på 10000 och det blir enligt mig väldigt ljust... det är nog bra för växterna men jag tycker inte det är speciellt snyggt... en kombination av Sylvania GroLux, Philips 965 och Philips Aquarelle skulle nog jag ta och satsa lite pengar på om jag hade en ramp för fyra rör.
#8 - 12 februari 2008 14:27
Philips Aquarelle har väl ett kelvintal på 10000 och polylux rören är samma. trots att det står 840 så ser du med blotta ögat inte skillnad på sken eller effekt.
Grolux är inget rör egentligen som används för växtakvarium då det visat sig vara för dåligt par värde.
965 är ett bra lysrör...
MEn om man ska räkna par kontra kronor så skulle jag helt klart satsa på polylux rör då de är identiska med aquarelle.
Inget piss gult sken där inte.
#9 - 12 februari 2008 14:38
firefox75 skrev:
Philips Aquarelle har väl ett kelvintal på 10000 och polylux rören är samma. trots att det står 840 så ser du med blotta ögat inte skillnad på sken eller effekt.

Grolux är inget rör egentligen som används för växtakvarium då det visat sig vara för dåligt par värde.

965 är ett bra lysrör...

MEn om man ska räkna par kontra kronor så skulle jag helt klart satsa på polylux rör då de är identiska med aquarelle.

Inget piss gult sken där inte.

840 innebär väl ändå att det har ett kelvintal på 4000??? 8 är väl en "kvalitétsstämpel" och 40 står väl för kelvintalet... 965 är högre kvalité med 6500 kelvin... 827 är således 2700 kelvin...

Eftersom det inte talas om växtrör från trådskaparen föreslår jag ett kelvintal på 6500 :)

Eller har det kommit fram nya rön angående lysrör? :)
#10 - 12 februari 2008 18:50
Defdac, var det du som hade koll på det där med vad 965 står för?
#11 - 12 februari 2008 19:12
Okej tack för alla svaren, får kolla upp lite och så å se vad det blir för något, heh.
#12 - 12 februari 2008 19:27

Defdac, var det du som hade koll på det där med vad 965 står för?

Ja och de flesta andra på forumet också. 40 på slutet innebär mycket riktigt 4000K och det är pissgult som redan sagts i tråden. Man ser färskillnaderna väldigt enkelt här:
http://saurama.aqua-web.org/

firefox75, det vore intressant att veta varifrån du fått att ett 4000K rör skulle kunna se ut som ett 10000K. Det är lite elakt av den som sagt det till dig eftersom du framstår så förvirrad här på forumet när du påstår något liknande.
#13 - 12 februari 2008 19:31
Hmm, skojjigt spectra på 940 röret. Jätte stor blå spik på 450nm.. Kanske är orsaken till att nånn fått för sig att det är ett marint rör.
#14 - 13 februari 2008 10:46
Trådar liknande den här är fasligt förvirrande när man är ny och vill veta ha reda på rätt fakta. Nya som läser kan ju lätt få för sig att ett vanligt osramrör på 2700 kelvin är någonting att ha i ett akvarium där man vill få fina färger på fiskar och växter.

En liten guide som reder ut det hela kring ljus i akvarier som sen nålades här på forumet vore nog på sin plats.
#15 - 13 februari 2008 16:59
Jo

patdah skrev:
Trådar liknande den här är fasligt förvirrande när man är ny och vill veta ha reda på rätt fakta. Nya som läser kan ju lätt få för sig att ett vanligt osramrör på 2700 kelvin är någonting att ha i ett akvarium där man vill få fina färger på fiskar och växter.

En liten guide som reder ut det hela kring ljus i akvarier som sen nålades här på forumet vore nog på sin plats.

Tycker att defdacs guide är bra...pur värden och allt.
Var ju någon som skummade igenom polylux pdfen i något inlägg tidigare i forumet...och på visade att det motsvarade aquarelle 36w.

Länken igen till polylux:
http://www.gelighting.com/eu/lighting_applications/downloads/PolyluxXLR.pdf
#16 - 13 februari 2008 18:32
Om du kan hitta ett biltema daylight i passande längd så kan du lätt peta in iaf ett sånt för dom är på 6500kelvin och väldigt bra för att bara kosta 25kr :)
enda nackdelen med dom rören är att röda fiskar ser lite bleka ut men ett perfekt rör att ha längst bak i karet där detta inte gör så mycket för dom andra rören gör mer för synintrycket.
#17 - 13 februari 2008 18:59
firefox75, stämmer bra. Det är lite småbisarrt att 840:n har så bra PUR-värde när dom är så gula. Det var några andra fasligt gula T5 HE rör jag blev lite förvånad över också.

Ska snart testa 965:orna, trodde dom skulle vara väldigt vita men nu blev jag osäker efter den här tråden. Hm..
#18 - 13 februari 2008 19:25
...Hade inte helt fel då.

defdac skrev:
firefox75, stämmer bra. Det är lite småbisarrt att 840:n har så bra PUR-värde när dom är så gula. Det var några andra fasligt gula T5 HE rör jag blev lite förvånad över också.

Ska snart testa 965:orna, trodde dom skulle vara väldigt vita men nu blev jag osäker efter den här tråden. Hm..

Men jag håller absolute inte med om att polylux 840 rören ger gult sken i akvariet.
Tycker de jag har F840 36w Polylux ger samma sken som seras daylight.
Och polylux motsvaras av aquarelle...menar helt fantastiskt att pur värdet är bra egentligen med tanke på hur mycket polylux rören kostar jämnfört med aquarelle.
#19 - 13 februari 2008 19:45
firefox75 skrev:
Men jag håller absolute inte med om att polylux 840 rören ger gult sken i akvariet.

Nu har jag spenderat lite tid med att få fram spektralfördelningen över Polylux 840 för jag blev osäker på om GE använder några andra slags beteckningar än vad Osram/Philips gör. Här hittade jag ett uppmätt Polylux:
http://www.knt.vein.hu/staff/schandaj/SJCV-Publ-2005/487.pdf
och vi kan se att det exakt sammanfaller med Sauramas uppmätta Philips 840:
http://saurama.aqua-web.org/pages/07_sp_Philips840.htm

Såhär ser 840:n ut i ett växtakvarium:
http://saurama.aqua-web.org/pages/07_Philips840.htm
Såhär ser Aquarelle ut i ett växtakvarium:
http://saurama.aqua-web.org/pages/06_PhilipsAquarelle.htm

Om du fortfarande tycker att dessa bilder ser lika ut har du med största sannolikhet något fel på ditt färgseende.

Tycker de jag har F840 36w Polylux ger samma sken som seras daylight.

Det måste betyda att Sera Daylight ger ett förfärligt gult ljus också.

Och polylux motsvaras av aquarelle...menar helt fantastiskt att pur värdet är bra egentligen med tanke på hur mycket polylux rören kostar jämnfört med aquarelle.

Det enda Polyluxen har gemensamt med Aquarelle är hög PUR-effektivitet och där slutar likheterna, så jag tycker absolut inte man kan säga att Polylux 840 "motsvaras" av Aquarelle?
#20 - 13 februari 2008 22:00
Det går inte att stirra sig blind på PUR-värden när det gäller ljus till akvarier ifall man vill att det ska se bra ut. För gult eller för vitt ljus blir inte bra rent estetiskt... ska man endast driva upp växter kan man ju högaktningsfullt skita i hur växterna ser ut men det är väl inte det dom flesta här är ute efter.
#21 - 14 februari 2008 00:33
Kort fråga, smygtittade på pwss t8 rör för saltvatten och hittade den här http://www.pwss.se/product.php?productid=4863&cat=898&page=1
skulle den funka i en zooline ramp, nuvarande "fungerande" lysrör är ett enkelt philips master TL-D 18W/830 med en osram L30...65W glimtändare?
#22 - 14 februari 2008 05:48
Jaja...jag tycker att mina polylyx ser bra ut...visst jag har ju kört med ett grolux rör bak men jag måste väl säga att jag får fortfarande inte det där pissgula...ska ta kort får ni se...inte pissgult...
Sen ska ni få se när jag lägger på gula reflektorn...då snackar vi piss gult...
Så med bara polylux rör så ser mitt kar inte ut som philips 840.
Jag har mera neutralt ljus varken blått eller gult eller rött...
Ska se om jag kan låna polarens spectrometer....så får man ett bra hum om hur färgspectrat egentligen är.
Konstigt nog så upplever jag att jag har bättre färg balans med enbart polylux än om jag körde med två polylux, 1st grolux, 1st aquarelle.
#23 - 14 februari 2008 07:45
Hmm, jag hittade lite om Polylyx färgåtergivning på sid 1-3.
http://www.gelighting.com/eu/resources/firstlight/module10/4.html

Firefox: Jag var nästan redo att köpa men nu är jag tillbaks på ruta ett.. :D
#24 - 14 februari 2008 09:07

Det går inte att stirra sig blind på PUR-värden när det gäller ljus till akvarier ifall man vill att det ska se bra ut. För gult eller för vitt ljus blir inte bra rent estetiskt... ska man endast driva upp växter kan man ju högaktningsfullt skita i hur växterna ser ut men det är väl inte det dom flesta här är ute efter.

Det är därför det är så läckert att rören med bäst PUR-effektivitet såsom Aquarelle/Aquastar/PowerGlo/Triton även ger en hyffsad färgåtergivning. Kanske för att dom just inte återger grönt så mycket. När jag körde Osram Biolux (fokus på färgåtergivning) så kändes akvariet för grönt. Hoppas inte 965:orna resulterar i samma fenomen.

Kort fråga, smygtittade på pwss t8 rör för saltvatten och hittade den här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=898&page=1

skulle den funka i en zooline ramp, nuvarande "fungerande" lysrör är ett enkelt philips master TL-D 18W/830 med en osram L30...65W glimtändare?

Ja det passar. Ser ut att vara samma typ av rör som Aquarelle/Aquastar etc.

Så med bara polylux rör så ser mitt kar inte ut som philips 840.

Jag har mera neutralt ljus varken blått eller gult eller rött...

Ska se om jag kan låna polarens spectrometer....så får man ett bra hum om hur färgspectrat egentligen är.

Konstigt nog så upplever jag att jag har bättre färg balans med enbart polylux än om jag körde med två polylux, 1st grolux, 1st aquarelle.

Det är samma fenomen som att du tycker att ljuset hemma hos dig är neutralvitt, när det egentligen är extremt gult. Ögats "vitbalans" anpassar sig på samma sätt som den automatiska vitbalansen i din kamera - så för att du ska förstå hur gult ditt akvarium blir med polyluxen måste du sätta kameran med fast vitbalans på molnigt. Jag tror du kommer bli förvånad =)

Ögat är trixigt att förstå sig på.
#25 - 14 februari 2008 12:29
Men hur många ljusrör ska du ha i

Hmm, jag hittade lite om Polylyx färgåtergivning på sid 1-3.

http://www.gelighting.com/eu/resources/firstlight/module10/4.html

Firefox: Jag var nästan redo att köpa men nu är jag tillbaks på ruta ett.. :D

Karet då???
Ska du ha flera än två så kan du ju köra med aquarelle, blandat med polylux xlr 840 rör.
Borde ju bli bra sken då.
#26 - 14 februari 2008 12:39
defdac- men är inte ljus bra som ögat uppfattar det?
Menar om ögast vitbalans är trixigt då borde ju faktiskt aquarelle som av ger mera blått o vitt vara liknande eller har jag fel?
Jag kommer iallafall köra vidare med mina polylux rör då de iallafall visat enligt din egna blogg vara bra för växterna och så länge mina trixiga ögon tycker det är okej sken så läg jag fortsätta med det.
Vet inte hur mycket av färgspectrat som försvinner beroende på avstånd till vatten ytan.
Men en sak har jag lärt mig och det är att blå färg syns bra väldigt djupt ner och att röd försvinner bort likaså gul.
Då återstår ju egentligen bara grön och orange.
Vattenytans reflektering/brytningseffekt samt i viss mån även täckglaset gör ju att man borde kunna sålla bort vissa färger enbart genom att ha en annan beskaffenhet på vattnet.
Ex. söt och salt vatten bryter färger olika...färgat vatten(svartvatten) har andra ljusspectra vid botten...
Än klart vatten.
#27 - 14 februari 2008 13:00

defdac- men är inte ljus bra som ögat uppfattar det?

Exakt däri ligger problemet. Vi uppfattar ljus olika.
Du ligger t ex väldigt långt ifrån alla andras uppfattning om ljuset från 840-rör.

Menar om ögast vitbalans är trixigt då borde ju faktiskt aquarelle som av ger mera blått o vitt vara liknande eller har jag fel?

Du har fel. 840 avger mest gult och Aquarelle avger mest blått, men du verkar inte se den skillnaden.

Det stora problemet är är att du rekommenderar ett rör som de allra flesta tycker är jättefult.
#28 - 14 februari 2008 14:55
firefox75 skrev:
Karet då???

Ska du ha flera än två så kan du ju köra med aquarelle, blandat med polylux xlr 840 rör.

Borde ju bli bra sken då.

Lånar tråden lite..

Det är till mitt 200 liters. Jag har ett gammalt 30w Aquastar vet ej hur gamalt, och 2 nya 18 w Biltema daylight. Jag är inne på att byta Aquastar till 30 W Aqua glo och ev. införskaffa ett till rör med hållare och reflektor, Glo lysrörshållare 40W och Aquastar 38w 105 cm.

Philips 965, och Polylux 840 skulle kunna vara intressant ist för Aquastar, eller så kanske det blir Biltema för hela slanten.. :D (Det var det här jag menade med ruta ett...)

Växterna behöver rött och blått ljus, medan betraktaren vill ha grönt ljus för det ser vi. Blått ger också en marin-känsla. Så, här såg jag kelvin fram till igår.

10'k = Blått ljus
6,5'k = Grönt ljus
5'k< = Rött ljus

Shit, när man tror man hajar så är det ofta halvrätt. Fast det är kul..
#29 - 14 februari 2008 15:06
defdac skrev:
...Du har fel. 840 avger mest gult och Aquarelle avger mest blått, men du verkar inte se den skillnaden...

Jag vet inte om Philips 840 är samma som Polylux 840? Philips 840 tycker jag ger ett gult intryck, men smaken är som baken..
#30 - 14 februari 2008 16:36
Vilken kombination av dessa är bäst?

1 power glo + 1 aqua glo eller
2 power glo + 1 aqua glo eller
1 power glo + 2 aqua glo ?

får nog bli dom rören till att börja med.
#31 - 14 februari 2008 17:59
En snabblåning till av tråden..

Tack defdac, på Sera Blue sky Royal så står det följande;

"Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och
saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B.
12000 Kelvin, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm"

Är 12K kelvin ljusintensiteten och 550 lux
uppmätt 40 cm från röret, dvs ner i karet
minus vattnets filtrering?

Sen vad är det växterna vill ha, kelvin, lux
eller watt???

En hel vetenskap det här med rör men jag
jobbar på det, lovar..
#32 - 14 februari 2008 18:07
Vilken tur att jag är annorlunda.
Jag kommer undan billigt med mina lysrör tackvare mitt ögas vitbalans:D
O visst sjutton växer växterna mycket.
Kan bara säga att nu har jag frågat anhöriga o inte fan tycker de att mina polylux xlr 840 ger gult sken...även två utomstående som inte tyckte att det var gult.
Satte faktiskt i 4st philips 840 och då blev det gult till ock med för mig...
Så nu vet jag att philips 840 blir gult....medans mina polylux 840 xlr inte gör det.
#33 - 14 februari 2008 19:08
fluffsna skrev:
Vilken kombination av dessa är bäst?

1 power glo + 1 aqua glo eller

2 power glo + 1 aqua glo eller

1 power glo + 2 aqua glo ?

får nog bli dom rören till att börja med.

2 power glo versionen blir bäst, eller varför inte 3st?

annars är mitt tips 1 power glo i mitten, 1 aqua glo längst fram och ett biltema daylight längst bak ;)
#34 - 14 februari 2008 19:13
Fuzzop skrev:

annars är mitt tips 1 power glo i mitten, 1 aqua glo längst fram och ett biltema daylight längst bak ;)

okej tack ska kolla upp det,,
#35 - 15 februari 2008 00:09
Fuzzop skrev:

Vad heter biltema daylight i butik? hittar inget på varken biltema daylight eller daylight på www.biltema.se
#36 - 15 februari 2008 06:17
Lysrör G13
Ljusfärg dagsljus. Lämplig för växthus m.m. Färgtemperatur 6500K. Sockel G13. 230 volt.

Art nr Pris Antal
18 W, längd 60 cm. 25 st. 44-775 24,90 kr
36 W, längd 120 cm. 25 st. 44-777 29,90 kr

dom här har dom bara nu för tiden, hade fler längder förut :(

om du söker på lysrör hittar du dom på deras sida :)
#37 - 15 februari 2008 07:08
Fuzzop skrev:
Lysrör G13

Ljusfärg dagsljus. Lämplig för växthus m.m. Färgtemperatur 6500K. Sockel G13. 230 volt.

Art nr Pris Antal

Kanon tack så mkt, misstänkte att det va dom rören men va inte hundra...
är 120cm ja ska ha så det e perfekt, he.
#38 - 15 februari 2008 07:30
firefox75 skrev:
Vilken tur att jag är annorlunda.

Jag kommer undan billigt med mina lysrör tackvare mitt ögas vitbalans:D

O visst sjutton växer växterna mycket.

Kan bara säga att nu har jag frågat anhöriga o inte fan tycker de att mina polylux xlr 840 ger gult sken...även två utomstående som inte tyckte att det var gult.

Satte faktiskt i 4st philips 840 och då blev det gult till ock med för mig...

Så nu vet jag att philips 840 blir gult....medans mina polylux 840 xlr inte gör det.

Kollade på din zoon och där ser det iallafall gulaktigt ut i karen enligt mig, men gillar du det så funkar det. Har ju ändå ingen betydelse för fiskarna..
#39 - 15 februari 2008 07:51

Philips 965, och Polylux 840 skulle kunna vara intressant ist för Aquastar

Nej dom ser helt olika ut jämfört med Aquastar, så dom kan inte vara intressant om du vill ha något som liknar Aquastar.

Aquastar:
http://saurama.aqua-web.org/pages/11_SylvaniaAquastar.htm
840:
http://saurama.aqua-web.org/pages/07_Philips840.htm
965:
http://saurama.aqua-web.org/pages/02_Philips965.htm

10'k = Blått ljus

6,5'k = Grönt ljus

5'k< = Rött ljus

Det behöver inte stämma, men kan göra det. Kolla in den här bilden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:PlanckianLocus.png
Vi tar 10000K som exempel. Toppen på 10000K-strecket är blågrönt och botten på strecket är lila och drar du ut strecket så blir det knallgrönt eller nästan rött.
Färgtemperatur är knepigt eftersom en temperatur spänner över fantastiskt många olika färger, och som du ser så har inte 10000K så jätte mycket med blått att göra.

Jag vet inte om Philips 840 är samma som Polylux 840?

Läs hela tråden så ser du bevis för att så är fallet. Dom har identiska spektralfördelningar.

Sen vad är det växterna vill ha, kelvin, lux

eller watt???

Inget av det. Läs min ljusartikel:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1
#40 - 15 februari 2008 07:56
Fuzzop skrev:
Lysrör G13

Art nr Pris Antal

Som jag läser det så säljs de bara i 25-pack? Tittar man på vanliga varmvita rören så står det "st" i den tabellen. Men det gör det inte på de ovan..
Ska till Biltema nästa helg och tänkte köpa hem ett att ha i reserv! Men kanske inte 25 då... [:o]
Någon som vet om de finns styckvis?
#41 - 15 februari 2008 07:59
lili76 skrev:
Som jag läser det så säljs de bara i 25-pack? Tittar man på vanliga varmvita rören så står det "st" i den tabellen. Men det gör det inte på de ovan..

Ska till Biltema nästa helg och tänkte köpa hem ett att ha i reserv! Men kanske inte 25 då... [:o]

Jo ser så ut, fast alltid bra att ha några i reserv ju, för 30kr kan du ju slänga 24st å behålla ett isf om de tar för stor plats? heh.
#42 - 15 februari 2008 08:07
fluffsna skrev:
Jo ser så ut, fast alltid bra att ha några i reserv ju, för 30kr kan du ju slänga 24st å behålla ett isf om de tar för stor plats? heh.

Sprang och kollade i katalogen. De säljs styckvis oxå. 24:90 respektive 29:90! :)
#43 - 15 februari 2008 13:18
lili76 skrev:

Jo det står lite dumt där men dom är styckvis, sist jag var inne kunde man inte ens köpa i 25-pack :)
Om du inte har några röda fiskar eller växter skulle jag nästan råda dig att ta 2st, just röda fiskar och växter kan se lite bleka ut i dom här rören men annars är dom riktigt bra och funkar ju perfekt iaf som bakgrundsrör om man har nåt som man vill ska lysa rött i karet då det bara belyser baksidan :)
#44 - 15 februari 2008 13:25
Fuzzop skrev:
Jo det står lite dumt där men dom är styckvis, sist jag var inne kunde man inte ens köpa i 25-pack :)

Om du inte har några röda fiskar eller växter skulle jag nästan råda dig att ta 2st, just röda fiskar och växter kan se lite bleka ut i dom här rören men annars är dom riktigt bra och funkar ju perfekt iaf som bakgrundsrör om man har nåt som man vill ska lysa rött i karet då det bara belyser baksidan :)

Icke en röd fisk eller växt i sikte i mitt kar.. :D
Det karet som röret ska sitta i innehåller 2 guldskalarer, 18 kongotetror och 8 albino pansarmalar och så gröna växter. Tror att det funkar med det röret bak för växternas skull. Iaf som reserv! :) Svårt att låta bli till det priset!
#45 - 15 februari 2008 13:55
Vad har biltemas rör för PUR-värde då?
Bilagor:
#46 - 15 februari 2008 14:12
lili76 skrev:
Icke en röd fisk eller växt i sikte i mitt kar.. :D

Det karet som röret ska sitta i innehåller 2 guldskalarer, 18 kongotetror och 8 albino pansarmalar och så gröna växter. Tror att det funkar med det röret bak för växternas skull. Iaf som reserv! :) Svårt att låta bli till det priset!

Om du inte har nåt rött i karet så köp på dig ett till och prova att ha i mitten oxå då.
Dom här rören kan inte riktigt konkurera med power glo eller liknande i pur-värde men jag har enbart biltema daylight till mina växter och dom bubblar friskt hela dagarna så om man inte har väldigt ljuskrävande växter duger dessa rör alldeles utmärkt.
#47 - 15 februari 2008 14:19
patdah skrev:

Kan inte riktigt minnas, tror det va defdac som hade nån lista där dessa fanns med och om jag minns rätt tror jag det va 0,56 eller nåt sånt, duger allså bra till folk som inte har väldigt krävande växter eller om man har många rör och vill fylla ut lite i bakkanten iaf :)
#48 - 15 februari 2008 16:19
Defdac, jag kollade på din länk där "Polulux 840 Luxeon" har testats. Är inte det Led?

Bifogar text från Ge's hemsida och det står även lite om färgåtergivning:

Special colour lamps are available for aquaria, plant enhancement, etc.
Colour Selection Rules of Thumb
For low lighting levels use warm sources (Polylux XL 827 or 830). For higher lighting levels use cooler colours (Polylux XL 835 or 840).

For general commercial applications Polylux XL should be recommended in place of standard colours because of the combined advantages of longer life, better colour rendering and lamp efficacy.
#49 - 15 februari 2008 20:48
Denna gången lånar jag faktiskt inte tråden utan ställer en relaterad fråga baserad på just färg/ljusåtergivning..

Kopplade precis in en dubbelramp med 2 st separata T8 Polylux XL F36W/840, tänkt som frihängare ovanför 200 liters baljan men dom är så satans långa.

Med sina 1230mm sticker dom fn ut typ 250mm på varje sida, men ljusbilden är helt skum, praktbotiorna ser helt bleka ut..

Nu får jag säkert skäll för att det sunkiga gamla 18W/830 vaggat mig i falsk förvisning medans mina praktbotior lider av vitamin/mineralbrist på sin diet på algpellets och kanelsniglar..

Just nu kör jag dom nya dubbelrören + mitt sunkiga 18W, då verkar det som om lite av blekheten försvinner..

Berätta gärna för mig vilka fel jag just gjort, antar att jag kommer att få en algboom nu när balansen rubbats men fortsättningsvis kommer jag nog att köra på 2x36..

"Off-Topic"
Nån som vet om det finns en liten chans att mina svärdsplantor kommer att börja bubbla..? Plz!!!
#50 - 15 februari 2008 22:25
840=4000k
830=3000k
helt fel färg för praktisar
köp aquarelle 10000k tar fram det röda
#51 - 15 februari 2008 22:32
Jag tycker nog att Sylvania GroLux tar fram mycket mer röda färger på både fiskar och växter än Philips Aquarelle. En kombination av båda dessa rör blir fasligt läckert i mitt kar...
#52 - 15 februari 2008 23:54
http://www.gelighting.com/eu/resources/firstlight/module10/4.html skriver dom att Polylux XL 840förstärker blå grön och gul medans återgivningen av orange och röd reduceras, jag menar kul med en praktbotia i ett i övrigt lummigt grönt akvarie..

Men du menar att aquarelle 10Kk löser detta?

Sry, missade ditt inlägg, kombination av aquarelle och grolux, tja man kan ju bara prova, ingen direkt dyr hobby det här.. Host host!!!
#53 - 16 februari 2008 10:02

Ge mig spektralfördelning, *lumens* och watt så lägger jag in den i min ljuskalkylator: http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html

Defdac, jag kollade på din länk där "Polulux 840 Luxeon" har testats. Är inte det Led?

Nej, läs rubriken. "Spectra of two fluorescent lamps and one LED cluster".

Dom har mätt upp Polylux 840 för att jämföra med ett LED-kluster. Som du ser är det exakt samma spektralfördelning som Philips 840. Att firefox75 ser skillnad mellan sina polylux 840 och Philips 840 beror sannolikt på att dom är olika gamla eller körde under olika arbetstemperatur. Ett och samma rör har väldigt olika färgrendering dels inom olika tillverkningsbatcher men även beroende på arbetstemperatur etc.

Bifogar text från Ge's hemsida

Lysrörstillverkarna kan inte ens beräkna PAR/PUR så dom har rätt dålig koll och säger vadsomhelst som passar dom..

Nån som vet om det finns en liten chans att mina svärdsplantor kommer att börja bubbla..?

Välj ett rör med mycket blått och rött, typ Aquarelle (som classekoi även säger ska framhäva dina praktisar).

Jag tycker nog att Sylvania GroLux tar fram mycket mer röda färger på både fiskar och växter än Philips Aquarelle. En kombination av båda dessa rör blir fasligt läckert i mitt kar...

Ja GroLux har fasligt mycket rött. Det röda och blå poppar rejält med en sådan kombination, jag har kört det själv. När jag senare bytte ut groluxen mot Aquarelle så började det bubbla ännu mer från växterna.

Men du menar att aquarelle 10Kk löser detta?

Ja Aquarelle har mycket blått och rött, men även en liten del gulgrönt så att det ändå har någon form av hyffsad färgrendering.
#54 - 16 februari 2008 12:32
defdac skrev:
Ge mig spektralfördelning, *lumens* och watt så lägger jag in den i min ljuskalkylator: http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html

Hittade en gammal tråd där biltemarören diskuterades som nyhet på biltema :)
Raden nedan va det du som la in så är 0.56 samma som pur värdet?

Biltema Daylight 36watt, 2400lumens: 0.56 uE/sec/Watt.
#55 - 16 februari 2008 12:52
Tack defdac, du är ljuset i mitt mörker..

Armaturerna är 2 st Osram Lumilux Combi El så dom kommer att vara svinlätta att montera på vajer som frihängare, noll vikt och ingen glimtändare, nån som känner till var man kan hitta typ stora måsvingereflektorer eller dyl på 1180mm eller är det kromad tunn aluminium plåt och DIY som gäller, har ju vals så allt går ju..

Tog en bild med ALLA lysrören..
#56 - 16 februari 2008 15:45

Hittade en gammal tråd där biltemarören diskuterades som nyhet på biltema

Raden nedan va det du som la in så är 0.56 samma som pur värdet?

Biltema Daylight 36watt, 2400lumens: 0.56 uE/sec/Watt.

Konstigt att det inte är med i min pur-lista i min blog, men jag kommer ihåg att jag fick en gigantisk BMP-bild med alla Biltemas spektralfördelningar av någon här på forumet. Den ligger nog och skräpar någonstans =)

Gaffel, har du vals så borde du faktiskt kunna göra riktigt bra reflektorer själv. Anledningen att man inte brukar rekommendera att göra egna reflektorer av tex alufolie är just för att man inte kan få dom jämna och riktade (och då är det effektivare med vanlig vit färg).

Skulle du vilja ta en bild med alla rören med vitbalans inställd på molnigt eller solljus?
#57 - 16 februari 2008 16:19

Sol
#58 - 16 februari 2008 16:20
#59 - 16 februari 2008 16:32
defdac- nja...kan du räkna ut pur värdet för polulux xlr f840 36w?

Du får gärna sätta upp formeln här så kan jag räkna på andra rör också.
Ta gärna med Narva 36w också om du kan.

Både polulux och narva är ju faktiskt billiga rör och det kan vara intressant att kolla hur de skulle arta sig bland de så kallade super rören.

Nu har jag faktiskt fått in ett parti med både grolux, aquarelle, polylux, powerglo, aquaglo så jag ska sätta upp en test bänk här hemma.
Ska lägga upp lite bilder så ni kan se hur det kan se ut vid olika kombinationer alternativt helrör.
Testet kommer inte ta upp om dessa lysrör är bra eller dåliga utan bara den synliga delen alltså det som vi vill se.
#60 - 16 februari 2008 16:40

kan du räkna ut pur värdet för polulux xlr f840 36w?

Du får gärna sätta upp formeln här så kan jag räkna på andra rör också.

Ta gärna med Narva 36w också om du kan.

Både polulux och narva är ju faktiskt billiga rör och det kan vara intressant att kolla hur de skulle arta sig bland de så kallade super rören.

Javisst. Ge mig spektralfördelning+lumens+watt för varje rör så lägger jag upp dom i min kalkylator.

Formeln kan du se längst ner under "Steps to compute the tabulated quantities" i denna länk:
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Ska lägga upp lite bilder så ni kan se hur det kan se ut vid olika kombinationer alternativt helrör.

Spännade. Glöm inte att sätta fast vitbalans på molnigt och att låta rören nå arbetstemperatur (vet inte riktigt hur många timmar det tar).
#61 - 16 februari 2008 16:44
Tack för bilderna Gaffel! Där ser man väldigt väl den karaktäristiska varmvita tonen som är i princip alla vanliga "garage-rör" har.
#62 - 16 februari 2008 20:31
defdac skrev:
Konstigt att det inte är med i min pur-lista i min blog, men jag kommer ihåg att jag fick en gigantisk BMP-bild med alla Biltemas spektralfördelningar av någon här på forumet. Den ligger nog och skräpar någonstans =)

Kan nästan svära på att det va i din lista jag såg det själv innan jag fick för mig att köpa hem ett rör och prova.
Tyvärr va länkarna till den bilden död i den gammla tråden men redan där påpekades att det va nåt knasigt format på bilden iaf.
Brukar värdet va samma för olika långa rör? bara funderar eftersom jag kör 18watts versionen.
#63 - 16 februari 2008 21:20

Brukar värdet va samma för olika långa rör?

Nej det kan variera lite. Vet dock inte om det beror på mätningsfel från tillverkarna eller rörkonstruktionen som sådan.
#64 - 18 februari 2008 07:49
Hur gick det med beräkningarna firefox75? Vore kanon att få ytterligare en människa som beräknat PUR-effektiviteter och jämföra lite med. Jag var nämligen tvungen att lägga in en flummig kompensationskonstant för att få exakt samma värden som Ivo Busko, om du också måste göra det så kan vi ju sluta oss till att Ivo inte riktigt räknat helt rätt i sina tabeller 8)

Annons